Oude Testament 2022
5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14: ‘Heilig voor de Heere’


‘5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14: “Heilig voor de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘5–11 december. Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Laietempel (Hawaï)

Laietempel (Hawaï)

5–11 december

Haggaï; Zacharia 1–3; 7–14

‘Heilig voor de Heere’

Vraag u tijdens het bestuderen van Haggaï en Zacharia af hoe u de klasleden kunt helpen om iets van deze profetieën op te steken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de klasleden verzen uit Haggaï en Zacharia noemen die ze deze week overdacht of met anderen besproken hebben. Laat ze ook vertellen hoe ze door die verzen dichter tot de Heer zijn gekomen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Haggaï 1; 2:1–9

‘Let aandachtig op uw wegen.’

  • De raad in Haggaï 1 kan klasleden over hun prioriteiten aan het denken zetten. Laat ze in Haggaï 1:1–7 ontdekken hoe de mensen in Jeruzalem geen prioriteit gaven aan wat de Heer van hen verwachtte. Wat verlangt de Heer van ons als hoge prioriteiten in ons leven? Wat kan ons zoal afleiden van onze hemelse Vader en de Heiland en hun prioriteiten? Vraag de klasleden naar ervaringen waardoor ze ‘aandachtig op [hun] wegen’ en hun prioriteiten zijn gaan letten.

  • Laat ze aan de hand van Haggaï 2:1–9 overdenken hoe ze de prioriteiten van de Heer centraler kunnen stellen. Welke raad gaf de Heer waardoor wij zijn werk beter kunnen doen? Vraag de klasleden hoe ze de prioriteiten van de Heer voorop kunnen stellen terwijl ze ook vele andere belangrijke dingen te doen hebben. Hoe zal de Heer ons volgens Haggaï 2:1–9 zegenen als we Hem voorop stellen? (Zie ook ‘Bijkomende leermiddelen’.) Geef de klasleden de tijd om op te schrijven wat ze naar aanleiding van deze bespreking gaan doen.

Zacharia 1–3; 7–8; 14

De Heer kan ons heilig maken.

  • Lees samen Zacharia 14:20–21. Vraag wat de woorden ‘Heilig voor de Heere’ voor de klasleden betekenen. Wat voor invloed zou het op mensen hebben als ze de woorden ‘Heilig voor de Heere’ op alledaagse voorwerpen gegraveerd zagen staan? Wat doen die woorden met ons als we dergelijke woorden op onze hedendaagse tempels zien staan? Laat de klasleden vervolgens Zacharia 1:1–6; 3:1–7; 7:8–10; 8:16–17 lezen en bespreken wat heilig zijn betekent. Waarom hecht de Heer waarde aan onze persoonlijke heiligheid? Hoe helpt Hij ons om heilig te worden?

  • De klasleden zouden Zacharia 2:10–11; 8:1–8; 14:9–11, 20–21 kunnen lezen en bespreken hoe het zou zijn om met de Heiland in een staat van heiligheid te leven. Hoe bereidt de Heer ons voor op een leven in de door Zacharia beschreven omstandigheden? Hoe kunnen we zijn macht aanwenden om heiliger te worden?

Afbeelding
de triomfale intocht van Jezus in Jeruzalem

‘Zie, uw Koning zal tot u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland, arm, en rijdend op een ezel’ (Zacharia 9:9). Triomfale intocht, Harry Anderson

Zacharia 9:9–11; 11:12–13; 12:10; 13:6–7

Jezus Christus is de beloofde Messias.

  • Splits de klas in twee groepen op om de verbanden tussen Zacharia’s woorden en het leven van de Heiland duidelijk te maken, zoals de mensen in Jezus’ tijd dat begrepen. Geef klasleden in de eerste groep een van deze passages: Zacharia 9:9–11; 11:12–13; 12:10; 13:6–7. Geef klasleden in de andere groep een van deze passages: Mattheüs 21:1–11; 26:14–16; 26:31; Johannes 19:37. Ieder klaslid zoekt iemand in de andere groep op die een bijpassende Schrifttekst heeft. Wat komen we in deze verzen over de Heiland te weten?

  • Zet de klasleden aan het denken over Zacharia 9:9–11 met een afbeelding van de triomfale intocht van de Heiland in Jeruzalem (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Of vertoon de video ‘The Lord’s Triumphal Entry into Jerusalem’ (ChurchofJesusChrist.org). Bespreek hoe het gevoeld moet hebben om met vele anderen Jezus in de stad te verwelkomen. Hoe verwelkomen wij Hem in ons leven, ons huis en onze gemeenschap?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

‘Let aandachtig op uw wegen.’

Ouderling Terence M. Vinson heeft gezegd (nadat hij Haggaï 1:4–7 citeerde):

‘We kunnen blijvende vreugde ervaren als onze Heiland en zijn evangelie het kader worden waar we ons leven omheen bouwen. Het is echter makkelijk om alles vanuit een werelds kader te beschouwen, met het evangelie als facultatieve optie, of als gewoon twee uur naar de kerk gaan op zondag. Als we het zo doen, komt het erop neer dat we ons loon in “een doorboorde buidel” doen.

‘In Haggaï staat dat we toegewijd moeten zijn […].

‘Geen enkele schat, hobby, status, sociale media, videospelletje, sport, band met een beroemdheid, niets op aarde heeft meer waarde dan het eeuwige leven. De raad die de Heer aan iedereen geeft, is “let aandachtig op uw wegen”’. (‘Ware discipelen van de Heiland’, Liahona, november 2019, 9, 11.)

Ons onderwijs verbeteren

Luister. Luisteren is een uiting van liefde. Eén manier om doeltreffend te luisteren is de persoon die spreekt aan te kijken. Zo merkt u eventuele non-verbale communicatie ook op. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 34.)

Afdrukken