Seminaari
Oppiaihe 85 – Oppi ja liitot 76:1–19: ”Ymmärryksemme silmät avattiin”


Oppiaihe 85 – Oppi ja liitot 76:1–19: ’Ymmärryksemme silmät avattiin’”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Oppi ja liitot 76:1–19”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 85: Oppi ja liitot 76

Oppi ja liitot 76:1–19

”Ymmärryksemme silmät avattiin”

Tammikuussa 1832 profeetta Joseph Smith ja Sidney Rigdon pohtivat jakeen Joh. 5:29 merkitystä työskennellessään innoitetun raamatunkäännöksen parissa. Pohtiessaan he näkivät sarjan näkyjä, joissa Herra ilmoitti tärkeitä totuuksia suunnitelmastaan. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita oppimaan Pyhän Hengen voimalla, kun he varaavat aikaa Vapahtajan sanojen pohtimiseen.

Kuva
Joseph ja Sidney valmistautuvat ilmoitukseen

Mahdollisia oppimistoimintoja

Tavoittele henkilökohtaista ilmoitusta

Voisit laittaa taululle seuraavat kysymykset. Oppilaat voivat kirjoittaa vastauksensa kysymyksiin opiskelupäiväkirjaansa. Voisit pyytää muutamaa vapaaehtoista oppilasta kertomaan vastauksia, jotka eivät ole liian henkilökohtaisia.

  • Mitä sellaisia olosuhteita tai tilanteita olet kohdannut tai saattaisit kohdata, joissa haluaisit saada Herralta johdatusta Pyhän Hengen kautta?

  • Miksi haluat Herralta apua näissä asioissa?

Tänään saat tietää yhdestä tavasta, jolla voit kutsua Herraa puhumaan sinulle Pyhän Hengen kautta. Kun opiskelet, kiinnitä huomiota Hengen kehotuksiin, jotka voivat auttaa sinua jossakin mainitsemassasi tilanteessa tai kysymyksessä.

Näky

Seuraava yhteenveto voi valmistaa oppilaita tutkimaan lukua OL 76. Mieti, olisiko parempi lukea tai esittää se lyhyesti itse vai pyytää jotakuta oppilasta tekemään se. Vaihtoehtoisesti voisit pyytää oppilaita lukemaan julkaisusta Saints, osa 1, s. 147 tietoa tähän ilmoitukseen johtaneista olosuhteista.

Kuva
John Johnsonin talo

Helmikuun 16. päivänä 1832 Joseph Smith, Sidney Rigdon ja 12 muuta miestä olivat John ja Elsa Johnsonin talon yläkerran huoneessa Ohion Hiramissa. Kun Joseph ja Sidney työskentelivät innoitetun raamatunkäännöksen parissa, he tutkivat jaetta Joh. 5:29, jossa kuvataan taivasta, ja he halusivat tietää lisää. Pohtiessaan he näkivät näyn, joka on tallennettu lukuun OL 76. Vapahtaja näytti Josephille ja Sidneylle sarjan selkeitä näkyjä, jotka opettivat heille tärkeitä totuuksia taivaallisen Isän pelastussuunnitelmasta.

Selitä oppilaille, että viikon aikana tutkiessaan lukua OL 76 heillä on tilaisuuksia oppia tämän näyn monista eri osista. Tämänpäiväisessä oppiaiheessa keskitytään Vapahtajan opetuksiin ja kokemuksiin, jotka on tallennettu luvun 76 alkuun.

OL 76 alkaa siitä, että Herra kertoo tärkeitä totuuksia itsestään.

Lue OL 76:1–10 sekä pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka mielestäsi osoittavat, mitä Jeesus Kristus haluaa meidän ymmärtävän Hänestä. Huomaa, että Jumalan pelkääminen (jae 5) tarkoittaa Hänen palvelemistaan, rakastamistaan ja kunnioittamistaan.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tutkia näitä jakeita, pyydä heitä kertomaan oivalluksistaan. Seuraavanlaiset kysymykset voivat auttaa oppilaita keskustelemaan Vapahtajan halusta ilmoittaa heille totuutta Pyhän Hengen kautta.

  • Mitä nämä jakeet auttavat sinua ymmärtämään Vapahtajasta paremmin?

  • Kuinka näiden asioiden tietäminen Vapahtajasta voi vaikuttaa sinuun?

