Det gamle testamente 2022
28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja: “Hans gange er som i eldgammel tid”


“28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja: ‘Hans gange er som i eldgammel tid’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. november–4. desember. Nahum; Habakkuk; Sefanja, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Jesus ser opp på stjernene

“Hans gange er som i eldgammel tid” (Habakkuk 3:6). In the Beginning Was the Word [I begynnelsen var Ordet], av Eva Timothy

28. november–4. desember

Nahum; Habakkuk; Sefanja

“Hans gange er som i eldgammel tid”

Ditt eksempel som en som lærer evangeliet, kan velsigne klassemedlemmene. Fortell dem hvordan Den hellige ånd hjelper deg å forstå Skriftene, og uttrykk din tillit til at han kan hjelpe dem også.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å gi klassemedlemmene anledning til å dele innsikt fra sitt skriftstudium kan du skrive Nahum, Habakkuk og Sefanja som overskrifter på tavlen. Klassemedlemmene kan så skrive under overskriftene et ord eller uttrykk som skilte seg ut for dem, og kapittelet og verset der de fant det. Gi dem tid til å forklare hvorfor disse ordene eller uttrykkene var meningsfylte og hva Den hellige ånd lærte dem.

Undervis i læren

Nahum 1

Herren er både mektig og barmhjertig.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å granske Nahum 1 for å finne vers som beskriver Herrens egenskaper. Du kan gjerne spørre klassemedlemmene hva deres personlige studium har lært dem om Herren. Hva lærer for eksempel vers 1–9 oss om ham? Du kan gjerne påpeke at Nahum profeterte om Herrens straffedommer mot Nineve, hovedstaden i Assyria, og at Assyria hadde undertrykt israelittene i mange år. Hvorfor var det viktig for israelittene å høre Nahums budskap om Gud? Hvorfor er det viktig for oss i dag?

    Bilde
    stenfestning

    “Herren er god, et vern på trengselens dag” (Nahum 1:7).

Habakkuk 1:1–4; 2:1–4; 3

Vi kan stole på Herrens vilje og hans tidsplan.

  • Det kan være nyttig for klassemedlemmene å vite at Habakkuk, i likhet med mange av oss, var bekymret over det han så i verden rundt seg. Klassemedlemmene kan gjerne lese Habakkuk 1:1–4 og sammenfatte Habakkuks bekymringer. De kan også sammenligne spørsmålene hans med andre i Skriftene, for eksempel de som finnes i Markus 4:37–38 og Lære og pakter 121:1–6. Hvilke lignende spørsmål stiller folk om Gud i dag? Hvilket råd ga Herren i Habakkuk 2:1–4 som hjelper deg å stole på hans vilje og tidsplan? (se også Markus 4:39–40; Lære og pakter 121:7–8). Klassemedlemmene kan finne annen nyttig innsikt i “Ytterligere ressurser”. De kan også fortelle hvordan Frelseren har hjulpet dem å “leve ved sin tro” selv om de har ubesvarte spørsmål.

  • For å innlede en drøfting om Habakkuk 3 kan du be klassemedlemmene gjennomgå kapittelet og dele uttrykk for lovprisning og tro som de finner. For å hjelpe dem å anvende disse ordene på seg selv kan du be hvert klassemedlem skrive en liste over velsignelser Gud har gitt ham eller henne. Be dem grunne på hva som ville skje hvis de mistet noen av sine timelige velsignelser. Les Habakkuk 3:17–19 sammen, og snakk om hvorfor det kan være vanskelig å “fryde [seg] i Herren” (vers 18) under vanskeligheter som dem som beskrives i vers 17. Hvordan kan vi utvikle tro som Habakkuks?

Sefanja 3:14–20

Herren vil fryde seg sammen med sitt folk i Sion.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å finne håp for fremtiden i Sefanja 3:14–20 kan du skrive “Gled deg og fryd deg av fullt hjerte” fordi … på tavlen. Så kan klassemedlemmene granske disse versene for å finne velsignelser som er lovet for fremtiden, som kan hjelpe dem å fryde seg i dag. Hvordan hjelper disse løftene oss i vanskelige stunder?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Tro betyr å stole på Guds visdom, medfølelse og tidsplan.

Eldste Jeffrey R. Holland sa:

“Hvor lenge skal vi vente på lindring fra vanskeligheter som kommer over oss? Hva med å utholde personlige prøvelser mens vi venter og venter, og hjelpen virker så sen til å komme? Hvorfor forsinkelsen når byrdene virker større enn vi kan bære? …

Det vil være tider i vårt liv da selv vår beste åndelige innsats og oppriktig og inderlig bønn ikke gir de seire vi har lengtet etter, enten det gjelder de store globale spørsmålene eller de små personlige. Så mens vi arbeider og venter sammen på svarene på noen av våre bønner, gir jeg dere mitt apostoliske løfte om at de blir hørt og de blir besvart, selv om det kanskje ikke blir akkurat når eller slik vi ønsket det. Men de blir alltid besvart på det tidspunktet og på den måten en allvitende og evig medfølende forelder burde besvare dem …

Tro betyr å stole på Gud i gode og dårlige tider, selv om det innebærer en viss lidelse til vi ser hans arm blottet på våre vegne” (“Venter på Herren”, Liahona, nov. 2020, 115–16).

Vi kan forbedre vår undervisning

Still spørsmål med mange mulige svar. Når du spør klassemedlemmene om deres erfaringer med Skriftene, bør du “la dem vite at du ikke er på utkikk etter et bestemt svar, men at du er oppriktig interessert i hva de lærer” (Undervisning på Frelserens måte, 29). Du finner noen eksempler på slike spørsmål i Undervisning på Frelserens måte, 31–32.

Skriv ut