Seminaari
Oppiaihe 48: Oppi ja liitot 30–36, osa 2: ”Avatkaa suunne, niin se täytetään”


”Oppi ja liitot 30–36, osa 2: ’Avatkaa suunne, niin se täytetään’”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 30–36, osa 2”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 48: Oppi ja liitot 30–36

Oppi ja liitot 30–36, osa 2

”Avatkaa suunne, niin se täytetään”

Kuva
Nuori mies ja nuori nainen lukemassa pyhiä kirjoituksia

Kun Herra kutsui lähetyssaarnaajia saarnaamaan evankeliumiaan pian kirkkonsa perustamisen jälkeen, Hän antoi neuvoja vahvistaakseen ja opastaakseen heitä heidän lähetystyötehtävissään. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita heidän pyrkimyksissään kertoa evankeliumista.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Evankeliumista kertomiseen liittyviä huolenaiheita

Voisit aloittaa oppitunnin esittämällä seuraavan esimerkkitilanteen ja seuraavat kysymykset.

Kun sakramenttikokouksen puhuja kertoi lähetystyön tärkeydestä, Kalle huomasi tuntevansa vastahakoisuutta kertoa muille evankeliumista. Kalle on luonnostaan aika hiljainen. Hän ei ole myöskään koskaan todella keskustellut evankeliumista kenenkään kirkon ulkopuolisen henkilön kanssa. Häntä huolettaa, kuinka sellainen keskustelu sujuisi. Pidättyväisen luonteensa ja kokemuksen puutteensa vuoksi ajatus evankeliumia koskevan keskustelun aloittamisesta toisen henkilön kanssa tuntui hänestä epämukavalta.

  • Mitä Kallen olisi mielestäsi hyödyllistä ymmärtää lähetystyöstä?

  • Mistä muista asioista ihmiset ovat usein huolissaan Vapahtajan evankeliumista kertomisessa?

Muistuta oppilaille, että edellisessä oppiaiheessa he saivat tietää monista henkilöistä, jotka kutsuttiin palvelemaan lähetystyössä pian kirkon perustamisen jälkeen. Jotkut näistä miehistä olivat tienneet palautetusta evankeliumista vain lyhyen aikaa ennen kuin heidät kutsuttiin lähetystyöhön.

Pyydä oppilaita kertomaan huolenaiheista, joita näillä vasta kutsutuilla lähetyssaarnaajilla on saattanut olla. Voit myös pyytää oppilaita miettimään omia huoliaan, jotka liittyvät evankeliumista kertomiseen. Kerro sitten seuraavat asiat valmistaaksesi oppilaita tutkimiseen.

Tänään tutkit luvuissa OL 30–36 olevia Herran opetuksia, jotka voivat auttaa sinua huomaamaan Hänen suuren halukkuutensa auttaa sinua kertomaan Hänen evankeliumistaan. Pane tutkiessasi merkille opetuksia, jotka voivat lisätä halukkuuttasi ja kykyäsi kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Herra antaa hyödyllisiä neuvoja lähetyssaarnaajilleen

Anna oppilaille aikaa tutkia Herran neuvoja seuraavissa jakeissa. Tätä varten luokka voidaan esimerkiksi jakaa viiteen ryhmään. Anna jokaiselle ryhmälle tyhjä paperi ja pyydä ryhmän jäseniä suunnittelemaan sivu, jonka otsikkona on esimerkiksi ”Hyödyllisiä neuvoja Herralta lähetyssaarnaajille”.

Anna kullekin ryhmälle yksi jaeryhmä. Oppilaat voisivat sen jälkeen lisätä sivulleen ainakin kolme neuvoa, jotka he löytävät jakeistaan. He voivat halutessaan lisätä sivulleen kuvitusta. Sitten voit pyytää oppilaita esittelemään valmiita sivujaan koko luokalle.

Lue seuraavat jakeet ja pane merkille Herran antamia neuvoja, jotka voisivat auttaa sinua lisäämään haluasi ja kykyäsi kertoa evankeliumista.

OL 30:5, 8–11 (Voi olla hyödyllistä tietää, että Peter Whitmerin ”veli”, johon jakeessa 5 viitataan, oli Oliver Cowdery, joka oli kutsuttu saarnaamaan aiemmassa ilmoituksessa [ks. OL 28:14–16].)

