Bibliotek
Guds barn


”Guds barn”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
barn tillsammans med Gud

Vägledning för evangeliestudier

Guds barn

Den utmärkande egenskapen hos varje människa på jorden

Föreställ dig att du träffar någon för första gången och han eller hon säger: ”Berätta lite om dig själv.” Vad skulle du säga? Det beror naturligtvis på omständigheterna, men de fakta du väljer att dela med dig av kan säga mycket om hur du ser på dig själv – och hur du vill att andra ska se dig.

Det finns ett faktum om dig som är viktigare än alla andra. Och även om du kanske inte tar upp det när du presenterar dig, är det mer grundläggande för din identitet än ditt namn, din hemstad eller dina personliga intressen. Det är det faktum att du är ett Guds barn. Han är din Fader. Precis som du har föräldrar på jorden som du ärvt fysiska egenskaper av, är du också ”en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar”. Hur kan detta faktum påverka ditt sätt att se på dig själv? Hur kan det förändra din inställning till livets utmaningar och möjligheter?

Vad innebär det att vara ett barn till Gud?

Alla människor är söner och döttrar till en kärleksfull Fader i himlen. Som ett bokstavligt barn till Gud, andligt född i föruttillvaron, har varje person en gudomlig, evig potential (se Romarbrevet 8:16–17).

Ämnesöversikt: Andebarn till himmelska föräldrar

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Gud Fadern, Frälsningsplanen, Det förjordiska livet

Del 1

Gud är inte bara din Skapare, han är din Far

Bild
leende familj

Alla har en jordisk far, och ingen av dessa fäder är fullkomlig. Men oavsett vilka upplevelser vi har av fäder och faderskap på jorden, har vi också en himmelsk Fader som är allt som en far bör vara – kärleksfull, stöttande, vis, osjälvisk och fokuserad på din välgång. Universums mäktigaste och härligaste väsen älskar dig som sitt dyrbara barn. Han förstår dig fullkomligt och vet exakt vad du behöver för att växa, utvecklas och finna evig glädje. Titlar som den ”Allrahögste”, ”Skapare” och ”Allsmäktig kung” passar honom givetvis. Men framför allt vill han att du ska känna honom som ”Fader”.

Att fundera över

  • Mose fick i en himmelsk syn veta att han var en Guds son. Läs om hans upplevelse i Mose 1:1–11. Lägg också märke till i vers 12–18 hur den här kunskapen hjälpte Mose när Satan försökte fresta honom. Fundera över hur hågkomsten om att du är ett barn till Gud kan hjälpa dig i frestelsernas stunder.

  • Äldste Brian K. Taylor berättade om en ung kvinna som sa: ”Vetskapen om att jag är ett Guds barn är den mest kraftfulla kunskap jag har!” Läs om henne i ”Är jag Guds barn? för att få veta varför hon sa det. Varför gjorde vetskapen om att Gud är hennes Fader så stor skillnad i hennes liv? Vilken skillnad kan den göra i ditt liv?

  • Har du någonsin skapat något slags hantverk eller konstverk? Eller har du kanske skapat något som ett schema, en budget eller en måltid? Fundera över hur din relation till det du skapade skiljer sig från relationen mellan en förälder och ett barn. Tänk på det här när du begrundar dessa skriftställen: Galaterbrevet 4:6–7; 1 Johannesbrevet 3:2. Varför är det viktigt för dig att veta att du är en Guds dotter eller son – inte bara en Guds skapelse?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Hur kan du, för att undervisa om vår potential som Guds barn, illustrera att föräldrar och deras barn har gemensamma fysiska egenskaper? Kanske kan du visa bilder på föräldrar och deras barn och titta efter likheter. Sedan kan du läsa några skriftställen om vår himmelske Faders egenskaper, som de här:

    Vilka tecken på de här egenskaperna ser vi hos varandra? Hur kan vi utveckla dem ytterligare och bli mer som vår Fader i himlen?

Lär dig mer

Del 2

Behandla var och en som ett Guds barn

Bild
kvinnor som pratar

Det är vanligt att höra medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kalla varandra ”broder” och ”syster”. Som president Henry B. Eyring förklarade är de här orden ”inte bara vänskapliga hälsningsfraser eller smeknamn för oss. De ger uttryck för en evig sanning: Gud är bokstavligen hela människosläktets Fader. Var och en av oss är en del av hans eviga familj. Den här enkla sanningen har kraften att förändra vårt sätt att behandla varandra. Vi må vara olika i tanke, handling och fysiskt utseende, men de skillnaderna är mycket lättare att uppskatta och respektera när vi minns att vi alla, andligt talat, är en familj.

Att fundera över

  • Mormons bok redogör för två grupper av människor – nephiterna och lamaniterna – som var bittra fiender i många generationer. Men det fanns perioder då de här grupperna övervann sitt hat och behandlade varandra som bröder och systrar. Läs om de här upplevelserna i Mosiah 28:1–3; Alma 26:23–31; 27:20–24 och 4 Nephi 1:1–3, 14–18. Begrunda, medan du läser, vad du kan göra för att hjälpa Frälsaren att skapa fred i Guds familj.

  • Människor du möter kommer förmodligen inte att presentera sig som ett Guds barn, men du kan tänka på dem på det sättet när du möter dem. Prova själv! Och närhelst du frestas att tänka illa om någon, ersätt då den tanken med ”den här personen är ett Guds barn”. Lägg märke till hur det påverkar dina känslor för människor – och ditt sätt att behandla dem.

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Du kan visa foton på människor från olika folkslag, kulturer och bakgrunder. Prata om alla sätt som människor liknar varandra på. Diskutera varför Gud vill att vi alltid ska respektera och behandla andra med vänlighet.

Lär dig mer

Skriv ut