Det Gamle Testamente 2022
31. oktober - 6. november. Daniel 1-6: »Der er ingen anden gud, der kan redde«


»31. oktober - 6. november. Daniel 1-6: ›Der er ingen anden gud, der kan redde‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»31. oktober - 6. november. Daniel 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Daniel tyder kongens drøm

Daniel tyder Nebukadnesars drøm, af Grant Romney Clawson

31. oktober - 6. november

Daniel 1-6

»Der er ingen anden gud, der kan redde«

Mange af klassemedlemmerne vil kende nogle af historierne i Daniel. Når du studerer og forbereder dig til at undervise, bør du søge vejledning fra Ånden om, hvordan du kan hjælpe klassemedlemmerne til at få noget personligt ud af disse kapitler.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Det kan være nyttigt at opfordre klassemedlemmerne til at tale om, hvordan deres personlige skriftstudium eller familiestudium af skrifterne går. Når klassemedlemmerne fortæller om noget, Ånden i denne uge har givet dem indsigt i, kan du spørge dem, hvad de gjorde, der førte til denne indsigt.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Daniel 1; 3; 6

Vi kan stole på Herren, når vores tro bliver sat på prøve.

  • Du kan indlede en drøftelse af, hvordan Daniel, Shadrak, Meshak og Abed-Nego udviste tro på Herren, ved at bede nogle få af klassemedlemmerne om at opsummere de udfordringer, disse fire mænd stod over for, som det beskrives i Daniel 1, 3 og 6. Hvorfor må det have været svært at være trofast i de situationer? Hvilke situationer står vi overfor, der udfordrer vores tro? Klassemedlemmerne kan søge i Daniel 1:10-13; 3:15-18; 6:10 og se efter, hvordan disse fire mænd reagerede på deres udfordringer. Hvordan kan deres eksempel hjælpe os i vores bestræbelser på at være trofaste disciple af Jesus Kristus?

  • Mange af os har, ligesom Daniel, følt os presset til at gå på kompromis med vores standarder. Hvad kan være nogle af årsagerne til et sådant pres i vores liv? Du kan hjælpe klassemedlemmerne til at lære af Daniels og hans venners eksempel ved at dele klassen op i tre grupper og bede hver gruppe om at gennemgå et af følgende kapitler: Daniel 1, 3 eller 6. Hvordan velsignede Herren Daniel, Shadrak, Meshak og Abed-Nego, da de valgte at være trofaste på trods af det pres, de stod over for? Hver gruppe kan fortælle klassen, hvad de har fundet ud af. Klassemedlemmerne kan derefter snakke sammen om, hvordan man bedst kan forblive trofast på trods af socialt pres eller andre slags pres. De kan også drøfte vigtigheden af at finde gode venner, som kan bakke op om vores standarder.

Daniel 2

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Guds rige på jorden.

  • At drøfte Daniel 2 kan hjælpe klassen til at forstå, hvordan Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige fuldbyrder sin rolle som den profeterede sten, der er »revet løs fra bjerget« (vers 45). Til at begynde med kan klassen i plenum gennemgå Daniels beskrivelse og tydning af Nebukadnesars drøm, som beskrives i Daniel 2:31-45. Du kan derefter vise et billede af en sten (eller tegne en på tavlen). Tilskynd klassemedlemmerne til at fortælle, hvad de lærer om Guds rige ved at sammenligne det med beskrivelserne af stenen i Daniel 2:34-35, 44-45. Måske kender klassemedlemmerne til noget af den lokale kirkes historie i jeres område, som de kan dele. Hvordan har vi set Daniels profetier gå i opfyldelse i vores liv?

Daniel 2:1-30

At modtage åbenbaring kræver åndelig forberedelse.

  • Det kan måske være nyttigt for klassemedlemmerne at lære om, hvordan Daniel forberedte sig på at modtage den nødvendige åbenbaring for at beskrive og tyde Nebukadnesars drøm. Du kan begynde ved at bede klassemedlemmerne om at gennemgå Daniel 2:1-15 og fortælle, hvordan de ville have det, hvis de fandt sig i Daniels situation. Bed dem om at læse Daniel 2:16-18 for at finde ud af, hvad Daniel gjorde. Hvad kan vi lære af Daniel 1:17 om, hvordan Gud forberedte Daniel? Hvad kan vi lære af Daniel, som kan hjælpe os, når vi søger efter personlig åbenbaring? Hvad kan vi lære af Daniels ord og handlinger, efter han modtog Herrens hjælp? (se Dan 2:20-30).

Billede
fire drenge ved et bord takker nej til det kød, en mand tilbyder dem

Illustration af Daniel og hans venner, der afviser kongens mad, af Brian Call

Daniel 3

Når udfaldet er usikkert, kan vi stadig vælge troen.

  • Shadraks, Meshaks og Abed-Negos oplevelse, som beskrives i Daniel 3, kan hjælpe dine klassemedlemmer til at få en dybere forståelse af, hvad det vil sige at have tro på Jesus Kristus. Du kan lade klassemedlemmerne genfortælle den udfordring, Shadrak, Meshak og Abed-Nego stod over for (se Daniel 3:1-12) og derefter drøfte, hvordan de reagerede (se Daniel 3:13-18). Hvad kan vi lære om tro af disse mænds respons? Du kan skrive følgende sætninger på tavlen Vores Gud [kan]… og Selv om han ikke gør det… fra vers 17-18. Klassemedlemmerne kan komme med forslag til, hvordan de kan fuldføre sætningerne med situationer, de kan komme ud for. De kan for eksempel foreslå »Vores gud kan besvare alle mine spørgsmål« og »Selv om han ikke gør det, vil jeg tålmodigt stole på ham«. Når klassemedlemmerne deler eksempler, så tilskynd dem til at tale om, hvordan Frelseren støtter og styrker os, selv når vi ikke ved, hvordan alting vil gå.

Gør undervisningen bedre

Brug visuelle hjælpemidler. »Kunst, herunder billeder, videoer og dramatiseringer, kan være med til at engagere eleverne, især visuelt orienterede personer, og gøre beretningerne fra skrifterne mere mindeværdige« (Undervisning på Frelserens måde, s. 22).

Udskriv