Det gamle testamente 2022
14.–20. november. Amos; Obadja: “Søk Herren, så skal dere leve”


“14.–20. november. Amos; Obadja: ‘Søk Herren, så skal dere leve’”, Kom, følg med meg – for søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“14.–20. november. Amos; Obadja”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Jesu ansikt opplyst av stearinlys i et mørkt rom

Bread of Life [Livets brød], av Chris Young

14.–20. november

Amos; Obadja

“Søk Herren, så skal dere leve”

Når du studerer Amos og Obadja, kan du være åpen for tilskyndelser om hva du bør undervise klassemedlemmene om. Skriv ned disse tankene og se etter muligheter til å dele dem i søndagsklassen din.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Akkurat slik Amos og Obadja ga advarsler til folket på sin tid, gir deres ord også advarsler til oss i dag. Du kan gjerne be klassemedlemmene dele læresetninger fra Amos og Obadja som gjelder oss.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Amos 3:7–8; 7:10–15

Herren åpenbarer sannhet gjennom sine profeter.

  • Be klassemedlemmene dele sannheter om profeter som de fant i sitt personlige studium eller familiens studium av Amos 3 og Amos 7. Du kan gjerne skrive svarene deres på tavlen. Hvilke andre sannheter om profeter har vi? (Du finner noen forslag i artikkelen “Prophets” under emner i evangeliet [topics.ChurchofJesusChrist.org].) Be klassemedlemmene bære sitt vitnesbyrd om den viktige rollen profetene spiller i Guds plan.

  • Hvordan kan vi fortelle en venn hvorfor det er viktig å ha en profet i vår tid? Du kan gjerne lage en liste på tavlen over spørsmål en som ikke er medlem av Kirken, kan stille om profeter. Hvordan kan vi besvare noen av disse spørsmålene ved hjelp av Amos 3:7–8 og 7:10–15?

  • Som en del av drøftingen om profeter kan du gjerne dele en av følgende videoer: “We Need Living Prophets” [Vi trenger levende profeter] eller “Words of the Prophets” [Profetenes ord] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan har profeter i de siste dager hjulpet oss å komme nærmere Jesus Kristus?

Amos 5; 8:11–12

Frafall er som hunger etter å høre Herrens ord.

  • For å innlede en drøfting om hungersnøden Amos beskrev i Amos 8:11–12, kan du finne det nyttig kort å gjennomgå den åndelige tilstanden til folket han forkynte for. Hvordan hadde israelittene vendt seg bort fra Herren? (se for eksempel Amos 2:6–8; 5:11–12). Hvorfor er det nyttig å kjenne til deres fall? Klassemedlemmene kan så lese Amos 8:11–12 og snakke om hvorfor “hunger” og “tørst” er gode ord for å beskrive tilstanden til dem som vender seg bort fra Herren. Klassemedlemmene kan også granske Amos 5 for å finne vers som kan hjelpe oss å unngå frafall i vårt liv (se for eksempel vers 4, 11–12, 14–15, 25–26).

  • Å forstå den åndelige hungeren som følger med frafall, hjelper oss å forstå det åndelige festmåltidet vi nyter på grunn av gjenopprettelsen. Du kan gjerne skrive noen spørsmål om frafallet og gjenopprettelsen på tavlen, for eksempel Hvorfor skjedde det et frafall? Hvilken innvirkning hadde frafallet på Guds barn? Hvilken innvirkning hadde gjenopprettelsen? Oppfordre klassemedlemmene til å finne svar på disse og andre spørsmål ved hjelp av ressurser som de følgende: “Budskapet om gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium” i kapittel 3 av Forkynn mitt evangelium ([2019], 31–37); artikkelen Gospel Topics-artikkelen “Apostasy” (topics.ChurchofJesusChrist.org); videoen “The Great Apostasy” [Det store frafall] (ChurchofJesusChrist.org) og sitatet i “Ytterligere ressurser”. Be klassemedlemmene snakke om sannheter som er gjengitt i vår tid, som er spesielt meningsfylte for dem.

Bilde
gruppe ungdom som står foran et tempel

Vi kan bli frelsere på Sions berg ved å utføre tempelarbeid og slektshistorie.

Obadja 1:21

“Redningsmenn skal dra opp på Sions berg”.

  • Hvorfor er uttrykket “redningsmenn … på Sions berg” (Obadja 1:21) en god beskrivelse av oss når vi utfører tempelarbeid og slektshistorie? Hvordan hjelper arbeidet vi gjør for våre forfedre i tempelet, oss å føle oss nærmere Frelseren Jesus Kristus? Klassemedlemmene kan gjerne fortelle om erfaringer de har hatt med å utføre tempelarbeid og slektshistorie i det siste.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Lærdommer fra fortiden.

President M. Russell Ballard underviste:

“I den relativt korte perioden som dekkes av Det nye testamente … vendte folket seg mot Kristus og hans apostler. Sammenbruddet var så voldsomt at vi kjenner det som det store frafall, noe som førte til århundrer med åndelig stagnasjon og uvitenhet kalt den mørke tidsalder …

Vår himmelske Fader elsker alle sine barn, og han ønsker at de alle skal ha evangeliets velsignelser i sitt liv. Åndelig lys går ikke tapt fordi Gud vender ryggen til sine barn. Åndelig mørke blir snarere resultatet når hans barn samlet vender ryggen til ham. Det er en naturlig konsekvens av dårlige valg som tas av enkeltpersoner, lokalsamfunn, land og hele sivilisasjoner. Dette har vist seg gang på gang gjennom historiens løp. En av de store lærdommene av dette historiske mønsteret er at våre valg, både individuelt og samlet, får åndelige konsekvenser for oss selv og våre etterkommere” (“Lær av fortiden”, Liahona, mai 2009, 32).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene å gjenkjenne Den hellige ånd. “Når Den hellige ånd tilskynder deg til det, kan du spørre klassemedlemmene hva de føler og hva de føler seg tilskyndet til å gjøre. Hjelp dem å knytte sine åndelige følelser til Den hellige ånds innflytelse” (Undervisning på Frelserens måte, 11).

Skriv ut