Seminarie
Les 58 – Leer en Verbonden 45:1–8: ‘De voorspraak bij de Vader’


‘Les 58 – Leer en Verbonden 45:1–8: “De voorspraak bij de Vader”’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht (2025)

‘Leer en Verbonden 45:1–8’, Leer en Verbonden – boek voor de seminarieleerkracht

Les 58: Leer en Verbonden 45

Leer en Verbonden 45:1–8

‘De voorspraak bij de Vader’

Afbeelding
olieverfschilderij van Christus

President Russell M. Nelson heeft tijdens een wereldwijde pandemie tegen de kerkleden gezegd: ‘Onze Vader weet dat we in tijden van grote angst en onzekerheid het beste naar zijn Zoon kunnen luisteren.’ (‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 89.) De Heer wil begin 1831 de vrees en onzekerheid onder de heiligen wegnemen. Hij spoort ze dan ook aan om zijn stem te horen en in zijn naam te geloven. Deze les maakt de cursisten de zending en het karakter van Jezus Christus duidelijker door enkele van zijn namen en titels toe te lichten.

Mogelijke leeractiviteiten

De betekenis van namen

Deel de cursisten eventueel in groepjes in en vraag ze naar details over de betekenis of het belang van hun voor- of achternamen. Als de cursisten niet alle details of betekenissen weten, kunnen ze uitleggen wat ze mooi aan hun naam vinden. Nadat ze in groepjes met elkaar hebben gesproken, laat u enkele cursisten aan de klas vertellen wat ze over de naam van een klasgenoot hebben geleerd.

Lees het volgende citaat van ouderling Jonathan S. Schmitt van de Zeventig:

Afbeelding
Ouderling Jonathan S. Schmitt

Vaak is het eerste wat we van mensen leren kennen, hun naam. […]

Jezus kende en noemde mensen bij hun naam. De Heer zei tegen het oude Israël: ‘Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, Ik heb u bij uw naam geroepen, u bent van Mij’ [Jesaja 43:1; cursivering toegevoegd].

Net zoals Jezus ons allemaal bij naam kent, kunnen wij Hem beter leren kennen door zijn vele namen te leren kennen. […] Veel namen van Jezus [zijn] titels die ons helpen om zijn zending, doel, karakter en eigenschappen te begrijpen. Als we de vele namen van Jezus leren kennen, zullen we zijn goddelijke zending en onzelfzuchtige karakter beter begrijpen. Het kennen van zijn vele namen inspireert ons ook om meer zoals Hij te worden. (Jonathan S. Schmitt, ‘Dat zij U kennen’, Liahona, november 2022, 104–105.)

Vraag de cursisten wat ze in ouderling Schmitts citaat aanspreekt.

Zet de antwoorden van de cursisten op de volgende vraag op het bord.

  • Welke namen of titels van Jezus Christus geven je meer inzicht in zijn karakter, zending en eigenschappen?

  • Hoe kan je verlangen om Hem te volgen toenemen als je meer over zijn naam en titels weet?

Als de cursisten de tijd hebben gehad om de vorige vraag te bespreken, toont u de volgende waarheid: Als we de namen en titels van Jezus Christus kennen, kunnen we zijn goddelijke zending en onzelfzuchtige karakter beter begrijpen.

Laat de cursisten hun eigen verlangen onderzoeken om meer over Jezus Christus te leren. Gebruik eventueel het volgende scenario of bedenk er zelf een. Moedig de cursisten aan om stil na te denken en hun reactie in hun studiedagboek te geven.

Gebruik de volgende zelfevaluatie in verband met je verlangen en inspanningen om de Heiland beter te begrijpen.

1 = zelden; 2 = soms; 3 = vaak

  • Ik wil de goddelijke zending van Jezus Christus beter begrijpen.

  • Terwijl ik de Schriften bestudeer, let ik bewust op namen en titels van Jezus.

  • Het is belangrijk dat ik het karakter van Jezus ken, zodat ik Hem beter kan volgen.

Kom meer over de Heiland te weten door zijn namen en titels te bestuderen, en vraag je hemelse Vader in gebed om een groter verlangen om zijn Zoon te volgen.

Onze voorspraak en vriend

De cursisten kunnen de zending en het karakter van Jezus beter begrijpen door een van zijn vele namen te bestuderen. Als de cursisten zijn rol als onze voorspraak bij de Vader hebben besproken, krijgen ze de kans om verschillende namen en titels van Jezus zelfstandig te bestuderen.

Toon tijdens de volgende activiteit desgewenst een afbeelding van Jezus in Gethsémané:

Afbeelding
Christus bidt in Gethsémané

Lees Leer en Verbonden 45:3–5 en let op een titel en rol van Jezus Christus.

