Seminaari
Oppiaihe 166 – Toimin uskossa löytääkseni vastauksia


”Oppiaihe 166 – Toimin uskossa löytääkseni vastauksia”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Toimin uskossa löytääkseni vastauksia”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 166: Oppien hallinta: Etsin vastauksia kysymyksiini

Toimin uskossa löytääkseni vastauksia

Hengellisen tiedon hankkiminen, osa 2

Kuva
Nainen koskettaa Kristuksen viitan tupsua

Jeesus Kristus kehottaa meitä turvautumaan Häneen ja toimimaan uskossa koko elämämme ajan. On olennaisen tärkeää keskittyä Vapahtajaan, etenkin silloin, kun emme pysty ratkaisemaan kysymyksiä tai tilanteita helposti. Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka toimia uskossa Jeesukseen Kristukseen, kun he etsivät vastauksia kysymyksiinsä.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Kysymysten esittämisen tärkeys

Ennen oppitunnin alkua voit kirjoittaa taululle presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavan kysymyksen. Kun oppilaat tulevat sisään, pyydä heitä pohtimaan, kuinka he vastaisivat hänen kysymykseensä ja miksi he vastaisivat sillä tavoin. Kun oppilailla on ollut aikaa pohdiskella, pyydä heitä kertomaan vastauksensa.

Presidentti Dieter F. Uchtdorf, siihen aikaan ensimmäisestä presidenttikunnasta, on esittänyt seuraavan kysymyksen:

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

Saako teillä olla kysymyksiä kirkosta tai sen opista? (Dieter F. Uchtdorf, ”Kuvajainen vedessä”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus, 1. marraskuuta 2009, thechurchnews.com)

  • Kuinka vastaisit tähän kysymykseen? Miksi vastaisit sillä tavalla?

Kun luet presidentti Uchtdorfin lausunnon loppuosaa, pane merkille, kuinka vastauksesi vertautuvat hänen vastauksiinsa.

Kuva
Presidentti Dieter F. Uchtdorf

Rakkaat nuoret ystäväni, me olemme kysymyksiä esittävää kansaa, koska me tiedämme, että kysyminen johtaa totuuteen. Sillä tavoin kirkko sai alkunsa – nuoresta miehestä, jolla oli kysymyksiä. Itse asiassa en tiedä, kuinka voi löytää totuuden, ellei esitä kysymyksiä. – –

Kysyminen on todistuksen kehto. – – Kysymysten esittäminen ei ole heikkouden merkki. Se on kasvun edeltäjä. (Dieter F. Uchtdorf, ”Kuvajainen vedessä”, kirkon koululaitoksen hartaustilaisuus, 1. marraskuuta 2009, thechurchnews.com)

  • Mitä esimerkkejä olet nähnyt pyhissä kirjoituksissa, kirkon historiassa tai omassa elämässäsi siitä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat meidän esittävän kysymyksiä?

Joskus saatamme löytää kirkon oppia, käytäntöjä tai historiaa koskevaa uutta tietoa, jota meidän on vaikea ymmärtää. Meillä saattaa myös olla kysymyksiä, joihin on vaikea vastata. Kysymysten esittäminen ei ole sama asia kuin epäileminen. Kysymysten uskollinen esittäminen voi lisätä ymmärrystämme ja todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta. Epäilyksen vaaliminen voi heikentää uskoamme Häneen (ks. Aiheita ja kysymyksiä, ”Vastaaminen evankeliumia koskeviin kysymyksiin”, topics.churchofjesuschrist.org).

Pyydä oppilaita miettimään kirkkoa tai sen oppia koskevia kysymyksiä, joita heillä mahdollisesti on ja joihin he eivät pysty vastaamaan helposti. Voit pyytää oppilaita kirjoittamaan nämä kysymykset opiskelupäiväkirjaansa. Pyydä heitä etsimään tästä oppiaiheesta totuuksia, jotka voivat olla avuksi, kun esiin nousee vaikeita kysymyksiä.

Vaikeisiin kysymyksiin vastaaminen

Havainnollista sitä, miten tärkeää on esittää kysymyksiä, ja näytä mallia uskossa toimimisesta esittämällä luokalle seuraava esimerkkitilanne. Käytä alla olevaa kuvausta tai näytä video ”Hengellisen tiedon hankkiminen: Madisonin kertomus” (aikakoodi 0.00–1.44), joka on sivustolla churchofjesuschrist.org.

Seminaarissa Madison sai tietää, että Joseph Smith harjoitti pluraaliavioliittoa. Kun hän oli kuullut tämän, hänen mieleensä tuli joitakin kysymyksiä.

Voit auttaa oppilaita keskustelemaan seuraavista kysymyksistä jakamalla luokan pareiksi tai pienryhmiin. Keskusteltuaan kysymyksistä oppilaat voivat kertoa vastauksensa luokalle.

  • Millä kielteisillä ja myönteisillä tavoilla Madison voisi suhtautua kysymyksiinsä?

  • Mistähän syystä nämä suhtautumistavat olisivat kielteisiä tai myönteisiä?

Kun kohtaamme vaikeita kysymyksiä, voi olla hyödyllistä käyttää hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita.

