Bibliotek
Det förjordiska livet


”Det förjordiska livet”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
universum

Vägledning för evangeliestudier

Det förjordiska livet

Vårt liv med Gud innan vi föddes

Förr eller senare undrar de flesta vad som händer när de dör. Men har du någonsin undrat om du fanns innan du föddes och i så fall vem du var då?

Tack vare skrifterna vet vi att innan vi kom till jorden bodde vi hos Gud och tillbad honom som vår evige Fader. Vi fick också undervisning och förbereddes för vårt jordeliv och valde att följa vår Faders plan för vår frälsning.

Denna frälsningsplan innefattade att vi kom till jorden. Som en del av jordelivet skulle vi få dödliga kroppar och en slöja skulle dölja våra minnen av vårt förjordiska liv. Här på jorden måste vi utöva vår moraliska handlingsfrihet, eller vår förmåga att välja. I ett stort råd som hölls i denna föruttillvaro valde vår himmelske Fader Jesus Kristus att betala priset för våra synder och övervinna döden, och Jesus tog villigt på sig den rollen. Vi fick veta att vår utveckling mot att bli som vår himmelske Fader skulle kräva att vi utövade tro på Jesus Kristus och lydde Guds bud.

Vad är det förjordiska livet?

”Det förjordiska livet” syftar på det liv vi levde innan vi kom till jorden som dödliga varelser. I föruttillvaron levde alla människor hos Gud som hans andebarn.

Ämnesöversikt: Det förjordiska livet

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Frälsningsplanen, Jordelivet, Andevärlden, Jesus Kristus, Guds barn

Del 1

Du bodde hos Gud innan du föddes

Bild
kvinna som begrundar föruttillvaron

Innan vi föddes hade vi en andekropp och bodde hos Gud som andedöttrar och andesöner till himmelska föräldrar (se Mose 3:4–5). Där ”kände och dyrkade [vi] … Gud som [vår] evige Fader”.  Det här var en tid av lärande och förberedelse, och Gud kände oss (se Jeremia 1:5) och hjälpte oss att förbereda oss för vårt liv på jorden (se Läran och förbunden 138:56).

Att fundera över

  • Sanningarna som lärs ut i ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” hjälper oss att förstå hur vårt förjordiska liv passar in i vår himmelske Faders plan för vår lycka. Läs de tre första styckena i tillkännagivandet och lägg särskilt märke till hänvisningarna till vårt förjordiska liv. Hur hjälper kunskapen om vår föruttillvaro dig när du ställs inför svårigheter? Varför tror du att Gud har uppenbarat de här sanningarna om föruttillvaron?

  • Vi vet inte så mycket om vårt förjordiska liv. Men vi vet att ”många … [fick] sin första undervisning i andarnas värld och förbereddes på att komma fram i Herrens rätta tid” (Läran och förbunden 138:56). Vilka lärdomar kan vi ha lärt oss under den här tiden, med tanke på det du vet om Guds frälsningsplan, upphöjelse och Jesu Kristi evangelium? Studera Läran och förbunden 138:53–57 och lägg särskilt märke till vers 56. Om du har din patriarkaliska välsignelse kan det också vara till hjälp att läsa den. Hur kan vetskapen om att du förbereddes för ditt jordeliv ge dig tillförsikt i svåra stunder?

Aktiviteter för gemensamt lärande

  • President Russell M. Nelson har som en påminnelse frågat: ”Vem är du? Du är först och främst ett Guds barn.” Be alla säga något om varför deras identitet som barn till Gud är viktig för dem. Läs sedan Hebreerbrevet 12:9; Läran och förbunden 76:24; Apostlagärningarna 17:29 och Romarbrevet 8:16 tillsammans. Vilka insikter får ni av de här verserna? Vad lär ni er av de här skriftställena om vad det innebär att vara ett Guds barn? Utbyt tankar i gruppen.

  • Tänk på vad andra har berättat om er barndom. Även om ni inte minns hur det var att vara bebis eller småbarn, kan det som hände er då ändå påverka resten av livet. Be gruppen ge några exempel på det. Precis som vi inte minns vår tidiga barndom kan vi inte heller minnas vårt förjordiska liv. Hur påverkar detta faktum vårt sätt att tänka på vårt förjordiska liv?

Lär dig mer

  • Dieter F. Uchtdorf, ”Din underbara färd hem”, Liahona, maj 2013, s. 125–129

  • Neal A. Maxwell, ”Föruttillvaron, en härlig verklighet”, Nordstjärnan, nr 2 1986, s. 12–15

  • Chapter 6: Our Premortal Life”, Doctrines of the Gospel Student Manual (2010)

Del 2

Jesus Kristus utvaldes i föruttillvaron till att vara vår Frälsare

Bild
Jesus Kristus utvaldes till vår Frälsare

I föruttillvaron kallade vår himmelske Fader samman ett stort råd för att lägga fram sin plan för vår eviga utveckling. Vi fick veta att vi skulle komma till jorden där vi kunde utöva vår moraliska handlingsfrihet och bli mer som Gud (se Abraham 3:23–26). Vår himmelske Fader utvalde Jesus Kristus till världens Frälsare och Återlösare, och han tog villigt på sig den rollen (se 1 Petrus 1:19–20). Som vår Återlösare skulle han göra det möjligt för oss att återvända till Guds närhet genom att övervinna död och synd.

Men Lucifer (Satan) försökte förstöra den handlingsfrihet som Gud gav sina barn (se Mose 4:1–3). Han ville också få Guds ära (se Jesaja 14:12–15; Läran och förbunden 76:25–29). Detta orsakade stor splittring bland Guds barn (se Abraham 3:27–28 och Uppenbarelseboken 12:7). De som följde Lucifer drevs ut från himlen med honom (se Uppenbarelseboken 12:8–9; Läran och förbunden 29:36–37). Alla som tog emot Jesus Kristus som Frälsaren kunde utvecklas och få en fysisk kropp på jorden.

Gud gav oss handlingsfrihetens gåva. Läs 2 Nephi 2:27–29 och var uppmärksam på den roll handlingsfriheten spelar i våra liv. Varför är handlingsfrihetens gåva en avgörande del av vår himmelske Faders plan och vår jordiska upplevelse? Vad lär du dig om vikten av handlingsfrihet av att Lucifer och hans efterföljare störtades ner?

Jesus Kristus var förutordinerad till att bli vår Frälsare. Vad betyder titeln ”Frälsare”? Läs Johannes 3:17; Apostlagärningarna 2:21; Helaman 14:15 och Mose 1:6. Vad lär du dig av de här verserna om Jesu Kristi roll?

Aktivitet för gemensamt lärande

I föruttillvaron kände vi Gud och Jesus Kristus. Under jordelivet har vi inget minne av den här tiden och ”lever här i tro, utan att se” (2 Korintierbrevet 5:7). Om du undervisar yngre barn kan du be dem gå tvärs över rummet med ögonbindel för att hjälpa dem förstå vad det här innebär. Studera tillsammans några av skriftställena under ”Tro” i Handledning för skriftstudier. Prata sedan om den roll som tro på Jesus Kristus har under vår resa tillbaka till vårt himmelska hem.

Lär dig mer

  • Dallin H. Oaks, ”Den stora planen”, Liahona, maj 2020, s. 93–96

  • Handledning för skriftstudier, ”Rådet i himlen”, Evangeliebiblioteket

  • Handledning för skriftstudier, ”Frälsaren”, Evangeliebiblioteket

Ytterligare resurser om föruttillvaron

Skriv ut