Seminaari
Oppiaihe 179 – Johtajiemme hyväksyminen ja tukeminen: Seuraamme niitä, jotka Herra kutsuu johtamaan


”Oppiaihe 179 – Johtajiemme hyväksyminen ja tukeminen: Seuraamme niitä, jotka Herra kutsuu johtamaan”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja, 2025

”Johtajiemme hyväksyminen ja tukeminen”, Oppi ja liitot, seminaarinopettajan kirja

Oppiaihe 179: Nuorten voimaksi: Valintojen tekeminen

Johtajiemme hyväksyminen ja tukeminen

Seuraamme niitä, jotka Herra kutsuu johtamaan

Kuva
Jäsenet hyväksyvät tehtäviin nuorten johtohenkilöitä

Me voimme olla hyviä johtajia monin tavoin. Yksi tapa on olla hyviä seuraajia. Me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, kun annamme tukemme johtohenkilöille, jotka kutsutaan Hänen johdollaan. Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa oppilaita ymmärtämään, miten tärkeää on hyväksyä ne, jotka Herra kutsuu johtamaan, ja tukea heitä.

Mahdollisia oppimistoimintoja

Halu seurata

Voisit laittaa näkyville seuraavan esimerkkitilanteen auttaaksesi oppilaita pohtimaan, miten tärkeää on hyväksyä eli antaa tukea niille, jotka Herra kutsuu johtamaan:

Kuvittele, että ystäväsi kastettiin vajaa vuosi sitten ja hänet on juuri kutsuttu luokkasi tai koorumisi johtajaksi. Olet ollut uskollinen evankeliumissa pidempään, ja sinusta tuntuu, ettei ystäväsi ole yhtä pätevä kuin sinä tai jotkut muut luokan tai koorumin johtajaksi.

  • Kuinka voit muuttaa ajattelutapaasi, jotta voit antaa tukea luokan tai koorumin jäsenenä?

  • Mitä voit tehdä tukeaksesi ystävääsi tässä tehtävässä?

Voisit kysyä oppilailta, ovatko he tai joku heidän tuntemansa henkilö kokeneet jotakin samanlaista. Kuinka he suhtautuivat siihen?

Yksi esimerkki halukkuudesta seurata niitä, jotka Herra on kutsunut, on Hyrum Smith. Vaikka Hyrum oli kuusi vuotta vanhempi kuin veljensä Joseph, hän tuki Josephia tämän kutsumuksessa.

Presidentti M. Russell Ballard (1928–2023) kahdentoista apostolin koorumista kertoi Hyrumista seuraavaa:

Kuva
Presidentti M. Russell Ballard

[Hyrum] auttoi ja palveli veljeään profeetta Josephia palautuksen pitkällisen ja monivaiheisen palautuksen aikana. – –

Hyrum kesti uskollisena tämän kaiken. Hän tiesi, mitä tietä hänen elämänsä kulkisi, ja hän päätti tietoisesti kulkea sitä. Josephille Hyrumista tuli kumppani, suojelija, huolehtija, uskottu, ja lopulta hän kuoli Josephin kanssa marttyyrina. Perusteeton vaino saartoi heitä koko heidän elämänsä ajan. Vaikka Hyrum oli vanhempi, hän tunnusti veljensä jumalallisen kutsumuksen. Vaikka Hyrum antoi veljelleen toisinaan voimakkaita neuvoja, hän seurasi aina nuorempaa veljeään. (M. Russell Ballard, ”Hyrum Smith, ’luja kuin taivaan pylväät’”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 5)

Kuva
Smithin veljekset
  • Mikä Hyrumin tilanteessa mahtoi vaikeuttaa sitä, että hän seuraisi Josephia pappeusjohtajana?

  • Mitkä Kristuksen kaltaiset ominaisuudet saattoivat lisätä Hyrumin halua seurata Josephia? (Ks. OL 124:15.)

Lue OL 124:94–96 ja pane merkille, kuinka Hyrumia siunattiin, kun hän halusi seurata nuorempaa veljeään. (Huomaa, että jakeessa 94 viitataan Hyrumiin, ei Josephiin.)

  • Mitä siunauksia löysit näistä jakeista?

Johtajien hyväksyminen ja tukeminen

Selitä, että yksi tapa, jolla voimme osoittaa halukkuutemme seurata johtajiamme, on se, että hyväksymme heidät ja annamme heille tukemme. Pyydä oppilaita katsomaan Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelia ”Tuen antaminen kirkon johtajille”: ”Kirkon johtavissa viroissa tai paikallisissa johtotehtävissä palvelevien hyväksyminen ja tuen antaminen heille” (PKO, ”Tuen antaminen kirkon johtajille”, Evankeliumiaiheinen kirjasto). Pyydä heitä sitten miettimään, mitä hyväksyminen ja tuen antaminen tarkoittaa käytännön tasolla.

