Det gamle testamente 2022
26. september–2. oktober. Jesaja 50–57: “Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret”


“26. september–2. oktober. Jesaja 50–57: ‘Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“26. september–2. oktober. Jesaja 50–57”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Kristus bærer tornekronen og blir spottet av en soldat

The Mocking of Christ [Kristus blir spottet], av Carl Heinrich Bloch

26. september–2. oktober

Jesaja 50–57

“Våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret”

Den viktigste måten å forberede seg til å undervise på er å lese og grunne på Skriftene. Hva føler og lærer du når du leser Jesaja 50–57?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å få klassemedlemmene til å fortelle om erfaringer de hadde mens de leste Jesaja 50–57, kan du skrive en setning som Min tro på Jesus Kristus ble styrket da jeg leste … Be klassemedlemmene fortelle hvordan de ville fullføre setningen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Jesaja 50–52

Fremtiden er lys for Herrens folk.

  • Vi har alle stunder da vi føler oss svake. For å hjelpe klassemedlemmene å stole på Herrens styrke kan du be dem lese noen vers fra Jesaja 51–52 og fortelle om noe de finner som vil styrke en som føler seg svak eller motløs. Du kan også påpeke at den oppstandne Frelseren gjentok noen av Jesajas ord til innbyggerne på det amerikanske kontinent (se 3 Nephi 20:32–45). Hva tilfører Frelserens ord i 3Nephi 20:30–34 vår forståelse av når disse profetiene vil bli oppfylt?

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å nevne alt i Jesaja 50–52 som Herren oppfordrer sitt folk til å gjøre. Klassemedlemmene kan kanskje fortelle hva de har kommet frem til, og snakke om hva disse oppfordringene betyr for dem. Du kan gjerne fokusere på oppfordringene i Jesaja 51:1–2, 6–8; 52:1–3, 9–11. Hvordan kan vi handle ifølge disse oppfordringene? Du kan gjerne påpeke at Lære og pakter 113:7–10 gir en inspirert forklaring av Jesaja 52:1–2. Hva tilfører disse ordene vår forståelse?

Bilde
skulptur av Kristus som bærer kors

Because of Love [På grunn av kjærlighet], av billedhuggeren Angela Johnson

Jesaja 52:13–15; 53

Jesus Kristus påtok seg våre synder og sorger.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å visualisere Jesajas ord i Jesaja 53 kan du vise noen bilder av hendelsene rundt Jesu Kristi forsoning (se Kunst inspirert av evangeliet nr. 56–60). Du kan så be klassemedlemmene finne ord eller uttrykk i Jesaja 53 som beskriver hendelsene på bildene. Hva lærer Jesajas ord oss om Frelserens lidelse for oss? Hva sier de om hvorfor han led for oss? Hva inspirerer disse læresetningene oss til å gjøre?

  • For å innby Den hellige ånd til å vitne om sannhetene som undervises i Jesaja 52:13–15; 53, kan du be klassemedlemmene lese disse versene hver for seg mens du spiller en innspilling av en salme om Jesu Kristi forsoning. Be klassemedlemmene se etter ord eller uttrykk i Skriftene som de føler er spesielt viktige. La dem så fortelle hva de fant ut og hva de føler for Frelseren. Vurder også å be klassemedlemmene lese Mosiah 15:10–12, hvor Abinadi forklarte hva som menes med uttrykket “hans ætt”. Hvordan hjelper dette oss å forstå Jesaja 53:10?

Jesaja 54

Jesus Kristus ønsker at vi skal vende tilbake til ham.

  • Å studere Jesaja 54 kan inspirere klassemedlemmer som føler seg motløse på grunn av sine synder eller svakheter. Du kan gjerne be klassemedlemmene granske kapittel 54 for å finne setninger eller vers som viser hva Frelseren føler for oss. Hva ønsker han at vi skal føle for våre tidligere synder og svakheter? Hva ønsker han at vi skal føle for ham? Be klassemedlemmene dele hva som helst annet de lærer om Jesus Kristus av dette kapittelet. Uttalelsen av president Dieter F. Uchtdorf i “Ytterligere ressurser” kan bidra til drøftingen.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

På grunn av Jesus Kristus kan vi ha håp.

President Dieter F. Uchtdorf sa:

“Det spiller ingen rolle hvor fullstendig ødelagt livet vårt kan virke. Det spiller ingen rolle hvor purpurrøde våre synder er, hvor dyp vår bitterhet er, eller hvor ensom, forlatt eller knust vi måtte føle oss. Selv de som er uten håp, som lever i fortvilelse, som har misbrukt sin tillit, oppgitt sin integritet eller vendt seg bort fra Gud, kan gjenoppbygges …

Evangeliets gledelige nyhet er denne: På grunn av den evige plan for lykke som vår kjærlige himmelske Fader har tilveiebragt, og ved Jesu Kristi altomfattende forsoning, kan vi ikke bare bli forløst fra vår falne tilstand og bli gjenopprettet til renhet, men vi kan også overgå vår jordiske fatteevne og bli arvinger til det evige liv og få del i Guds ubeskrivelige herlighet” (“Han vil løfte deg på sine skuldre og bære deg hjem”, Liahona, mai 2016, 102).

Vi kan forbedre vår undervisning

Lev verdig til Åndens veiledning. Når du verdig etterlever evangeliet, lever du verdig til Ånden, som er den beste læreren. Når du søker Den hellige ånds veiledning, vil han gi deg tanker, tilskyndelser og kreative ideer om hvordan du kan dekke behovene til dem du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte, 5.)

Skriv ut