Det Gamle Testamente 2022
24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47: »Jeg giver jer … en ny ånd i jeres indre«


»24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47: ›Jeg giver jer … en ny ånd i jeres indre‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»24.-30. oktober. Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Jesus leder får

Kom og følg mig, af Scott Sumner

24.-30. oktober

Ezekiel 1-3; 33-34; 36-37; 47

»Jeg giver jer … en ny ånd i jeres indre«

Herren har bevaret Ezekiels ord i en vís hensigt, og det kan være til velsignelse for medlemmerne i din klasse. Overvej dette, når du studerer Ezekiels skrifter i denne uge.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

De mennesker, som hørte Ezekiel, syntes, at hans ord var »dejlig[e]« og »smuk[ke]«, »men de [handlede] ikke efter dem« (se Ez 33:30-33). Klassemedlemmerne kan også dele et skriftsted, de fandt i Ezekiels skrifter, som inspirerede dem til at gøre noget.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ezekiel 34

Herren inviterer os til at vogte sine får.

Du kan hjælpe klassemedlemmerne med at finde personlig mening i Ezekiel 34 ved at skrive nogle situationer på tavlen, som de måske kan komme i, såsom forberede sig til at tjene på mission, opfostre børn eller modtage en tjenesteopgave. Klassemedlemmerne kan vælge en at tænke over, mens de hver for sig læser Ezekiel 34:1-10. Indbyd dem til at fortælle, hvilket råd de, ud fra disse vers, eventuelt ville give nogen i den situation, de valgte. Hvad betyder det at vogte sig selv i stedet for Herrens får? Hvordan kan vi være hyrder, ligesom Frelseren er? (se vers 11-16).

Du vil måske føle dig tilskyndet til at stille spørgsmål, der kan hjælpe klassemedlemmerne til at tænke over symbolikken i Ezekiel 34:11-31. Hvad kan de »gode enge« og de »gode græsgange« i vers 14 for eksempel være billede på? Hvad er forskellen på »vildfarne« får og »bortkomne« får? (vers 16). Hvordan redder Frelseren begge slags får? Klassemedlemmerne kan fortælle om andre symboler, de finder i disse vers, og snakke om, hvad disse symboler lærer dem om Jesus Kristus.

Ezekiel 37

Herren indsamler sit folk og giver dem nyt liv.

  • At læse Ezekiel 37 og tænke over Herrens løfte om at indsamle Israel kan give os indsigt i, hvad indsamlingen betyder, og hvordan vi kan deltage i den. Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at få denne indsigt ved at skrive spørgsmål på tavlen som Hvad prøver Herren at opnå ved Israels indsamling? Hvordan opnår han det? Du kan derefter bede den ene halvdel af klassen om at læse Ezekiel 37:1-14 og den anden halvdel om at læse Ezekiel 37:15-28, mens de søger efter indblik, som disse to skriftsteder kan give i spørgsmålene på tavlen. Det kan være nyttigt at forklare, at Josefs og Judas træstykker, som er nævnt i vers 16-19, repræsenterer Mormons Bog og Bibelen. Når klassemedlemmerne deler deres svar, kan du opmuntre dem til at tale om deres rolle i Israels indsamling i de sidste dage.

Billede
ørkenen og Det Døde Hav

Ezekiel så i et syn en flod flyde fra templet og helbrede Det Døde Hav.

Ezekiel 47:1-12

Templet bringer åndelig helbredelse.

  • Billeder kan hjælpe klassemedlemmerne med at forstå det syn, som beskrives i Ezekiel 47:1-12. Du kan for eksempel vise et billede af et tempel, en flod, en ørken og Det Døde Hav (se billederne i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og Fotografier af bibelske steder, nr. 3, »Judæas ørken«). Det kan være godt at forklare, at Det Døde Hav er så salt, at fisk og planter ikke kan leve i det. Klassemedlemmerne kan eventuelt læse vers 1-12 og fortælle, hvad der imponerer dem ved vandet, som er beskrevet i synet (se også Åb 22:1 og udsagnet i »Yderligere ressourcer«). De kan også tegne billeder af Ezekiels syn. Hvad kan vandet symbolisere? Hvad kan træerne, der beskrives i vers 12, repræsentere? Klassemedlemmerne kan eventuelt fortælle, hvordan templet og dets velsignelser har bragt dem åndeligt liv og helbredelse.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Tempelvelsignelser kan helbrede os.

Idet han henviste til vandet, der flød fra templet i Ezekiels syn (se Ezekiel 47:112), har ældste Dale G. Renlund bemærket:

»Der er to bemærkelsesværdige egenskaber ved vandet. For det første, at selvom den lille strøm ikke har noget udløb, bliver den til en kæmpe flod, bredere og dybere jo længere den strømmer. Noget lignende sker med de velsignelser, der strømmer ud fra templet, når enkeltpersoner bliver beseglet som familie. Betydningsfuld udvikling sker, når man går frem og tilbage mellem generationerne, idet beseglinger binder familien sammen.

For det andet fornyr floden alt, som den rører. Templets velsignelser har også en forbløffende evne til at helbrede. Templets velsignelser kan hele hjerter, sjæle og familier« (»Slægtsforskning og tempeltjeneste: Besegling og helbredelse«, Liahona, maj 2018, 47-48).

Gør undervisningen bedre

Hjælp andre med at få Helligånden. »Nogle gange kan lærere måske blive fristet til at tro, at det er deres viden eller metoder eller personlighed, der inspirerer dem, som de underviser … Jeres formål som lærer er ikke at komme med en imponerende præsentation, men snarere at hjælpe andre til at modtage påvirkning fra Helligånden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 10).

Udskriv