Bibliotek
Gud Fadern


”Gud Fadern”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
vår himmelske Fader och Jesus Kristus visar sig för Joseph Smith

Vägledning för evangeliestudier

Gud Fadern

Våra andars Fader, som älskar oss var och en fullkomligt

Uppenbarelseboken beskriver hur Gud sitter på en tron som kung (se Uppenbarelseboken 3:21; 4:2, 10; 5:1). Men vi kan också tänka på honom på ett personligt sätt. Som vår kärleksfulle himmelske Fader bryr han sig verkligen om oss: våra känslor, våra upplevelser, våra förhoppningar och våra drömmar. Medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum har skrivit: ”Det är anmärkningsvärt att av alla de titlar som [Gud] har fått som uttryck för respekt, ära och beundran, har han bett oss tilltala honom som Fader.”

Vem är vår himmelske Fader?

Gud Fadern är den Allrahögste som vi tror på, som vi dyrkar och som vi ber till. Han är frälsningsplanens och upphöjelsens upphovsman. Gud är våra andars Far och han älskar oss. Hans verk och härlighet är att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Han är fullkomlig, har all makt och vet allt. Han har en ”kropp av kött och ben, lika påtaglig som en människas” (Läran och förbunden 130:22).

Ämnesöversikt: Gud Fadern

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Gudomen, Guds barn, Det förjordiska livet, Tillbe Gud Fadern, Evigt liv

Del 1

Vi kan lära känna Gud

Under natten då Frälsaren led i Getsemane bad Jesus Kristus till sin himmelske Fader: ”Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Johannes 17:3). Eftersom Gud älskar oss bjuder han oss att lära känna honom så att vi kan ärva evigt liv. Ju mer vi lär oss hur vår himmelske Fader är, desto mer vill vi bli som han.

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

Lär dig mer

Del 2

Vi är alla Guds andesöner och andedöttrar

Bild
en man står på ett berg och tittar på solnedgången

Även om det finns en stor mångfald i den mänskliga familjen är en förenande sanning att vi alla är barn till en kärleksfull himmelsk Fader (se Hebreerbrevet 12:9). ”Alla människor – män och kvinnor – är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Evangeliebiblioteket).

Gud vill att alla hans barn ska uppleva varaktig glädje i det här livet och ta emot välsignelsen av att leva med honom i all evighet.

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Studera 1 Moseboken 1:26–27. Vilka likheter har vi med Gud? Hur hjälper det att inte bara veta att vi är andebarn till Gud utan också att våra fysiska kroppar skapades till hans avbild?

Del 3

Du kan stärka din relation med din himmelske Fader

Bild
kvinna som ber

När vi vill komma närmare familjemedlemmar eller vänner gör vi ofta saker med dem som att prata, umgås och förstå dem bättre. Vår himmelske Fader vill att vi ska vara nära honom – och han vill vara nära oss. Hans inbjudan till oss är denna: ”Närma er mig och jag ska närma mig er” (Läran och förbunden 88:63). Föreställ dig vad det innebär att universums mäktigaste väsen vill kommunicera med oss och närma sig oss.

Minnet av vårt förjordiska liv med Gud har dolts för oss. Men president Ezra Taft Benson förklarade att ”ingenting kommer att förvåna oss mer, när vi går igenom förlåten till andra sidan, än insikten om hur väl vi känner vår Fader och hur välbekant hans ansikte är för oss”.

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Du kan be andra hitta ett föremål i rummet som representerar något som kan stärka vår relation med vår himmelske Fader. Be dem säga något om det de hittar och vad det representerar. Prata om något som ni alla kan arbeta på som för er närmare Gud.

Lär dig mer

Slutnoter

  1. Father, Consider Your Ways”, Ensign, juni 2002, s. 12.

  2. Ezra Taft Benson, ”Jesus Kristus – gåvor och förväntningar”, Nordstjärnan, dec. 1987, s. 5.

Skriv ut