Det gamle testamente 2022
5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: “Helliget til Herren”


“5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14: ‘Helliget til Herren’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“5.–11. desember. Haggai; Sakarja 1–3; 7–14”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Laie Hawaii tempel

Laie Hawaii tempel

5.–11. desember

Haggai; Sakarja 1–3; 7–14

“Helliget til Herren”

Når du studerer Haggai og Sakarja, kan du grunne på hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å finne mening i disse profetiene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Klassemedlemmene kan dele vers fra Haggai og Sakarja som de har grunnet på eller snakket med andre om denne uken, og snakke om hvordan disse versene hjalp dem å komme nærmere Herren.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Haggai 1; 2:1–9

“Legg merke til hvordan det går dere!”

  • Rådene i Haggai 1 kan hjelpe klassemedlemmene å tenke over prioriteringene sine. Du kan gjerne be dem lese Haggai 1:1–7 og merke seg hvordan folket i Jerusalem unnlot å prioritere det Herren ønsket at de skulle gjøre. Hva er noe av det Herren har bedt oss om å prioritere høyt i vårt liv? Hva kan avlede oss fra å fokusere på vår himmelske Fader og Frelseren og deres prioriteringer? Klassemedlemmene kan kanskje fortelle om erfaringer som har hjulpet dem å “legg[e] merke til hvordan det går [dem]” og overveie sine prioriteringer.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å tenke over hvordan de kan fokusere mer fullstendig på Herrens prioriteringer kan du be dem gjennomgå Haggai 2:1–9. Hvilke råd ga Herren som kan hjelpe oss å utføre hans verk? klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de er i stand til å sette Herrens prioriteringer først, samtidig som de ivaretar sine mange andre viktige ansvarsoppgaver. Hva lærer Haggai 2:1–9 oss om hvordan Herren velsigner oss når vi setter ham først? (se også “Ytterligere ressurser”). Gi klassemedlemmene tid til å skrive ned hva de føler seg inspirert til å gjøre på grunn av denne drøftingen.

Sakarja 1–3; 7–8; 14

Herren kan gjøre oss hellige.

  • For å innlede en drøfting om hellighet kan dere lese Sakarja 14:20–21 sammen. Klassemedlemmene kan fortelle hva uttrykket “Helliget til Herren” betyr for dem. Hvilken innflytelse kunne det hatt på mennesker hvis de så uttrykket “Helliget til Herren” skrevet på hverdagslige gjenstander? Hvordan påvirker dette uttrykket oss når vi ser det på templer i dag? Klassemedlemmene kan så lese Sakarja 1:1–6; 3:1–7; 7:8–10; 8:16–17 og snakke om hva de lærer om hva det vil si å være hellig. Hvorfor er vår personlige hellighet viktig for Herren? Hvordan hjelper han oss å bli hellige?

  • Klassemedlemmene kan gjennomgå Sakarja 2:10–11; 8:1–8; 14:9–11, 20–21 og dele sine inntrykk av hvordan det ville være å bo sammen med Frelseren i en hellig tilstand. Hvordan forbereder Herren oss til å leve under de forhold Sakarja beskrev? Hvordan kan vi få tilgang til hans kraft for å bli mer hellige?

Bilde
Jesu seierrike inntog i Jerusalem

“Se, din konge kommer til deg. Rettferdig er han og full av frelse, saktmodig er han og rir på et esel” (Sakarja 9:9). Triumphal Entry [Det seierrike inntog], av Harry Anderson

Sakarja 9:9–11; 11:12–13; 12:10; 13:6–7

Jesus Kristus er den lovede Messias.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å se sammenhenger mellom Sakarjas ord og Frelserens liv, slik folket på Jesu tid gjorde, kan du dele klassen i to grupper. Gi klassemedlemmene i den første gruppen et av disse skriftstedene: Sakarja 9:9–11; 11:12–13; 12:10; 13:6–7. Gi klassemedlemmene i den andre gruppen et av disse skriftstedene: Matteus 21:1–11; 26:14–16; 26:31; Johannes 19:37. Hvert klassemedlem kan prøve å finne en fra den andre gruppen som har et skriftsted som samsvarer med deres. Hva lærer disse skriftstedene oss om Frelseren?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å grunne på Sakarja 9:9–11 kan du vise et bilde av Frelserens seierrike inntog i Jerusalem (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Du kan også vise videoen “The Lord’s Triumphal Entry into Jerusalem” [Herrens seierrike inntog i Jerusalem] (ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan snakke om hvordan det kan ha føltes å være blant dem som ønsket Jesus velkommen til byen. Hvordan ønsker vi ham velkommen i vårt liv, vårt hjem og vårt lokalsamfunn?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Legg merke til hvordan det går dere!”

Etter å ha sitert Haggai 1:4–7, sa eldste Terence M. Vinson:

“Vi kan føle varig glede når vår Frelser og hans evangelium blir rammeverket som vi bygger livet vårt rundt. Det er imidlertid så fort gjort at rammeverket heller blir det som er av denne verden, der evangeliet bare blir en ekstra valgmulighet, eller bare å være tilstede i kirken i to timer på søndagene. Når dette er tilfellet, er det ensbetydende med å legge lønnen vår i ‘en pung med hull i’.

Haggai ber oss om å være forpliktet …

Det finnes ingen skatt, heller ingen hobby, ingen rang, intet sosialt medium, intet videospill, ingen idrett, ingen kontakt med en kjendis, ingenting på jorden som er mer dyrebart enn evig liv. Herrens råd til ethvert menneske er altså “legg merke til hvordan det går dere’” (“Frelserens sanne disipler”, Liahona, nov. 2019, 9, 11).

Vi kan forbedre vår undervisning

Lytt. Å lytte er en kjærlighetshandling. En måte å lytte effektivt på, er å se på den som snakker. Dette gjør det mulig for deg å legge merke til all ikke-verbal kommunikasjon. (Se Undervisning på Frelserens måte, 34.)

Skriv ut