Det gamle testamente 2022
17.–23. oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3: “Jeg vil vende deres klage til fryd”


“17.–23. oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3: ‘Jeg vil vende deres klage til fryd’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“17.–23. oktober. Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
gravering av profeten Jeremia

The Cry of Jeremiah the Prophet [Profeten Jeremias rop] fra en gravering av Nasareerskolen

17.–23. oktober

Jeremia 30–33; 36; Klagesangene 1; 3

“Jeg vil vende deres klage til fryd”

Grunn på inntrykkene du fikk under ditt personlige studium av Jeremia og Klagesangene. Hvilke skriftsteder fra disse kapitlene tror du vil være meningsfylte for dem du underviser?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene å fortelle hva de har lært av sitt skriftstudium, kan du skrive setninger på tavlen som Jeg har lært at … , Jeg har et vitnesbyrd om … eller Jeg har opplevd … Klassemedlemmene kan dele noe fra Jeremia eller Klagesangene for å fullføre disse utsagnene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Jeremia 30–31; 33; Klagesangene 1:1–7; 3:1–5

Herren vil føre Israel ut av fangenskap og samle dem.

  • De håpefulle budskapene i Jeremias profetier kan gi klassemedlemmene håp i deres egne omstendigheter. Kanskje klassen kan drøfte omstendigheter som kan få folk i vår tid til å miste håpet slik folket på Jeremias tid gjorde (se Jeremia 30:5; 31:15; Klagesangene 1:1–7; 3:1–5 og sitatet i “Ytterligere ressurser”). Deretter kan du dele klassemedlemmene inn i tre grupper og be hver gruppe gjennomgå Jeremia 30, 31 og 33 for å finne budskap som kan gi håp til mennesker i dag. Hvordan har det å sette vårt håp til Herren hjulpet oss å utholde prøvelser?

Jeremia 31:31–34; 32:37–42

“De skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud.”

  • Å gjennomgå Jeremia 31:31–34; 32:37–42 kan hjelpe klassen å grunne på paktene de har inngått. En måte å oppmuntre til en drøfting om disse versene på er å gi klassemedlemmene noen minutter til å lese versene og deretter skrive på en papirlapp et spørsmål de ønsker å stille klassen om det de leser. De kan for eksempel ønske å drøfte hva det vil si å ha Guds lov skrevet i vårt hjerte (se Jeremia 31:33) eller hvordan pakter hjelper oss å bli kjent med Herren (se Jeremia 31:34). Du kan samle inn spørsmålene og velge noen å drøfte. Hva lærer disse versene oss som inspirerer oss til å være tapre når det gjelder å holde våre pakter?

Bilde
jente som studerer Skriftene

Skriftene kan inspirere oss til å omvende oss og vende oss til Herren.

Jeremia 36

Skriftene har kraft til å vende oss bort fra det onde.

  • Klassemedlemmene kan ha fått innsikt om Skriftene da de studerte Jeremia 36 hjemme. Be dem fortelle hva de har lært. Du kan også gi klassemedlemmene navnet på en person i kapittelet og be dem lese om hva vedkommende gjorde med Guds ord. Klassemedlemmene kan studere Herrens ord og handlinger (se vers 1–3, 27–31); Jeremia (se vers 4–7, 32); Baruk (se vers 4, 8–10, 14–18); Jehudi og kong Jojakim (se vers 20–26) og Elnatan, Delaja og Gemarja (se vers 25). Hva viser våre ord og handlinger hva vi føler med hensyn til Skriftene?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Du kan alltid ha håp.

President M. Russell Ballard nevnte noen situasjoner som kan føre til at noen mister håpet, og ga råd om hvor de kan finne håp:

“Noen av oss [er kanskje] tynget av frustrasjon, skuffelse og sorg. Mange føler hjelpeløshet med hensyn til å takle det kaos som synes å herske i verden. Andre pines på grunn av familiemedlemmer som lar seg drive av sted i en rask, frådende strøm av svekkede verdinormer og forringede moralnormer … Mange har også resignert og aksepterer verdens ugudelighet og grusomhet som uopprettelig. De har gitt opp håpet …

Mange av oss kan ha mistet alt håp på grunn av synd og overtredelse. Man kan bli så oppslukt av verdens levemåte at man ikke ser noen vei ut og mister alt håp. Min innstendige bønn til alle som har falt i denne Satans felle, er at de aldri må gi opp. Uansett hvor håpløst det kan se ut eller hvor håpløst det kan bli, så vær så snill å tro meg – dere kan alltid ha håp. Alltid” (“Gleden ved håp som oppfylles”, Lys over Norge, jan. 1993, 31, 32).

“Vårt eneste håp om åndelig trygghet i disse turbulente tider ligger ganske enkelt i å vende sinn og hjerte til Jesus Kristus … Tro på Gud og på hans Sønn Jesus Kristus er en absolutt nødvendighet for å bevare et balansert perspektiv i tider med prøvelser og vanskeligheter” (“Gleden ved håp som oppfylles”, 31, 32).

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg Ånden. Du kan ikke forutsi hvordan hver leksjon vil gå, men når du lytter etter Åndens tilskyndelser, vil han veilede leksjonen. Når du er åndelig forberedt, vil Herren gi deg “i samme øyeblikk, hva [du] skal si” (Lære og pakter 100:6; se også Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut