Det gamle testamente 2022
7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: “Jeg vil elske dem av hjertet”


“7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel: ‘Jeg vil elske dem av hjertet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“7.–13. november. Hosea 1–6; 10–14; Joel”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
brud og brudgom ved et tempel

7.–13. november

Hosea 1–6; 10–14; Joel

“Jeg vil elske dem av hjertet”

Mens du studerer og forbereder deg denne uken, kan du overveie hvilket av de vakre og oppbyggende budskapene fra Hosea og Joel som kan bidra til å dekke behovene til dem du underviser.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene å fortelle hva de har lært denne uken, kan du be dem skrive på tavlen et ord eller uttrykk som inspirerte dem mens de studerte. Deretter kan de fortelle hvorfor ordet eller uttrykket er meningsfylt for dem. Disse ordene og uttrykkene kan bidra til å veilede resten av drøftingen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Hosea 1–3; 14

Herren inviterer oss alltid til å vende tilbake til ham.

  • Du kan gjerne innlede en drøfting om Hosea 1–3 ved å skrive ekteskap på tavlen og be klassemedlemmene nevne ord som de forbinder med ekteskap. Hvordan er det å inngå en pakt med Herren som å inngå et ekteskap? Hvordan er det å bryte denne pakten som å være utro mot en ektefelle? (se Hosea 2:5–7, 13). Deretter kan klassen snakke om hvordan forholdet mellom Hosea og Gomer symboliserer forholdet mellom Herren og hans folk. Hva lærer Hosea 2:14–23 og Hosea 14 oss om Herrens kjærlighet og barmhjertighet? Hvordan viser vi Herren vår kjærlighet og lojalitet?

  • Hosea 14 beskriver mange vakre løfter Herren ga Israels hus hvis de ville vende tilbake til ham. Klassemedlemmene kan kanskje granske dette kapittelet for å finne disse løftene. Hva sa Herren at han ville gjøre? Hva kan ordene “elske dem av hjertet” bety? (vers 5). Hva lærer plantemetaforene i vers 6–9 oss om Herrens velsignelser til oss, herunder omvendelsens velsignelser?

    Bilde
    kvinne som sitter på bakken mens en mann legger hånden på hodet hennes

    Syndige Gomer, som symboliserer Israel, ble tilbudt forløsning av Herren. Illustrasjon: Deb Minnard, med tillatelse fra goodsalt.com

Hosea 6:6; Joel 2:12–13

Hengivenhet til Gud må føles innvendig, ikke bare uttrykkes utad.

  • Hosea 6:6 og Joel 2:12–13 omtaler dyreoffer og det å rive i stykker klær som tegn på anger. Selv om slike skikker kanskje er ukjente i dag, kan disse versene føre til en drøfting om hva som er viktigst for Herren. Dere kan gjerne lese Hosea 6:6 sammen og drøfte hva dette verset kan bety. Be noen klassemedlemmer lese Matteus 9:10–13 og andre lese Matteus 12:1–8. Deretter kan klassemedlemmene lære hverandre hvordan disse hendelsene i Frelserens tjenestegjerning hjelper oss å forstå prinsippet som fremsettes i Hosea 6:6. Hvordan kan vi etterleve dette prinsippet i vår tid?

    Dere kan også lese Joel 2:12–13 sammen og drøfte hva det kan bety å sønderrive vårt hjerte og ikke bare våre klær. Hva lærer disse versene oss om hva det vil si å være Jesu Kristi sanne disipler?

Joel 2

“Jeg vil utgyte min Ånd over alt kjød.”

  • For å innlede en drøfting om Joel 2 kan du dele med klassen hva Moroni sa om denne profetien da han besøkte Joseph Smith i 1823 (se Joseph Smith – Historie 1:41). Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan de føler at profetiene i Joel 2:28–32 blir oppfylt i vår tid. Dere kan også snakke om hvordan eldste David A. Bednars ord i “Ytterligere ressurser” gjelder Joels profeti. Klassemedlemmene kan snakke om hva det betyr for dem å føle en utgytelse av Den hellige ånd i sitt daglige liv. Hva kan vi gjøre hvis vi føler at vi ikke mottar denne utgytelsen? Hvordan kan vi hjelpe “[våre] sønner og døtre” å motta den? (Joel 3:1).

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Vi kan stole på at Den hellige ånd vil veilede oss.”

Eldste David A. Bednar sa:

“[Vi gjør det ofte] vanskelig for oss selv å motta personlig åpenbaring. Med dette mener jeg at det er et paktsløfte at når vi overholder våre pakter, kan vi alltid ha Den hellige ånd som vår stadige ledsager. Men vi snakker om det, og vi behandler det som om det å høre Herrens røst gjennom hans Ånd er en sjelden begivenhet … [Ånden] burde være med oss hele tiden. Men hvis en person gjør sitt beste, trenger man ikke være fullkommen. Hvis du og jeg gjør vårt beste, og vi ikke begår alvorlige overtredelser, kan vi stole på at Den hellige ånd veileder oss …

[Vi synes] å tro at Den hellige ånd er dramatisk og stor og plutselig, når den er mild og lav og gradvis over tid. [Du må ikke] gjenkjenne at du mottar åpenbaring i samme øyeblikk som du mottar åpenbaring” (“En aften med en generalautoritet – eldste Bednar”, 7.feb. 2020, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær imøtekommende. Klassemedlemmene trenger å vite at du bryr deg om dem og deres åndelige vekst. En god måte å vise dem dette på er å ønske dem varmt velkommen når de kommer til klassen. (Se Undervisning på Frelserens måte, 15.)

Skriv ut