Joillakin oppilailla saattaa olla aiempaa kokemusta siitä, että he ovat tutkineet hengellisen tiedon hankkimisen periaatteita seminaarissa. Jos niin on, kysy luokan jäseniltä, osaavatko he luetella hengellisen tiedon hankkimisen kolme periaatetta. Pyydä oppilaita tarvittaessa lukemaan julkaisun Oppien hallinta – peruskirja (2018) luvun ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappale 4. Voisit kirjoittaa nämä periaatteet taululle:

  • Toimi uskossa.

  • Tarkastele käsitteitä ja kysymyksiä iankaikkisesta näkökulmasta.

  • Tavoittele lisää ymmärrystä jumalallisesti asetettujen tiedon lähteiden avulla.

Toimi uskossa

Tämän päivän oppimiskokemuksessa keskitytään uskossa toimimisen periaatteeseen.

Lue OL 6:36. Pane merkille, kuinka tämä Vapahtajan esittämä kutsu voi auttaa meitä toimimaan uskossa.

  • Mitkä tämän jakeen sanat ja ilmaukset saattaisivat auttaa Madisonia tai muita, joilla on kysymyksiä evankeliumista tai kirkosta?

  • Miksi nuo sanat ja ilmaukset olisivat hyödyllisiä?

Kun oppilaat kertovat vastauksiaan, auta heitä huomaamaan seuraava totuus: Kun meillä on vastausta vailla olevia kysymyksiä, me voimme katsoa Jeesukseen Kristukseen ja olla epäilemättä.

Selitä oppilaille, että julkaisussa Oppien hallinta – peruskirja on monia esimerkkejä siitä, kuinka voimme katsoa Jeesukseen Kristukseen.

Lue julkaisun Oppien hallinta – peruskirja luvusta ”Hengellisen tiedon hankkiminen” kappaleet 5–7 ja pane merkille, millä tavoin voit toimia uskossa, kun sinulla on hengellisiä kysymyksiä.

  • Mikä näiden kappaleiden ajatuksista olisi mielestäsi hyödyllisin jollekulle, joka pohtii haastavaa kysymystä? Miksi?

Voisit pyytää oppilaita etsimään pyhien kirjoitusten kohtia, jotka tukevat heidän vastauksiaan. Jos oppilaat esimerkiksi mainitsevat rukouksen, he voivat viitata jakeisiin 2. Nefi 32:8–9 tai Jaak. 1:5–6. Jos he mainitsevat pyhien kirjoitusten tutkimisen, he voivat viitata jakeisiin 2. Nefi 32:3 tai 2. Tim. 3:15–17.

Etsi luontevia tilaisuuksia muistuttaa oppilaita siitä, miten tärkeää on tehdä näitä asioita keskittyen Jeesukseen Kristukseen. Voit pyytää oppilaita miettimään, kuinka heidän huomaamansa teot voivat toimia esimerkkeinä Jeesukseen Kristukseen katsomisesta.

Esimerkkejä uskossa toimimisesta

Kerro lopuksi, miten Madisonin tilanne päättyi. Pyydä oppilaita panemaan merkille, kuinka Madison päätti toimia uskossa käsitellessään kysymyksiään. Voit näyttää videon ”Hengellisen tiedon hankkiminen: Madisonin kertomus” aikakoodista 1.44 aikakoodiin 8.35. Jos video ei ole käytettävissä, lue seuraava kappale.

Oppitunnin jälkeen Madison meni opettajansa luo ja kysyi, miksi Joseph Smith harjoitti pluraaliavioliittoa. Hänen opettajansa kannusti häntä elämään edelleen evankeliumin mukaan ja rukoilemaan vilpittömästi etsiessään vastauksia. Kun Madison rukoili ja tutki pyhiä kirjoituksiaan, hän sai innoitusta, jonka mukaan vastaus tulisi ajan myötä. Madison toimi edelleen uskossa ja luotti todistukseen, joka hänellä oli taivaallisesta Isästä ja Hänen suunnitelmastaan. Vähitellen hän alkoi löytää vastauksia, jotka rauhoittivat hänen mieltään. Koko ajan Madison tunsi suhteensa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen syvenevän. Hän ymmärsi, että kun toimimme uskossa, Jumala antaa etsimämme vastaukset tai suo rauhan.

Kun keskustelette seuraavasta kysymyksestä, pyydä oppilaita mainitsemaan, mitkä Madisonin teoista liittyvät asioihin, joita he tutkivat julkaisussa Oppien hallinta – peruskirja.

  • Kuinka Madisonin teot ilmensivät hänen uskoaan Jeesukseen Kristukseen?

  • Mitä voimme oppia Madisonin kokemuksen pohjalta taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta?

Voisit pyytää oppilaita miettimään tilanteita, jolloin heitä on siunattu, kun he ovat toimineet uskossa kohdatessaan vaikeita kysymyksiä, ja kertomaan niistä. Pyydä sitten oppilaita miettimään, mikä heidän tänään oppimansa ja tuntemansa voi auttaa heitä heidän henkilökohtaisissa olosuhteissaan ja kysymyksissään. Voisit antaa heille aikaa kirjata ajatuksiaan ja vaikutelmiaan opiskelupäiväkirjaansa.

Lausu lopuksi todistuksesi siitä, miten tärkeää on toimia uskossa keskittyen Jeesukseen Kristukseen, kun etsimme vastauksia kysymyksiimme.