Seminarie
Les 9 – Geschiedenis van Joseph Smith 1:21–26: ‘Ik had een visioen gezien […] en ik kon het niet loochenen’


‘Les 9 – Geschiedenis van Joseph Smith 1:21–26: ‘Ik had een visioen gezien […] en ik kon het niet loochenen’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Geschiedenis van Joseph Smith 1:21–26’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 9: Geschiedenis van Joseph Smith 1:1–26

Geschiedenis van Joseph Smith 1:21–26

‘Ik had een visioen gezien […] en ik kon het niet loochenen’

Afbeelding
Joseph-loopt-het-heilige-bos-uit

Nadat de 14-jarige Joseph Smith een plaatselijke predikant over het eerste visioen had verteld, werd hij al snel het doelwit van vervolging. Desondanks bleef hij bij zijn overtuiging dat onze hemelse Vader en Jezus Christus aan hem waren verschenen. In deze les kunnen de cursisten ervaren dat de Heilige Geest getuigt dat onze hemelse Vader en Jezus Christus aan Joseph Smith zijn verschenen.

Mogelijke leeractiviteiten

Hoe zou jij je voelen?

Vraag de cursisten aan het begin van de les na te denken over hun eigen getuigenis dat God Joseph Smith als zijn profeet heeft geroepen. Het volgende verhaal en de volgende vragen kunnen daarbij helpen.

President Thomas S. Monson (1927–2018) vertelde eens een verhaal over twee zendelingen en een man die hun getuigenis van Joseph Smith aanviel.

Afbeelding
President Thomas S. Monson

[Twee zendelingen] belden aan bij de heer Elmer Pollard. […] Ze brachten hun boodschap en vroegen of hij met ze wilde bidden. Daar stemde hij mee in, op voorwaarde dat hij het gebed mocht uitspreken.

Het gebed dat hij uitsprak, verbaasde de zendelingen. Hij zei: ‘Hemelse Vader, zegen deze twee misleide zendelingen zodat zij terug naar huis mogen keren en geen tijd meer in Canada zullen verspillen aan de verkondiging van een boodschap die zo onwerkelijk is en waar zij zo weinig van afweten.’

Toen ze opstonden, vroeg dhr. Pollard de zendelingen om nooit meer langs te komen. Toen ze vertrokken, zei hij spottend tegen ze: ‘Je wilt me toch niet zeggen dat je echt gelooft dat Joseph Smith een profeet van God was?’ En hij sloeg de deur dicht. (Zie Thomas S. Monson, ‘Het voorbeeld van de profeet Joseph Smith’, Liahona, november 2005, 69.)

Laat de cursisten de volgende vragen in hun studiedagboek beantwoorden. Vraag enkele vrijwilligers om hun antwoord op de tweede vraag aan de klas te vertellen.

  • Met hoeveel zekerheid kan jij getuigen dat Joseph door onze hemelse Vader en Jezus Christus is bezocht en als profeet was geroepen?

  • Hoe beïnvloedt die kennis je leven en je relatie met God?

Denk bij je studie van deze les na over wat het eerste visioen voor jou betekent en hoe het je leven heeft veranderd of kan veranderen. Aan het eind van de les kun je je gedachten in je studiedagboek opschrijven.

De werkelijkheid van Joseph Smiths eerste visioen

Nadat onze hemelse Vader en Jezus Christus aan Joseph Smith waren verschenen, vertelde hij een predikant van een van de plaatselijke kerken over die ervaring.

Lees Geschiedenis van Joseph Smith 1:21–23 en ga na hoe de predikant en vele anderen reageerden toen ze over Josephs visioen hoorden.

  • Wat valt je op aan Josephs beschrijving van de gebeurtenissen in deze verzen?

  • In welk opzicht heb jij te maken gehad met tegenstand tegen wat jij weet dat waar is?

  • Waarom is het belangrijk om zelf een getuigenis van de waarheid te hebben wanneer anderen je woorden in twijfel trekken?

Lees Geschiedenis van Joseph Smith 1:24–26 en markeer eventueel woorden en zinsneden waarin Joseph de waarheid van zijn visioen bevestigt.

  • Wat kunnen we uit deze verzen leren?

    De cursisten kunnen uiteenlopende waarheden noemen. Bedank ze voor het delen van hun bevindingen. Zet de volgende waarheid op het bord: Onze hemelse Vader en Jezus Christus verschenen werkelijk aan Joseph Smith in antwoord op zijn gebed.

    Het kan nuttig zijn de gemarkeerde woorden en zinsneden naast de waarheid op het bord te zetten. De cursisten kunnen de woorden of zinsneden ook op strookjes papier schrijven en ze op het bord plakken.

  • Hoe hielp Josephs begrip van God hem volgens vers 25 om vast te blijven houden aan wat hij wist dat waar was?

Geef de cursisten de gelegenheid om na te denken over wat het eerste visioen voor hen betekent en dit in hun dagboek te noteren. Geef ze hier 10–15 minuten de tijd voor. Door de cursisten een stapsgewijze activiteit te laten doen, die ze tot nadenken en schrijven aanzet (zoals de onderstaande), kunnen ze de Heilige Geest tot hen van het eerste visioen voelen getuigen. Laat deze activiteiten zien en laat de cursisten kiezen wat ze willen doen, of kies welke activiteit u klassikaal gaat doen. De eerste twee activiteiten kunt u klassikaal doen.

  1. Zing of lees de tekst van de lofzang ‘Joseph Smiths eerste gebed’ (Lofzangen, nr. 26). Hier is een uitvoering van The Tabernacle Choir at Temple Square:

  2. Bekijk de video ‘A Choice Seer Will I Raise Up: Prophet of the Restoration’ (4:42), die op ChurchofJesusChrist.org staat.

  3. Neem Geschiedenis van Joseph Smith 1:16–17 over in je dagboek en denk over de woorden na. Je kunt deze tekst ook inspreken en beluisteren op een digitaal apparaat.

  4. Lees een conferentietoespraak over het eerste visioen. Hier zijn enkele suggesties:

    1. De vruchten van het eerste visioen’ (Dieter F. Uchtdorf, Liahona, mei 2005, 36–38)

    2. Joseph Smith Did See God’ (Joseph F. Merrill, Ensign, december 2015, 70–71)

Vertel eventueel de rest van het verhaal over de heer Pollard. Vertoon daarvoor de video ‘Het voorbeeld van de profeet Joseph Smith’ vanaf tijdcode 11:59 tot 14:09.

Noteer in je dagboek wat het eerste visioen voor jou betekent. Noteer ook je getuigenis of hoe een getuigenis van het eerste visioen je tot zegen kan zijn.

Als de cursisten klaar zijn, nodigt u hen uit te vertellen over hun getuigenis of gevoelens over Joseph Smith en het eerste visioen. Vertel eventueel hoe u te weten bent gekomen dat onze hemelse Vader en Jezus Christus werkelijk aan Joseph Smith zijn verschenen.

Afdrukken