Oude Testament 2022
28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja: ‘De eeuwige wegen zijn van Hem’


‘28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja: “De eeuwige wegen zijn van Hem”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Jezus kijkt omhoog naar de sterren

‘De eeuwige wegen zijn van Hem’ (Habakuk 3:6). In het begin was het Woord, Eva Timothy

28 november–4 december

Nahum; Habakuk; Zefanja

‘De eeuwige wegen zijn van Hem’

Uw voorbeeld als evangelieleerling kan uw klasleden tot zegen zijn. Vertel hoe de Heilige Geest de Schriften voor u verduidelijkt. Verzeker ze dat Hij dat voor hen ook kan doen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Schrijf Nahum, Habakuk en Zefanja als kopjes op het bord. Laat de klasleden onder de kopjes voor hen veelzeggende woorden noteren en het vers erbij vermelden waar ze die bij hun Schriftstudie hebben aangetroffen. Vraag waarom die woorden veelbetekenend voor ze zijn en wat de Heilige Geest ze heeft geleerd.

In de leer onderwijzen

Nahum 1

De Heer is zowel machtig als barmhartig.

  • In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staat de suggestie om in Nahum 1 te letten op verzen die de eigenschappen van de Heer beschrijven. Vraag de klasleden wat ze in hun persoonlijke studie over de Heer te weten zijn gekomen. Wat komen we bijvoorbeeld in vers 1–9 over Hem te weten? Leg eventueel uit dat Nahum over de oordelen van de Heer tegen Ninevé, de hoofdstad van Assyrië, profeteerde en dat Assyrië de Israëlieten jarenlang hadden onderdrukt. Waarom was Nahums boodschap over God belangrijk voor de Israëlieten? Waarom is die tegenwoordig voor ons belangrijk?

    Afbeelding
    stenen burcht

    ‘De Heere is goed, Hij is tot een vesting op de dag van de benauwdheid’ (Nahum 1:7).

Habakuk 1:1–4; 2:1–4;3

We kunnen op de wil en timing van de Heer vertrouwen.

  • Vertel de klasleden dat Habakuk, net als velen van ons, zich zorgen maakte over wat hij in de wereld om hem heen zag. Laat ze Habakuk 1:1–4 lezen en Habakuks zorgen samenvatten. Ze kunnen zijn vragen ook met die van anderen in de Schriften vergelijken, bijvoorbeeld in Markus 4:37–38 en Leer en Verbonden 121:1–6. Welke soortgelijke vragen stellen mensen tegenwoordig over God? Welke raad gaf de Heer in Habakuk 2:1–4 waarmee Hij vertrouwen in zijn wil en timing opwekt? (Zie ook Markus 4:39–40; Leer en Verbonden 121:7–8.) Verdere nuttige inzichten zijn te vinden in ‘Bijkomende leermiddelen’. Vraag de klasleden hoe de Heiland ze helpt naar hun geloof te leven, ook al hebben ze nog onbeantwoorde vragen.

  • Laat de klasleden in Habakuk 3 zoeken naar uitingen van lof en geloof. Help ze die woorden op zichzelf toe te passen door de persoonlijke zegeningen op te sommen die God ze gegeven heeft. Wat zou er gebeuren als ze enkele materiële zegeningen kwijtraakten? Lees Habakuk 3:17–19 met de klas. Bespreek waarom het soms moeilijk is om ons in de Heer te verheugen (zie vers 18) bij moeilijkheden zoals die in vers 17 worden genoemd. Hoe kunnen wij geloof ontwikkelen zoals Habakuk dat had?

Zefanja 3:14–20

De Heer zal Zich met zijn volk in Zion verheugen.

  • Klasleden kunnen in Zefanja 3:14–20 hoop voor de toekomst vinden. Schrijf op het bord ‘Wees blij en spring op van vreugde met heel uw hart’, want… Laat ze dan in deze verzen zoeken naar beloofde zegeningen in de toekomst waarin ze zich hier en nu kunnen verheugen. Hoe kunnen die beloften ons in moeilijke tijden van nut zijn?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Geloof betekent vertrouwen in Gods wijsheid, liefde en timing.

Ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd:

‘Hoelang wachten we op verlichting van tegenspoed die ons overkomt? Hoe zit het met persoonlijke beproevingen, als we wachten en wachten, en er lijkt maar geen hulp te komen? Waarom blijft hulp soms uit, zelfs wanneer onze lasten ondraaglijk lijken? […]

‘Er zijn momenten waarop zelfs onze grootste spirituele inspanning en onze vurigste smeekbeden niet de overwinning brengen waarnaar we snakten, of dat nu de enorme wereldwijde of onze kleine persoonlijke aangelegenheden betreft. Dus doe ik u, terwijl we samen werken en wachten op antwoord op sommige gebeden, mijn apostolische belofte dat ze gehoord en verhoord worden, al is het misschien niet op het moment en de manier waarop wij dat wensen. Maar ze worden altijd verhoord op het moment en de manier waarop een alwetende en oneindig meelevende ouder ze zou moeten verhoren. […]

‘Geloof betekent dat we in goede én slechte tijden op God vertrouwen, zelfs als dat enig lijden met zich meebrengt, in afwachting van de openbaring van zijn arm voor ons welzijn.’ (‘Op de Heer wachten’, Liahona, november 2020, 115–116.)

Ons onderwijs verbeteren

Stel open vragen. Wanneer u klasleden naar hun ervaringen met de Schriften vraagt, laat ze dan weten dat u niet naar een specifiek antwoord op zoek bent, maar oprecht geïnteresseerd bent in wat zij eruit leren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 29.) Zie voor enkele voorbeelden van open vragen Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 31–32.

Afdrukken