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on esittänyt seuraavan huomion niiden hyväksymisestä ja tukemisesta, jotka Herra kutsuu johtamaan.

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Nostamalla kätenne tuen merkiksi te annatte lupauksen. Te lupaatte Jumalalle, jonka palvelijoita nämä ovat, että annatte heille tukenne.

Nämä ovat epätäydellisiä ihmisiä, kuten tekin olette. Lupauksenne pitäminen vaatii horjumatonta uskoa siihen, että Herra on kutsunut heidät. Niiden lupausten pitäminen tuo myös iankaikkisen onnen. (Henry B. Eyring, ”Tukea antavan uskon voima”, Liahona, toukokuu 2019, s. 58–59)

  • Kuinka tiivistäisit presidentti Eyringin opetukset?

  • Mitä hän opetti uskon osoittamisesta Jeesukseen Kristukseen?

Auta oppilaita huomaamaan seuraava totuus: Me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, kun hyväksymme ne, jotka Hän kutsuu johtamaan, ja tuemme heitä.

  • Miksi johtajien hyväksyminen ja tukeminen mahtaa edellyttää uskoa Jeesukseen Kristukseen?

  • Milloin olet tuntenut, että sinua siunataan, koska olet tehnyt valinnan tukea henkilöä, jonka Jumala on kutsunut johtamaan sinua?

Jos oppilaiden on vaikea keksiä esimerkkiä, voisit kertoa omasta kokemuksestasi tai lausua todistuksesi siitä, kuinka tukea henkilöä, jonka Jumala on kutsunut johtamaan sinua.

Luottaen Kristukseen me hyväksymme ne, jotka on kutsuttu johtamaan, ja annamme heille tukemme

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka periaate Kristukseen luottamisesta, kun hyväksymme Hänen kutsumansa henkilöt ja annamme heille tukemme, soveltuu oppilaiden elämään. Yksi tapa tehdä niin on laittaa näkyviin seuraavat esimerkkitilanteet tai keksiä muita tilanteita, jotka soveltuvat paremmin oppilaidesi olosuhteisiin. Voisit pyytää oppilaita valitsemaan mielessään esimerkkitilanteen, kun he tutkivat yhtä tai useampaa monisteen osaa. Oppilaat voivat käyttää myös oppitunnin alussa esitettyä esimerkkitilannetta.

Amandan Nuorten Naisten luokan johtokunta vaihtui juuri. Johtajaksi kutsuttu tyttö on aiemmin käyttäytynyt ikävästi Amandaa kohtaan.

Jussi on ahkera lähetyssaarnaaja. Hänen lähetysjohtajansa ilmoitti äskettäin lähetyskentän säännöstä, josta Jussi ei pidä.

Johannan hyvä ystävä kutsuttiin juuri heidän luokkansa johtajaksi. Johanna odotti ystävänsä pyytävän häntä johtokuntaan, mutta tämä ei tehnyt niin.

Kallea pyydettiin palvelemaan kooruminsa johtajana. Hän on ujo eikä pidä päätösten tekemisestä. Hän on huolissaan siitä, osaako hän johtaa koorumiaan ja johtokuntaansa tehokkaasti.

Moniste ”Opetuksia niiden hyväksymisestä ja tukemisesta, jotka on kutsuttu johtamaan” voi auttaa oppilaita ymmärtämään, kuinka heidän huomaamansa totuus soveltuu heidän valitsemaansa esimerkkitilanteeseen ja heidän omaan elämäänsä.

Yksi tapa käydä moniste läpi on perustaa pisteitä eri puolille huonetta. Oppilaat voivat kiertää pisteissä, tutkia itsekseen monisteen kutakin osaa sekä etsiä ja kirjata muistiin omaan esimerkkitilanteeseensa soveltuvia näkemyksiä. Sitten oppilaat voivat jakautua ryhmiin tai pareiksi ja kertoa, mitä he ovat oppineet.

Toinen tapa tarkastella monistetta on jakaa oppilaat neljän hengen ryhmiin ja antaa ryhmän kullekin jäsenelle yksi osio monisteesta. Oppilaat voivat tutkia omaa osiotaan ja panna merkille, kuinka se liittyy heidän esimerkkitilanteeseensa. Sitten jokainen oppilas voi opettaa ryhmälleen, mitä on oppinut.

