Bibliotek
Var medveten om att uppenbarelse är en process


”Var medveten om att uppenbarelse är en process”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
ung kvinna i Ghana sitter ute på ett trappsteg och skriver dagbok

Sök svar på dina frågor

Var medveten om att uppenbarelse är en process

Det är lätt att föreställa sig att när Gud vill säga något vänder han sig helt enkelt till ledare i kyrkan och låter dem få veta det. Men återställelsens historia visar att uppenbarelse är en process av att söka Guds vilja och tas oftast emot efter begrundan och vädjan. Det gäller såväl profeter som oss var och en. President Nelson har uppmanat oss ”att sträcka [oss] bortom [vår] nuvarande andliga förmåga att få personlig uppenbarelse”.1

Här är några principer som hjälper dig när du studerar stegen mot uppenbarelse, både i kyrkan och i ditt eget liv:

  • Kom ihåg att uppenbarelse vanligtvis börjar med frågor. Joseph Smiths exempel visar att vår handlingsfrihet och våra uppriktiga frågor har en avgörande roll i uppenbarelseprocessen. Nästan alla kapitel i Läran och förbunden kom som svar på en fråga. Herren lärde Joseph att utforska saker och ting i sitt eget sinne och söka uppenbarelsens ande. Processen att ställas inför problem, söka insikt, pröva olika möjliga svar och be om vägledning förbereder våra hjärtan och öppnar våra sinnen. Den hjälper oss att ta emot, förstå och handla enligt uppenbarelse.

  • Var medveten om att uppenbarelse kommer rad på rad. ”Vi är vittnen till en återställelseprocess”, har president Russell M. Nelson sagt. ”Om du tror att kyrkan är fullständigt återställd, är det bara början du ser.”2 Det här är en levande kyrka. Även om grundläggande evangeliesanningar är oföränderliga, har kyrkans riktlinjer, program, organisationer och lärdomar uppenbarats rad på rad under månader, år och årtionden. Och processen fortsätter. Vi kan inte alltid se slutet från begynnelsen, men vi kan lita på att Herren fortsätter att arbeta med sina barn för att ge dem mer ljus.

  • Kom ihåg att Gud talar till oss enligt vårt förstånd. Alla människor formas av kulturen: de trosuppfattningar, seder, språk och värderingar vi delar. Kulturer varierar kraftigt från plats till plats och över tid. Guds villighet att ge uppenbarelser som talar till oss i vår kultur och enligt vårt förstånd är en av återställelsens vackra sanningar. Genom att minnas detta får vi ett ödmjukare förhållningssätt till skrifterna och tidigare profeter. Gud talade till de forna israeliterna enligt den kunskap de hade i den forntida Främre Orienten. Han talade till Joseph Smith med hjälp av symboler och språkbruk från hans amerikanska 1800-talskultur. Och Gud kommunicerar med oss i dag i enlighet med vår egen begränsade förmåga på sätt som vi kan förstå.

  • Var trofast och tro. Sista dagars heliga förkunnar ofta ”jag vet” när de bär sina vittnesbörd. Detta innerliga uttryck beskriver personliga andliga upplevelser som de fått genom att studera och leva efter evangeliet. Men alla lever vi av tro i det här livet. Jesus Kristus ber oss helt enkelt att börja med att tro. Det är okej att inte veta allt med säkerhet. Det är okej om allt du har just nu är en önskan att tro. Liksom fadern som bad Jesus bota hans barn kan du säga: ”Jag tror. Hjälp min otro!”3

  • Kom ihåg att allt gott kommer från Gud. När ängeln Moroni visade sig för Joseph Smith citerade han Joels profetia om att Herren skulle utgjuta sin Ande över allt kött i de sista dagarna.4 Även om det finns mycket ondska i världen är den också full av godhet och sanning. Det innefattar framsteg inom vetenskap och medicin och ansträngningar att öka respekten för alla människor. Ledare i kyrkan har lärt att Gud talar till individer i alla kulturer. Precis som vi inbjuder andra att förena sig med oss och ”ta med er allt det goda ni har”, bejakar vi sanning var vi än finner den.5

  • Vet att det kan vara svårt att få uppenbarelse. Även om vi ibland snabbt och lätt får svar på våra frågor kan uppenbarelse kräva år av ansträngningar. Vår situation i livet kan också göra det svårt för oss i vår strävan efter personlig uppenbarelse. Det finns till exempel de som upplever sjukdomar som depression, som gör det svårare att känna närhet till Gud. Vi kan göra vår del i att ta itu med de här svårigheterna samtidigt som vi fortsätter lita på att Herren hjälper oss att finna frid. Bara för att du inte har fått svar från Gud betyder det inte nödvändigtvis att du gör något fel. Ha tålamod och utveckla din tro medan du väntar på Herren.

  • Fortsätt söka uppenbarelse. I ditt sökande efter frid vad gäller dina frågor bör du fortsätta göra det grundläggande: be, studera skrifterna, ta del av sakramentet, sträva efter att hålla buden och tillbe i templet. Dessutom kan du söka närhet till Herren genom att tjäna andra i din familj, din församling eller ditt samhälle; genom att vistas i naturen eller genom att begrunda andliga ting. Genom att närma dig Gud förvissar du dig om att uppenbarelsens kanaler hålls öppna.

Relevanta skriftställen: Jakobs brev 1:5–6; 2 Nephi 28:30; 31:3; Alma 5:45–47; Läran och förbunden 1:24; 88:63

Skriv ut