Det Gamle Testamente 2022
14.-20. november. Amos Obadias »Søg Herren, så skal I leve«


»14.-20. november. Amos Obadias ›Søg Herren, så skal I leve‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»14.-20. november. Amos Obadias«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Jesu ansigt oplyst af stearinlys i et mørkt værelse

Livets brød, af Chris Young

14.-20. november

Amos; Obadias

»Søg Herren, så skal I leve«

Mens du studerer Amos og Obadias, skal du være åben for indtryk om, hvad du bør undervise dine klassemedlemmer i. Skriv disse tanker ned, og vær opmærksom på muligheder for at dele dem i søndagsskoleundervisningen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lige som Amos og Obadias advarede folket på deres tid, tjener deres ord også som advarsler for os i dag. Du kan bede klassens medlemmer om at fortælle om lærdomme fra Amos og Obadias, som er relevante for os.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Amos 3:7-8; 7:10-15

Herren åbenbarer sandheden gennem sine profeter.

  • Tilskynd klassemedlemmerne til at dele sandheder om profeter, de fandt i deres personlige studie af Amos 3 og Amos 7. Du kan skrive en liste over deres svar på tavlen. Hvilke andre sandheder om profeter kender vi til? Tilskynd flere af klassemedlemmerne til at fortælle, hvordan de fik deres vidnesbyrd om den vigtige rolle, profeterne spiller i Guds plan.

  • Hvordan kan vi fortælle en ven om, hvorfor det er vigtigt at have en profet i vores tid? I kan lave en liste på tavlen over spørgsmål, som nogen, der ikke er medlem af Kirken, måske vil stille om profeter. Hvordan kan vi besvare nogle af disse spørgsmål ved hjælp af Amos 3:7-8 og 7:10-15?

  • Som en del af jeres drøftelse af profeter, kan du vise videoen: »Vi har brug for levende profeter« (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan har de sidste dages profeter hjulpet os til at komme Jesus Kristus nærmere?

Amos 5; 8:11-12

Tom gudsdyrkelse kan give en hunger efter at høre Herrens ord.

  • For at indlede en drøftelse af den hunger, Amos beskriver i Amos 8:11-12, kan det være en god idé kort at gennemgå den åndelige tilstand for det folk, han prædikede for. Hvordan havde Israelitterne vendt sig væk fra Herren? (se f.eks. Amos 2:6-8; 5:11-12). Hvorfor er det nyttigt at kende til deres frafald? Klassemedlemmerne kan derefter læse Amos 8:11-12 og tale om, hvorfor »hunger« og »tørst« er gode ord til at beskrive tilstanden hos dem, som vender sig væk fra Herren. Klassemedlemmerne kan også lede i Amos 5 efter vers, der kan hjælpe os med at undgå frafald i vores liv (se f.eks. vers 4, 11-12, 14-15, 25-26).

  • At forstå den åndelige hunger, der følger med frafald, hjælper os til at forstå den åndelige fest, vi nyder godt af, på grund af genoprettelsen. Du kan skrive nogle få spørgsmål om frafald og genoprettelsen på tavlen såsom Hvorfor var der et frafald? Hvilken indvirkning havde frafaldet på Guds børn? Hvilken indvirkning havde genoprettelsen? Tilskynd klassemedlemmerne til at finde svar på disse og andre spørgsmål ved hjælp af ressourcer såsom: »Budskabet om Jesu Kristi evangeliums gengivelse« i kapitel 3 af Forkynd mit evangelium ([2019], s. 35-39) og citatet i »Yderligere ressourcer«. Tilskynd klassemedlemmerne til at tale om gengivne sandheder i dag, der betyder noget særligt for dem.

Billede
gruppe af unge foran templet

Vi kan blive befriere på Zions bjerg ved hjælp af tempeltjeneste og slægtshistorie.

Obadias 1:21

»Da skal befrierne drage op til Zions bjerg«.

  • Hvorfor er udtrykket »befrierne … [på] Zions bjerg« (Obad 1:21) en god beskrivelse af os, når vi bruger tid på tempeltjeneste og slægtshistorie? Hvordan hjælper det arbejde, vi gør for vores forfædre i templet, os til at føle os tættere på Frelseren Jesus Kristus? Klassemedlemmerne kan eventuelt dele nylige oplevelser, de har haft med tempeltjeneste og slægtshistorie.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Lektioner fra tidligere.

Præsident M. Russell Ballard har sagt:

»I den relativt korte årrække, Det Nye Testamente dækker over … vendte folket sig mod Kristus og hans apostle. Kollapset blev så stort, at vi kalder det frafaldet, hvilket førte til flere århundreders stagnation og uvidenhed ofte kaldt den mørke middelalder.

Vor himmelske Fader elsker alle sine børn, og han ønsker, at de alle modtager evangeliets velsignelser i deres liv. Åndeligt lys mistes ikke ved, at Gud vender ryggen til sine børn. Det er snarere et resultat af, at hans børn samlet vender ham ryggen. Det er en naturlig konsekvens af menneskers, samfunds, landes og hele civilisationers dårlige valg. Det er blevet bevist igen og igen i tidens løb. En af historiens store lektier er, at vores valg, både de personlige og kollektive, har åndelige konsekvenser for os selv og vores efterkommere« (»Lær af fortiden«, Liahona, maj 2009, s. 32).

Gør undervisningen bedre

Hjælp eleverne til at genkende Helligånden. »Når I bliver tilskyndet af Helligånden, så spørg eleverne, hvad de føler, og hvad de bliver tilskyndet til at gøre. Hjælp dem til at se sammenhængen mellem deres åndelige følelser og Helligåndens påvirkning« (Undervisning på Frelserens måde, s. 11).

Udskriv