Det Gamle Testamente 2022
17.-23. oktober. Jeremias 30-33; 36; Klagesangene 1; 3: »Jeg vender deres sorg til fryd«


»17.-23. oktober. Jeremias 30-33; 36; Klagesangene 1; 3: ›Jeg vender deres sorg til fryd‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»17.-23. oktober. Jeremias 30-33; 36 Klagesangene 1; 3«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Stik af profeten Jeremias

Profeten Jeremias’ gråd, fra et kobberstik på Nazarene School

17.-23. oktober

Jeremias 30-33; 36; Klagesangene 1; 3

»Jeg vender deres sorg til fryd«

Tænk over de indtryk, du modtog under dit personlige studium af Jeremias og Klagesangene. Hvilke skriftsteder fra disse kapitler føler du, vil være betydningsfulde for dem, du underviser?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan få klassens medlemmer til at fortælle om det, de har lært af deres skriftstudium, ved at skrive vendinger på tavlen såsom Jeg har lært at … Jeg har et vidnesbyrd om … eller Jeg har oplevet … Klassemedlemmerne kan dele noget fra Jeremias eller Klagesangene for at fuldføre disse udsagn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Jeremias 30-31; 33; Klagesangene 1:1-7; 3:1-5

Herren vil befri Israel fra fangenskab og indsamle dem.

  • Budskaberne om håb i Jeremias’ profetier kan give klassemedlemmerne håb i deres egen situation. Klassen kan måske drøfte situationer, der kan få folk i dag til at føle håbløshed, ligesom folket på Jeremias’ tid gjorde (se Jer 30:5; 31:15; Klages 1:1-7; 3:1-5; og citatet i »Yderligere ressourcer«). Du kan derefter dele klassen op i tre grupper og lade hver gruppe gennemse Jeremias 30; 31 og 33 efter budskaber, der kan bringe folk håb i dag. Hvordan har håb til Herren hjulpet os med at udholde prøvelser?

Jeremias 31:31-34; 32:37-42

»De skal være mit folk, og jeg vil være deres Gud.«

  • At læse Jeremias 31:31-34; 32:37-42 kan hjælpe din klasse til at tænke over de pagter, de har indgået. En måde at opmuntre til en drøftelse af disse vers på er at give klassemedlemmerne nogle få minutter til at læse versene og derefter skrive et spørgsmål på en seddel, som de gerne vil stille klassen om det, de har læst. De har måske lyst til at snakke om, hvad det betyder at have Guds lov skrevet i vores hjerter (se Jer 31:33), eller hvordan pagter hjælper os til at lære Herren at kende (se Jer 31:34). Du kan eventuelt indsamle spørgsmålene og udvælge nogle få, som I kan drøfte sammen. Hvad lærer vi af disse vers, der inspirerer os til at være tapre i overholdelsen af vores pagter?

Billede
en pige studerer skrifterne

Skrifterne kan inspirere os til at omvende os og vende os til Herren.

Jeremias 36

Skrifterne har magt til at vende os væk fra ondskab.

  • Medlemmer af din klasse kan have fået indsigt i skrifterne, da de studerede Jeremias 36 derhjemme. Bed dem om at fortælle, hvad de har lært. Du kan også tildele klassemedlemmerne et navn på en person i kapitlet og lade dem læse om, hvad den person gjorde med Guds ord. Klassemedlemmerne kan eventuelt studere følgende personers ord og handlinger: Herrens (se vers 1-3, 27-31); Jeremias’ (se vers 4-7,32); Baruks (se vers 4, 8-10, 14-18); Jehudis og kong Jojakims (se vers 20-26); og Elnatans, Delajas og Gemarjas (se vers 25). Hvordan viser vores ord og handlinger, hvordan vi har det med skrifterne?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Du kan altid have håb.

Præsident M. Russell Ballard har nævnt nogle situationer, der kan få nogle til at miste håbet, og han gav råd om, hvor man kan finde håb:

»En del [af os vil] finde vores liv fyldt med frustrationer, skuffelser og sorg. Mange føler sig ude af stand til at klare det kaos, der synes at være fremherskende i verden. Andre sørger over familiemedlemmer, som bliver båret ned ad floden af en hastig og rasende strøm af svækkede værdinormer og vigende moralske standarder. Mange har tilmed selv opgivet og accepterer det ugudelige og onde i verden som uopretteligt. De har opgivet håbet …

Nogle blandt os har måske mistet alt håb på grund af synd og overtrædelser. En person kan synke så langt ned i verdens gerninger, at han ingen udvej kan se og mister alt håb. Min bøn til alle, som er faldet i denne djævelske fælde, er, at de aldrig giver op! Uanset, hvor desperat alt ser ud, eller hvor desperat det endnu måtte blive, så tro mig, der er altid håb. Altid« (»Glæden, da håbet blev opfyldt«, Stjernen, jan. 1993, s. 31-32).

»Ganske enkelt, så er vores eneste håb om åndelig sikkerhed i disse urolige tider at vende vores sind og vores hjerte til Jesus Kristus … Tro på Gud og på hans søn, Jesus Kristus, er absolut nødvendigt, for at vi kan bevare et velafvejet perspektiv i tider med prøvelser og vanskeligheder« (»Glæden, da håbet blev opfyldt«, s. 32).

Gør undervisningen bedre

Følg Ånden. Du kan ikke forudsige, hvordan hver lektion vil forløbe, men når du lytter til Åndens tilskyndelser, vil han styre lektionen. Når du er åndeligt forberedt, vil Herren give dig »i samme øjeblik, hvad [du] skal sige« (L&P 100:6; se også Undervisning på Frelserens måde, s. 10).

Udskriv