Seminarie
Les 31: Leer en Verbonden 19:1–24, deel 1: Jezus Christus onderwerpt Zich aan de wil van zijn hemelse Vader


‘Leer en Verbonden 19:1–24, deel 1: Jezus Christus onderwerpt Zich aan de wil van zijn hemelse Vader’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Leer en Verbonden 19:1–24, deel 1’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 31: Leer en Verbonden 19

Leer en Verbonden 19:1–24, deel 1

Jezus Christus onderwerpt Zich aan de wil van zijn hemelse Vader

Afbeelding
Jezus Christus bidt in de hof van Gethsémané

In een smeekbede om troost en leiding vraagt Martin Harris de profeet Joseph Smith om een openbaring van de Heer. In Leer en Verbonden 19 vertelt de Heiland hoe Hij ervoor kiest zich aan de wil van onze hemelse Vader te onderwerpen en de macht krijgt om alle dingen te overwinnen. Martin krijgt vrede beloofd als hij zich bekeert en zich onderwerpt aan wat de Heer van hem verlangt. Door deze les kunnen de cursisten er meer naar verlangen om het voorbeeld van Jezus Christus te volgen en zich aan de wil van onze hemelse Vader te onderwerpen.

Mogelijke leeractiviteiten

Het voorbeeld van de Heiland

Zet de onvolledige zinsnede laat niet ____ wil, maar de ______ geschieden op het bord en laat de cursisten invullen wat de Heiland tegen zijn Vader zegt (in Lukas 22:42). Laat een cursist vertellen in welke omstandigheden Jezus dat zegt.

  • Wat houdt de overgave van onze wil aan God volgens jou in?

  • Wat zijn enkele moeilijke offers die tieners mogelijk moeten brengen om zich aan de wil van onze hemelse Vader te onderwerpen?

Zet de antwoorden van de cursisten op de vorige vraag op het bord. (NB Het kan nuttig zijn om een kopie van deze lijst te bewaren voor de les ‘Leer en Verbonden 19:25–41’. In die les krijgen de cursisten de uitnodiging om het voorbeeld van de Heiland te volgen en zich aan de wil van onze hemelse Vader te onderwerpen.)

Om de relevantie te vergroten, laat u de cursisten nadenken over een moment waarop ze aarzelden om zich daadwerkelijk aan de Heer toe te wijden of het goede te doen. Moedig ze aan om die situaties in gedachten te houden als ze bestuderen hoe de Heiland zijn wil aan die van God onderwerpt.

De onderwerping van de Heiland aan zijn Vader

Martin Harris wil de profeet Joseph Smith en de publicatie van het Boek van Mormon graag steunen en belooft de drukkosten te betalen. Wanneer hij later beseft dat hij daar misschien zijn boerderij voor moet verkopen, vraagt hij Joseph om een openbaring als leidraad van de Heer. In die openbaring, opgetekend in Leer en Verbonden 19, zet de Heiland belangrijke waarheden over zijn zoenoffer uiteen. Daardoor begrijpt Martin hoe belangrijk het is om zich aan de wil van zijn hemelse Vader te onderwerpen, ook als dat moeilijk is.

Laat de cursisten de volgende verzen individueel of met een klasgenoot lezen.

Lees Leer en Verbonden 19:1–5, 15–19, 23–24. Markeer eventueel betekenisvolle woorden en zinsneden die je iets over Jezus Christus en zijn karakter vertellen.

  • Welke waarheden vind je in die verzen?

    Vraag de cursisten naar hun bevindingen. Geef daartoe bijvoorbeeld iedere cursist een strookje papier. De cursisten kunnen de gevonden waarheid dan op hun strookje schrijven en op het bord weergeven. Om een klassikale bespreking te bevorderen, kiest u enkele notities op het bord en laat u de betreffende cursisten vertellen waarom het belangrijk is om dat over Jezus Christus te begrijpen. (NB Leer en Verbonden 19:16–19 staat in de volgende les centraal. U wilt diepgaande besprekingen over bekering en de verzoening van de Heiland wellicht voor die les bewaren.)

