Bibliotek
Jordelivet


”Jordelivet”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
jorden

Vägledning för evangeliestudier

Jordelivet

Din mening med tillvaron

Ofta är livet hektiskt och vi funderar inte på om det finns någon större mening med allt. Vi försöker bara ta oss igenom ännu dag. Ändå verkar det finnas något inom oss som längtar efter att få veta ”Varför är jag här?” eller ”Vad är meningen med livet?”

Jesu Kristi återställda evangelium förkunnar bestämt att det finns en mening med ditt liv, och den kan du få veta. Enkelt uttryckt är du här för att din Fader i himlen gav dig den möjligheten, och du tog emot den med glädje. Din uppgift i det här livet är att utvecklas, lära dig om Gud, bli mer som han och en dag få evigt liv med honom. Din kunskap om dessa sanningar kan ha ett mäktigt inflytande på din syn på livets välsignelser och prövningar, sorger och glädjeämnen.

Vad är jordelivet?

Jordelivet är perioden mellan födelse och död. De val vi gör under jordelivet – särskilt valet att följa Jesus Kristus – avgör vår eviga bestämmelse.

Ämnesöversikt: Jordelivet

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Frälsningsplanen, Det förjordiska livet, Leva efter Jesu Kristi evangelium

Del 1

En möjlighet att få en fysisk kropp

Bild
mor och far håller i ett barn

Det är svårt att föreställa sig livet utan kroppen – så mycket av det vi vet och upplever kommer genom våra fysiska sinnen. Men du är mycket mer än din kropp. Du har en ande som fanns långt innan du föddes. Gud, din andes Fader, gav dig den här fysiska kroppen som gåva för att hjälpa dig att uppleva jordelivet och växa för att bli mer som han. Att få en fysisk kropp och uppleva jordelivet är en grundläggande del av hans plan för din eviga lycka.

Att fundera över

  • Vad vill Gud att vi ska förstå om våra kroppar? Begrunda det här när du läser 1 Moseboken 1:26–27; Mose 2:27 och 1 Korintierbrevet 6:19–20. Hur skiljer sig Guds syn på din fysiska kropp från budskap som du ser och hör i världen? Hur kan de val du gör vad gäller din kropp påverkas om du ser den så som han gör?

  • Se gärna på videon ”Guds mest enastående skapelse” [God’s Greatest Creation] (2:51) eller läs president Russell M. Nelsons artikel ”Din kropp: En fantastisk gåva att värdesätta”. Skriv ner dina känslor för gåvan att ha din kropp. Vad känner du dig motiverad att göra för att visa din tacksamhet för denna gåva?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Vägledning för de unga: En guide för att göra val har ett avsnitt med titeln ”Din kropp är helig” (s. 22–29). Ni kanske kan läsa den tillsammans och stanna upp ibland och ställa en fråga som ”Vad innebär det här för er?” eller ”Hur påverkar de här principerna de val vi gör vad gäller vår kropp?”

Lär dig mer

Del 2

En tid att förbereda sig och visa sig värdig

Om du har gått i skolan vet du förmodligen hur det är att göra ett prov eller en tenta. Ett prov ger dig möjlighet att visa vad du har lärt dig så att du kan gå vidare till nästa årskurs eller kurs och lära dig mer.

Livet är på sätt och vis som ett prov eller en tenta. Våra upplevelser – och vår respons på dessa upplevelser – ger oss möjlighet att visa ”om [vi] kommer att göra allt vad Herren … befaller [oss]” (Abraham 3:25). Men till skillnad från de flesta prov i skolan är livets prov inte bara en tid för utvärdering; det är också en process för att bli något. Tack vare Jesu Kristi försoning kan du rätta till misstag genom omvändelse och gradvis bli mer som Gud. Om vi använder vår tid på jorden till att vända oss till Kristus och ta emot hans evangelium, kan han använda våra upplevelser under jordelivet – inklusive de smärtsamma, ledsamma upplevelserna – för att förbereda oss för evigheten (se Romarbrevet 8:28).

Att fundera över

  • Vad skulle du svara om någon frågade dig ”Vad är meningen med livet”? Fundera över hur de här skriftställena kan hjälpa dig att svara: Alma 12:24; 34:31–37; Läran och förbunden 84:43–48. Vad gör du för att ”bereda [dig] för att möta Gud”?

  • President Russell M. Nelson har sagt att ”det här livet verkligen är tiden då du beslutar dig för vilket slags liv du vill leva för evigt”. Fråga dig: Vilket slags liv vill jag leva för evigt? Vilka val gör jag som leder till det målet? Finns det några justeringar jag behöver göra? Hur kan jag få tillgång till Frälsarens kraft att hjälpa mig göra de här förändringarna?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • I videon ”Uppmaningen att bli något” [The Challenge to Become] återger president Dallin H. Oaks en liknelse om en rik far. Den här liknelsen kan leda till en diskussion om vår himmelske Faders avsikter med oss i jordelivet. Ni kan prata om hur föräldrar kan hjälpa sina barn att förbereda sig för sin framtid. Hur förbereder vår himmelske Fader er för de framtida eviga välsignelser han vill ge er? Ni kanske kan berätta för varandra om några upplevelser och val som hjälper er att förbereda er för evigt liv.

Lär dig mer

Del 3

Ett sätt att uppleva glädje i Jesus Kristus

Bild
Jesus Kristus

Profeten Lehi sammanfattade meningen med livet i en kort mening: ”Människorna är till för att de ska kunna ha glädje” (2 Nephi 2:25). Men inte ens Lehi hade ett lätt liv. Han upplevde all slags oro och sorg – han var tvungen att fly från sitt hem för att rädda sitt liv, och två av hans söner gjorde uppror mot honom. Om Lehis beskrivning av livets mening sa president Nelson: ”Tänk på detta! Av alla ord [Lehi] kunde ha använt för att beskriva karaktären och syftet med livet här på jorden, valde han ordet glädje!” Trots alla prövningar och allt hårt arbete som jordelivet innebär bör vi aldrig glömma att det som vår Fader verkligen vill i slutändan är att vi ska få den glädje han har.

Att fundera över

  • I stunder som inte känns särskilt glädjefyllda – och alla upplever vi dem – kan ett skriftställe som Hebreerbrevet 4:14–16 vara till hjälp. Vad lär du dig om Frälsaren av de här verserna? Vilka meriter har han för att kunna erbjuda ”hjälp i rätt tid”?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Utforska tillsammans vad president Nelson lärde om hur vi finner glädje i ”Glädje och andlig överlevnad”. Ni kanske kan berätta för varandra hur ni har funnit glädje i Kristus, även i svåra stunder.

Lär dig mer

Skriv ut