Opetuksia niiden hyväksymisestä ja tukemisesta, jotka on kutsuttu johtamaan

Osa 1

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on opettanut:

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Johtajanne Herran kirkossa voivat näyttää teistä heikoilta ja inhimillisiltä tai he voivat näyttää teistä lujilta ja innoitetuilta. Tosiasia on, että jokainen johtaja on sekoitus noita ominaisuuksia ja enemmän. Niitä Herran palvelijoita, jotka on kutsuttu johtamaan meitä, auttaa se, että yritämme nähdä heidät siten kuin Herra näki heidät kutsuessaan heidät.

Herra näkee palvelijansa täydellisesti. Hän näkee heidän mahdollisuutensa ja heidän tulevaisuutensa. Ja Hän tietää, kuinka heidän sisin luontonsa voi muuttua. Hän tietää myös, kuinka heidän kokemuksensa niiden ihmisten kanssa, joita he johtavat, voivat muuttaa heitä itseään.

– – Jos uskot, että Herra johtaa kirkkoaan antamalla ilmoitusta kutsumilleen epätäydellisille palvelijoille, niin Herra avaa taivaan ikkunat heille, samoin kuin sinulle. (Henry B. Eyring, ”Herra johtaa kirkkoaan”, Liahona, marraskuu 2017, s. 83)


Osa 2

Veli Stephen W. Owen, entinen Nuorten Miesten ylijohtaja, on sanonut:

Kuva
Vanhin Stephen W. Owen

Elämässänne tulee aikoja, jolloin teidät kutsutaan johtamaan. Toisinaan teidän odotetaan seuraavan. Mutta sanomani teille tänään on, että olipa kutsumuksenne mikä tahansa, te olette aina johtajia ja te olette aina seuraajia. Johtaminen on osa opetuslapseutta – se on yksinkertaisesti sitä, että autatte muita tulemaan Kristuksen luokse, sillä sitä tosi opetuslapset tekevät. Jos pyritte olemaan Kristuksen seuraajia, niin te voitte auttaa muita seuraamaan Häntä ja te voitte olla johtajia.

Kykynne johtaa ei tule ulospäin suuntautuneesta persoonallisuudesta, innostavista taidoista eikä edes kyvystä olla hyvä puhuja. Se tulee sitoutumisestanne seurata Jeesusta Kristusta. (Stephen W. Owen, ”Parhaat johtajat ovat parhaita seuraajia”, Liahona, toukokuu 2016, s. 75)


Osa 3

Lue seuraavat jakeet:

OL 107:22 (Huomaa, millä tavoilla tämä jae opettaa meitä tukemaan ensimmäistä presidenttikuntaa. Mieti, kuinka tällainen tuki voisi soveltua myös muihin kirkon tehtäviin.)

2. Moos. 17:9–12 (Huomaa, kuinka Moosesta tuettiin, kun Israel taisteli amalekilaisia vastaan.)


Osa 4

Veli Stephen W. Owen, entinen Nuorten Miesten ylijohtaja, on opettanut:

Kuva
Vanhin Stephen W. Owen

[Jeesus Kristus] on paras johtaja, koska Hän on paras seuraaja – Hän seuraa Isäänsä täydellisesti kaikessa. (Stephen W. Owen, ”Parhaat johtajat ovat parhaita seuraajia”, Liahona, toukokuu 2016, s. 70)

Kun luet näitä jakeita, kiinnitä huomiota siihen, kuinka Jeesus seurasi Isäänsä, ja siihen, kuinka Jeesusta vahvistettiin Hänen tehdessään niin.

Luuk. 22:41–43

Joh. 12:49–50

Opittujen asioiden pohdiskelu

Voisit pyytää oppilaita kertomaan parilleen tai ryhmälleen, mitä heidän mielestään kirkon nuorten on tärkeää tietää tämän päivän oppiaiheesta ja miksi.

Kun oppilailla on ollut aikaa kertoa ajatuksistaan, pyydä heitä pohtimaan itsekseen seuraavia kysymyksiä ja olemaan avoimia vaikutelmille, joita he saattavat saada Pyhältä Hengeltä:

  • Kuinka hyvin tuet niitä, joita Herra on pyytänyt sinua seuraamaan?

  • Kuinka voit osoittaa uskoa Vapahtajaan tukeaksesi paremmin niitä, jotka on kutsuttu johtamaan?

Voisit päättää oppiaiheen kertomalla, kuinka sinua on siunattu, kun olet osoittanut uskoa Jeesukseen Kristukseen tukiessasi kirkon johtajia.