    Als de cursisten deze waarheid niet noemen, wijst u ze hier op: Jezus Christus onderwerpt zijn wil nederig aan zijn hemelse Vader (vers 2, 19, 24). U kunt de cursisten aanmoedigen om de woorden in deze verzen te markeren die deze waarheid tot uiting brengen.

  • Wat houdt het in dat Jezus Christus zijn wil aan de Vader onderwerpt?

  • Wat zou Martin in zijn situatie aan de leringen van Jezus Christus over Zichzelf hebben gehad? Hoe kan ons dat helpen als we iets moeilijks moeten offeren?

Focus op Jezus Christus: De volgende activiteit helpt de cursisten om zich bij hun studie op Jezus Christus te richten. Zie de training ‘Help leerlingen er bewust naar te streven meer op Jezus Christus te lijken’ in Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland voor meer oefeningen in deze vaardigheid. Met behulp van deze training oefent u hoe u ze kunt stimuleren om meer op Jezus Christus te gaan lijken en daarmee door te gaan.

Om de cursisten de diepgang en bestendigheid te laten voelen van het verlangen van de Heiland om Zich aan zijn Vader te onderwerpen, kunt u de klas in drie groepjes verdelen. Wijs elke groep een van de volgende onderwerpen toe en laat ze de genoemde verzen lezen. Na het lezen van de verzen laat u de groepjes bespreken wat ze over de relatie van de Heiland met zijn Vader hebben geleerd.

Voorsterfelijk leven: Mozes 4:1–2; 3 Nephi 1:13–14

Aardse bediening: Johannes 6:38; 8:28–29; Mosiah 15:7–8

Nasterfelijk leven: 3 Nephi 11:10–11

Laat de cursisten nieuwe groepjes vormen met klasgenoten die de verzen voor de andere twee onderwerpen hebben bestudeerd. In hun nieuwe groepje vertellen ze dan om de beurt wat ze in hun vorige groepje besproken hebben.

Voor onderwerping kiezen

U kunt het volgende citaat tonen en de cursisten de twee vragen eronder met een medecursist laten bespreken.

Ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd:

Afbeelding
Ouderling Neal A. Maxwell

De onderwerping van onze wil is in feite het enige persoonlijke wat we op Gods altaar kunnen leggen. Alle andere dingen die we ‘geven’ […] zijn in feite dingen die Hij al aan ons heeft gegeven of geleend. Maar als u en ik ons uiteindelijk onderwerpen door onze eigen wil op te laten gaan in die van God, dan pas geven we Hem écht iets! Dat is ons enige bezit wat we Hem te bieden hebben! (Neal A. Maxwell, ‘Swallowed Up in the Will of the Father’, Ensign, november 1995, 24.)

  • In welke opzichten is het onderwerpen van onze wil zoals ouderling Maxwell dat uitlegt anders dan gewone gehoorzaamheid?

  • Wanneer heb je iemand het voorbeeld van de Heiland zien volgen door zijn of haar wil aan die van God te onderwerpen, ook al was dat moeilijk?

Tot slot van de les kunt u het volgende citaat op het bord weergeven. Laat de cursisten naar het bord komen en zinsneden onderstrepen die ze bij zichzelf vervuld hebben gezien door zich aan Gods wil te onderwerpen. U kunt ook getuigen hoe u gezegend bent door het voorbeeld van de Heiland te volgen en u aan de wil van onze hemelse Vader te onderwerpen.

President Ezra Taft Benson (1899–1994) heeft getuigd:

Afbeelding
President Ezra Taft Benson

Mensen die hun leven aan God overdragen, zullen ontdekken dat Hij meer inhoud aan hun leven kan geven dan zijzelf. Hij zal hun vreugde verdiepen, hun inzicht vergroten, hun verstand verlichten, […] hun geest opbouwen, hun zegeningen vermenigvuldigen, hun kansen vergroten, hun ziel troosten, vrienden bezorgen en gemoedsrust uitstorten. Wie zijn leven in dienst van God verliest, zal het eeuwige leven ontvangen. (Leringen van kerkpresidenten: Ezra Taft Benson [2014], 45.)

Afdrukken