Det gamle testamente 2022
21.–27. november. Jona; Mika: “Han har lyst til miskunnhet”


“21.–27. november. Jona; Mika: ‘Han har lyst til miskunnhet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. november. Jona; Mika”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
en mann krabber på en strand med en hval i havet bak seg

Jonah on the Beach at Nineveh [Jona på stranden i Ninive], av Daniel A. Lewis

21.–27. november

Jona; Mika

“Han har lyst til miskunnhet”

Varig omvendelse krever mer enn en inspirerende Søndagsskole-leksjon annenhver uke. Oppfordre klassemedlemmene til å søke personlige åndelige erfaringer gjennom hele livet.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Vurder å skrive setninger som de følgende på tavlen: En sannhet jeg ble minnet på, Noe nytt jeg lærte, og Noe jeg gjerne vil studere videre. Gi klassemedlemmene tid til å repetere det de studerte i Jona og Mika, som gjelder en av setningene på tavlen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Jona 1–4; Mika 7:18–19

Herren er barmhjertig mot alle som vender seg til ham.

Å minne klassen på Herrens barmhjertighet kan hjelpe dem å føle hans kjærlighet til dem og inspirere dem til å omvende seg. Du kan gjerne be klassen lese Mika 7:18–19 og lage en liste på tavlen over noen hendelser fra Jona 1–4 som viser at Herren finner behag i barmhjertighet. Hvilke andre erfaringer med Guds barmhjertighet kan vi dele – fra Skriftene eller vårt eget liv?

Å oppleve Herrens barmhjertighet kan inspirere oss til å være mer barmhjertige. Her er et forslag som kan hjelpe klassemedlemmene å lære om barmhjertighet av Jonas bok. Du kan gjerne skrive et spørsmål som dette på tavlen: Hva kan Guds barmhjertighet, som vist i Jona 1–4, lære meg om å være mer barmhjertig? Hvert klassemedlem kan velge et kapittel å gjennomgå og lete etter svar på spørsmålet. Gi klassemedlemmene tid til å reflektere over muligheter de har til å erstatte dømmende holdninger med barmhjertighet mot seg selv eller andre.

Bilde
to personer som snakker sammen ved en elv

Vi kan dele evangeliet med Guds barn.

Jona 1; 3–4

Alle Guds barn trenger å høre evangeliet.

  • En måte å lære av Jonas historie på er å sammenligne den med beretninger om misjonærer i Mormons bok. Vurder å lage to kolonner på tavlen med overskriftene Jona og Alma og Mosiahs sønner. Be klassen sammenligne Jonas holdning til å undervise Ninives innbyggere (se Jona 1; 3–4) med holdningen Mosiahs sønner hadde til å undervise lamanittene (se Mosiah 28:1–5; Alma 17:23–25). Hva lærer denne øvelsen oss om å dele evangeliet med alle Guds barn?

  • I likhet med Jona kan mange av oss nøle med å innby andre til å vende seg til Herren. Hva er noen mulige grunner til at Jona flyktet fra sitt kall til å advare Ninives innbyggere? Hvorfor nøler vi noen ganger med å dele evangeliet med andre? Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan Herren har hjulpet dem å overvinne sin nøling. Henry B. Eyrings råd i “Ytterligere ressurser” kan hjelpe klassemedlemmene å finne prinsipper som kan styrke vår innsats for å dele evangeliet med andre.

Mika 6:6–8

“Hva krever Herren av deg?”

  • Mika 6:6–7 nevner flere elementer i oldtidens jødiske ritualer. Men visse ting er viktigere for Gud enn ytre ritualer. Be klassemedlemmene finne disse viktige tingene i vers 8. Klassemedlemmene kan kanskje finne viktige ord og uttrykk i dette verset og snakke om hva hvert av dem betyr. De kan så velge ordene og uttrykkene de liker best, finne relaterte skriftsteder i Veiledning til Skriftene eller en relatert salme i salmeboken og fortelle hva de lærer. Hvorfor er disse prinsippene viktige for Herren?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Kjærlighet, eksempel og vitnesbyrd.

Etter å ha drøftet Jonas advarsel til Ninives innbyggere, fortalte president Henry B. Eyring om en gang moren hans ga ham en advarsel:

“Jeg kan ennå huske at mor snakket dempet til meg en lørdag ettermiddag da jeg, som liten gutt, ba henne om lov til å gjøre noe jeg mente var svært fornuftig og som hun visste var farlig. Jeg er ennå forundret over den kraft hun fikk, jeg tror den måtte være fra Herren, til med så få ord å få meg til å ombestemme meg. Så vidt jeg husker sa hun: ‘Å, jeg antar du kunne gjøre det. Men valget er ditt.’ Den eneste advarselen lå i det trykket hun la på ordene kunne og valget. Det var likevel tilstrekkelig for meg.

Hennes evne til å advare med så få ord hadde utspring i tre ting jeg visste om henne. For det første visste jeg at hun var glad i meg. For det annet visste jeg at hun allerede hadde gjort det hun ville ha meg til å gjøre, og blitt velsignet ved det. Og for det tredje hadde hun formidlet sitt sikre vitnesbyrd til meg om at det valget jeg måtte foreta, var så viktig at Herren ville fortelle meg hva jeg skulle gjøre hvis jeg spurte ham. Kjærlighet, eksempel og vitnesbyrd – det var det som skulle til den dagen” (“En advarselsrøst”, Liahona, jan. 1999, 37).

Vi kan forbedre vår undervisning

Forbered deg. Effektiv undervisning i evangeliet begynner med å forberede oss. Før du forbereder leksjonen, bør du fokusere på å fylle ditt hjerte med Den hellige ånd ved meningsfylt studium og bønn. (Se Undervisning på Frelserens måte, 12.)

Skriv ut