Denk na over de titels van Jezus Christus: Door de volgende activiteit kunnen de cursisten de Heiland beter leren kennen door zijn titel als onze voorspraak bij de Vader te begrijpen. Voor meer instructies over hoe u de cursisten kunt helpen zich op titels van Jezus Christus te richten, raadpleegt u ‘Onderwijs de titels, rollen en eigenschappen van Jezus Christus’ in Verbetering van onderwijsvaardigheden: Concentreer u op Jezus Christus. Hiermee scherpt u deze vaardigheid aan: ‘Bedenk zoekvragen waardoor cursisten rollen, titels, symbolen, eigenschappen en kenmerken van Jezus Christus leren herkennen.’

Stel vragen als de volgende om de cursisten meer begrip bij te brengen van de rol van Jezus Christus als onze voorspraak bij de Vader. U kunt erop wijzen dat een definitie van het woord voorspraak iemand is die mensen in nood steunt en voor ze opkomt.

  • Wat versta jij onder het woord voorspraak?

  • Hoe vervult Jezus Christus volgens deze verzen zijn rol als onze voorspraak bij de Vader?

  • Wat kunnen we uit deze verzen over het karakter van de Heiland leren?

Lees desgewenst samen met de cursisten het volgende citaat van president Russell M. Nelson. Vraag de cursisten hoe deze aanvullende leringen van president Nelson hun liefde en waardering voor Jezus Christus vergroten.

Afbeelding
President Russell M. Nelson

Jezus is onze voorspraak bij de Vader (zie 1 Johannes 2:1; Leer en Verbonden 29:5; 32:3; 45:3; 110:4). Het woord voorspraak betekent onder meer ‘iemand die voor een ander spreekt, zijn belang verdedigt’. Ook andere aanverwante termen, zoals pleiter of middelaar, worden in de Schriften gebruikt (zie ook 1 Timotheüs 2:5; 2 Nephi 2:28; Leer en Verbonden 76:69). […]

Als we Hem als onze voorspraak-pleiter-middelaar bij de Vader beschouwen, hebben we de verzekering van zijn weergaloze begrip, gerechtigheid en barmhartigheid (zie Alma 7:12). (Russell M. Nelson, ‘Jesus the Christ—Our Master and More’ [devotional aan de Brigham Young University, 2 februari 1992], 4, speeches.byu.edu.)

Dit kan een goed moment in de les zijn om de cursisten de tijd te geven bij hun gevoelens voor de Heiland stil te staan. Zet de volgende vraag op het bord en laat de cursisten hun antwoorden in hun studiedagboek noteren. Vraag enkele cursisten, indien gepast, hun gevoelens te verwoorden.

  • Wat voel je als je je probeert voor te stellen dat de Heiland voor je pleit en het voor je opneemt?

  • Hoe kan de kennis dat Jezus Christus voor je pleit je voornemen versterken om op het verbondspad te blijven?

Meer over Jezus Christus leren

Als de cursisten bij hun studie van de volgende verzen toelichting bij een titel van Jezus Christus in vers 1 nodig hebben, zeg dan dat Hij hier zijn goddelijke rol als Schepper van alle dingen aanduidt.

Jezus Christus heeft nog veel meer namen en titels. Lees Leer en Verbonden 45:1, 7, 59 en let daarop.

Besluit of de cursisten er baat bij hebben om met anderen samen of alleen aan de volgende activiteit te werken.

Moedig de cursisten aan om op een creatieve manier te ordenen wat ze leren. De cursisten kunnen bijvoorbeeld in hun studiedagboek een naam of titel van Christus in het midden van een pagina noteren. Als ze andere Schriftteksten en zinsneden ontdekken waardoor ze hun gekozen titel beter begrijpen, kunnen ze die in verschillende richtingen en formaten op de pagina noteren. Met lijnen kunnen ze de Schriftteksten en zinsneden dan met de naam of titel verbinden.

Kies een naam of titel uit je studie waarover je meer wilt weten. Gebruik beschikbare bronnen, zoals de app Evangeliebibliotheek en Schriftstudiewijzers, om te weten te komen wat die naam of titel over Jezus Christus zegt. Je kunt ook de woorden van hedendaagse profeten bestuderen om meer te weten te komen. Beantwoord daarna de volgende vragen:

  • Wat heb je vandaag geleerd of gevoeld waardoor je liefde voor de Heiland en je verlangen om Hem te volgen zijn toegenomen?

  • Hoe kan verder bestuderen van de namen van Jezus Christus je tot zegen zijn?

Laat de cursisten eventueel details en betekenisvolle inzichten uit hun studie delen. In toekomstige lessen zijn er wellicht meer gelegenheden om verder te bespreken wat de cursisten vandaag over de namen en titels van Jezus Christus hebben geleerd.

Afdrukken