Pyhien kirjoitusten pohdiskelu johtaa ilmoitukseen

Lue OL 76:11–19 ja pane merkille, mitä Joseph ja Sidney tekivät ennen näyn saamista.

  • Mitkä teot mahtoivat johtaa Josephin ja Sidneyn kokemukseen?

    Voisit selittää, että vaikka emme ehkä koekaan samanlaista näkyä kuin Joseph ja Sidney, heidän kokemuksensa voi opettaa meille periaatteen, jonka mukaan valmistautua vastaanottamaan ilmoitusta Herralta Pyhän Hengen kautta.

  • Minkä totuuden opit näiden jakeiden perusteella siitä, millä yhdellä tavalla voimme valmistautua vastaanottamaan ilmoitusta Pyhän Hengen kautta?

Oppilaat saattavat mainita seuraavanlaisen totuuden: Kun rukoillen tutkimme ja pohdimme pyhiä kirjoituksia, me valmistaudumme saamaan Herralta ymmärrystä Pyhän Hengen kautta.

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on kuvaillut, kuinka me voimme tutkia ja pohtia pyhiä kirjoituksia tavalla, joka johtaa ilmoitukseen Pyhän Hengen kautta.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Kun sanon ”tutkia”, tarkoitan jotakin muutakin kuin lukemista. – – Näen teidän joskus lukevan muutamia jakeita, pysähtyvän pohtimaan niitä, lukevan jakeet huolellisesti uudelleen, ja kun ajattelette, mitä ne tarkoittavat, rukoilevan ymmärrystä, esittävän kysymyksiä mielessänne, odottavan hengellisiä vaikutelmia ja kirjoittavan muistiin ne vaikutelmat ja näkemykset, joita tulee, niin että voitte muistaa ja oppia lisää. Sillä lailla opiskellen ette ehkä lue monta lukua tai jaetta puolessa tunnissa, mutta te annatte sydämessänne sijaa Jumalan sanalle, ja Hän puhuu teille. (D. Todd Christofferson, ”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 11)

  • Mitkä esteet saattavat toisinaan estää meitä pohdiskelemasta? Mikä voi auttaa meitä voittamaan nämä esteet?

Voisit kertoa kokemuksesta, jolloin olet tutkinut ja pohtinut pyhiä kirjoituksia rukoillen sekä saanut ilmoitusta. Pyydä myös oppilaita kertomaan omista kokemuksistaan.

Harjoittele rukoillen tutkimista ja pohtimista

Voisit antaa oppilaille oppitunnilla kenties 7–10 minuuttia aikaa harjoitella pyhien kirjoitusten tutkimista ja pohtimista rukoillen. Anna seuraavat ohjeet:

Käytä hieman aikaa siihen, että harjoittelet pyhien kirjoitusten tutkimista ja pohtimista. Mieti aiemmin mainitsemaasi olosuhdetta tai tilannetta, jossa haluat Herralta apua. Rukoile johdatusta, pohdi lukemaasi ja kiinnitä huomiota Hengen kehotuksiin, jotka voivat antaa sinulle tarvitsemaasi opastusta tai apua. Kirjoita ajatuksiasi ja vaikutelmiasi opiskelupäiväkirjaasi.

Anna oppilaille mahdollisuus valita ne pyhien kirjoitusten kohdat, joita he tutkivat tämän tehtävän aikana. Jos jotkut oppilaat tarvitsevat ohjausta kohtien valintaan, voisit tarjota esimerkiksi seuraavia vaihtoehtoja:

Riittävän ajan kuluttua voisit laittaa näkyville seuraavat kysymykset ja pyytää oppilaita kirjoittamaan vastauksensa opiskelupäiväkirjaansa.

  • Kuinka pyhien kirjoitusten tutkiminen ja pohtiminen valmisti sinua vastaanottamaan ilmoitusta Pyhän Hengen kautta?

  • Mitä tämä kokemus opetti sinulle taivaallisesta Isästä, Jeesuksesta Kristuksesta ja Pyhästä Hengestä?

  • Mitä voisit tehdä tai minkä tekemistä voisit jatkaa saadaksesi lisää apua ja ilmoitusta Herralta?

Todista siitä, kuinka pyhien kirjoitusten pohtiminen ja tutkiminen määrätietoisemmin ja useammin voi tuoda oppilaita lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Kannusta oppilaita tavoittelemaan edelleen rukoillen ilmoitusta tutkimalla ja pohtimalla pyhiä kirjoituksia säännöllisesti.