OL 31:4–9, 11–13

OL 32:1–5

OL 33:8–12, 16–17

OL 35:13–15, 24

Kun oppilaat ovat lopettaneet tutkimisen, anna heille tilaisuus kertoa oppimastaan. Voit tehdä niin esimerkiksi pyytämällä muutamia oppilaita kertomaan, mitkä jakeiden neuvot olivat heille merkityksellisimpiä, ja kertomaan jostakin totuudesta, jonka voimme oppia näistä neuvoista. Voisit kirjoittaa nämä totuudet taululle tai pyytää oppilaita kirjoittamaan ne.

Esimerkkejä totuuksista, joita oppilaat saattavat mainita, ovat seuraavat: Sen sijaan, että pelkäisimme muita, me voimme luottaa siihen, että Herra auttaa meitä kertomaan Hänen evankeliumistaan (ks. OL 30:11). Herra avaa opettamiemme ihmisten sydämen (ks. OL 31:7). Herra on meidän kanssamme, kun pyrimme kertomaan Hänen evankeliumistaan (ks. OL 32:3). Kun avaamme suumme kertoaksemme evankeliumista, Herra auttaa meitä tietämään, mitä sanoa (ks. OL 33:8–10). Herra antaa Henkensä voiman heikoille, jotka palvelevat Häntä (ks. OL 35:13–14).

  • Mistähän syystä Jumala auttaa meitä niin mielellään kertomaan evankeliumista?

  • Kuinka nämä totuudet Herrasta voivat auttaa meitä pyrkiessämme saarnaamaan evankeliumia?

Ideoita, jotka auttavat suun avaamisessa evankeliumista kertomiseen

Käytä jonkin verran aikaa auttaaksesi oppilaita oppimaan erityisiä tapoja, joilla he voivat noudattaa Herran käskyä avata suunsa (ks. OL 33:8–10; ks. myös 30:5, 11) ja kertoa evankeliumista, ja keskustelemaan niistä. Kun autat oppilaita huomaamaan selkeitä ja saavutettavissa olevia tapoja tehdä niin, he voivat saada lisää itseluottamusta kertoa evankeliumista muille.

Yksi tapa tehdä niin on näyttää yksi tai useampia seuraavista videoista. Pyydä oppilaita panemaan merkille erilaisia tapoja, joilla ihmiset avasivat suunsa ja pyysivät Herran siunauksia. Voit myös jakaa muuta lähdeaineistoa kohdasta ”Sharing the Gospel”, joka on sivustolla ChurchofJesusChrist.org.

Seuraavissa videoissa on ideoita siihen, kuinka voit avata suusi (ks. OL 30:5) ja kutsua muita luontevasti ja merkityksellisesti kokemaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin.

  • Mitä kokemuksia sinulla on ollut evankeliumista kertomisessa? Mikä on mielestäsi ollut hyödyllisintä valmistautumista kyseisiin kokemuksiin?

Tee suunnitelma

Anna oppilaille aikaa kirjoittaa yksinkertainen suunnitelma siitä, mitä he aikovat tehdä kertoakseen evankeliumista muille. Seuraavat kysymykset voivat antaa heille ideoita kirjoittamiseen.

  • Kenelle tunnet voivasi kertoa evankeliumista?

  • Millä luontevilla ja merkityksellisillä tavoilla voisit tänään oppimasi perusteella auttaa tätä henkilöä pääsemään lähemmäksi Jeesusta Kristusta?

  • Mitkähän esteet voisivat estää sinua toimimasta suunnitelmasi mukaan?

  • Mitä sellaisia Vapahtajaa koskevia totuuksia olet oppinut luvuista OL 30–36, jotka voivat auttaa sinua voittamaan nämä esteet?

Mieti, kuinka voit kannustaa oppilaita toimimaan uskossa sen mukaan, mitä he tunsivat tänään. Voit pyytää heitä asettamaan halutessaan aikataulun kirjoittamiensa asioiden tekemiselle. Kerro luottamuksestasi Vapahtajan kykyyn koskettaa muiden sydämiä oppilaiden välityksellä.

Kehota oppilaita elämään sen mukaan, mitä he oppivat: Koulutusta siihen, kuinka seurata oppilaiden suunnitelmia elää oppimansa mukaan, on julkaisun Opetustaitojen kehittäminen kohdassa ”Kutsu oppilaita elämään oppimansa mukaan”.