Oude Testament 2022
19–25 december. Kerstmis: ‘Wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons verlossen’


‘19–25 december. Kerstmis: “Wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons verlossen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘19–25 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
kindje Jezus in witte doeken gewikkeld en liggend op stro

Want een Kind is ons geboren, Simon Dewey

19–25 december

Kerstmis

‘Wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons verlossen’

Bedenk tijdens uw persoonlijke studie en lesvoorbereiding hoe u de weergaloze vreugde van de geboorte van de Heiland aan de klasleden kunt overbrengen. Nodig de Geest uit om tot hen van de verlossende liefde van Jezus Christus te getuigen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

De kerstperiode is een goede gelegenheid om klasleden te vragen hoe de studie van het Oude Testament hun geloof in Jezus Christus heeft versterkt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

We verheugen ons in onze Verlosser.

  • Hoewel Kerstmis als een vreugdevolle periode te boek staat, zijn er velen in zware omstandigheden die zelfs in deze tijd van het jaar moeilijk vreugde kunnen vinden. Een belangrijke boodschap van Kerstmis is dat de Heiland onze lasten kan verlichten, en ons vrede en zelfs vreugde kan brengen. Zet de volgende Schriftverwijzingen op het bord om die boodschap over te brengen: Psalmen 35:9; Jesaja 25:8–9; 44:21–24; 51:11; Zefanja 3:14–20; Mozes 5:5–11. Schrijf vervolgens een vraag ter overdenking op het bord terwijl de klasleden de passages lezen, zoals Welke redenen geven deze Schriftteksten om ons te verheugen? Vraag ze naar hun bevindingen. Geef ze ook de tijd om over hun eigen vreugde in de Heiland te schrijven. President Russell M. Nelsons boodschap in ‘Bijkomende leermiddelen’ biedt mogelijk nog meer inzichten.

  • Kerstmis is vaak een gelegenheid om de vreugde van Christus te verspreiden door anderen te dienen. Vraag vóór de les iemand om ouderling Ulisses Soares’ boodschap ‘Een hedendaagse hemelse legermacht’ (kerstdevotional met het Eerste Presidium, 8 december 2019, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org) door te nemen. Laat hem of haar vertellen hoe een goede daad ouderling Ulisses Soares en zijn gezin de vreugde van Kerstmis liet voelen. U kunt ook delen van zijn toespraak in de les aanhalen. Vraag de klasleden naar hun ervaringen met dienstbetoon in de kerstperiode. Hoe kunnen we op ouderling Soares’ uitnodiging ingaan en net als de Heiland een ‘toonbeeld van liefde en welwillendheid’ zijn?

Symbolen doen ons aan Jezus Christus denken.

  • Het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen vermeldt enkele symbolen in het Oude Testament die met Jezus Christus te maken hebben. Vraag de klasleden wat ze tijdens hun studie door deze en andere symbolen over de Heiland te weten zijn gekomen. Wat hebben we geleerd over de Heiland in de Schriften vinden? Welke ervaringen maken ons duidelijk dat ‘alle dingen worden geschapen en gemaakt om van [Hem] te getuigen’? (Mozes 6:63.)

God schonk ons de gave van zijn Zoon.

  • In de meeste culturen geven mensen elkaar met Kerstmis geschenken. Bespreek de geschenken die God ons heeft gegeven, in het bijzonder de gave van zijn Zoon, Jezus Christus. Vertoon de video ‘Hij is het geschenk’ (ChurchofJesusChrist.org) en vraag de klasleden wat de gave van de Heiland voor hen betekent. Hoe kunnen we onze hemelse Vader onze dankbaarheid voor die gave tonen?

Jesaja 7:14; 9:5

‘Men noemt Zijn Naam Wonderlijk.’

  • De profeet Jesaja beschreef de Messias, die in Bethlehem geboren zou worden, met allerlei namen en titels (zie bijvoorbeeld Jesaja 7:14; 9:5). De klasleden komen door die titels meer over de Heiland en zijn zending te weten. Laat ze een titel kiezen en andere Schriftteksten opzoeken die verduidelijken wat ermee bedoeld wordt. Ze komen bijvoorbeeld meer over de titel ‘Vredevorst’ (Jesaja 9:5) te weten door Psalmen 85:9; Jesaja 52:7; Lukas 2:14 of Johannes 16:33 te lezen. Meer Schriftteksten zijn via de Gids bij de Schriften te vinden (schriften.ChurchofJesusChrist.org). Wat zeggen die titels over de Heiland en wat Hij voor ons doet?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Jezus Christus biedt vrede en vreugde.

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘Als ons leven gericht is op Gods heilsplan […] en Jezus Christus en zijn evangelie, kunnen we vreugde voelen ongeacht wat er in ons leven gebeurt – of niet gebeurt. Vreugde komt van en door Hem. Hij is de bron van alle vreugde. We voelen het met Kerstmis als we zingen: ‘Juich, wereld, juich, de Heer ’s nabij’ [Lofzangen, nr. 138]. En we kunnen ons het hele jaar zo voelen. Heiligen der laatste dagen verheugen zich in Jezus Christus! […]

‘Net zoals de Heiland vrede biedt die “alle begrip te boven gaat” [Filippenzen 4:7], is de vreugde die Hij biedt zo intens, diep en omvangrijk dat ze iedere menselijke logica en elk sterfelijk begrip ver te boven gaat.’ (‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 82.)

Ons onderwijs verbeteren

Bereid u voor met mensen in gedachten. ‘Laat u in uw planning leiden door wat u weet over degenen die u onderwijst. […] Op Christus gerichte leerkrachten beperken zich niet tot een specifieke stijl of methode. Zij willen in de eerste plaats mensen helpen hun geloof in Jezus Christus te versterken.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7.)

Afdrukken