Bibliotek
Jesu Kristi försoning


Bild
Getsemane trädgård

Vägledning för evangeliestudier

Jesu Kristi försoning

Vår Frälsares offer och vår enda väg tillbaka till vår himmelske Fader

Om du någonsin har skilts från någon du älskar så förstår du – i viss mån – varför Gud Fadern vill att vi ska återvända och bo hos honom för evigt. Gud älskar oss, och han sände sin Son Jesus Kristus att bli vår Frälsare. Jesus kom till jorden för att föra oss tillbaka till Gud.

Jesus åstadkom detta genom sitt lidande och offer – det som skrifterna kallar Jesu Kristi försoning. Genom sin försoning övervann Jesus alla följderna av Adams fall: smärta och lidande såväl som fysisk och andlig död. Han beredde vägen för oss att inte bara återvända till Guds närhet utan också att bli som Gud. I den bemärkelsen kan Jesus föra oss närmare vår Fader i himlen än vi någonsin varit tidigare.

Gå igenom ämnet ”Jesu Kristi jordiska verksamhet” för att studera händelserna i samband med Jesu Kristi försoning.

Vad är Jesu Kristi försoning?

Frälsarens försoning omfattar hans lidande i Getsemane och på korset, hans död och hans uppståndelse. Genom detta lidande tog Jesus Kristus på sig all vår smärta, alla våra sorger, våra synder och vår död, och gjorde det på så sätt möjligt för oss att återvända till Guds närhet och få evigt liv.

Ämnesöversikt: Jesu Kristi försoning

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Jesus Kristus, Adams och Evas fall, Jesu Kristi jordiska verksamhet, Frälsning, Frälsningsplanen

Del 1

Vi behöver en Frälsare – Jesus Kristus

För att förstå hur Jesus Kristus frälser oss genom sin försoning kan det vara till hjälp att fundera över varför vi behöver bli frälsta. Vad frälser, eller räddar, Jesus Kristus oss ifrån? Med andra ord, vad orsakar separationen mellan oss och Gud?

Gud är fullkomlig, allsmäktig och odödlig. Vi är ofullkomliga, svaga och underkastade döden. Det är delvis vårt eget fel – en följd av våra synder och dåliga val. Men det är också ett resultat av att vi lever i en fallen värld. (För mer om det ämnet, se ”Adams och Evas fall”. Genom att studera fallet kan du mer fullständigt förstå syftet med och behovet av Jesu Kristi försoning.)

Genom sin försoning kan Jesus Kristus rena oss från synd och uppväcka oss från de döda. Han kan ge oss ”styrka bortom vår egen”. Jesus Kristus utvaldes av Gud innan världen skapades till att bli vår Frälsare (se Mose 4:1–2; Abraham 3:26–27). Faktum är att han var den ende som kunde bli vår Frälsare.

Att fundera över

  • Vad skulle du svara om någon frågade dig: ”Varför behöver jag en Frälsare?” Läs om hur president Dallin H. Oaks besvarade en liknande fråga i sitt tal ”Vad har vår Frälsare gjort för oss? Sedan kan du skriva ner dina känslor för vad Jesus Kristus har gjort för dig.

  • Profeten Lehi lärde att vi endast kan vistas hos Gud genom Jesu Kristi ”förtjänster och barmhärtighet och nåd” (2 Nephi 2:8). Har du någonsin tänkt på vilka dessa förtjänster är? Vad är det med Jesus Kristus som gör att han – endast han – kunde vara vår Frälsare? Begrunda detta när du läser dessa skriftställen: Hebreerbrevet 4:15; 2 Nephi 2:6–9; Läran och förbunden 20:21–25.

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Kanske kan ett belysande exempel visa hur mycket vi behöver en Frälsare. Du kan till exempel skapa en bana full av hinder och blockeringar och jämföra den med våra liv. Eller kanske kan ni dela med er av upplevelser av att ha varit hjälplösa eller i fara och i behov av någon som kunde rädda er. (Videon ”Där rättvisan, kärleken och nåden möts” [Where Justice, Love, and Mercy Meet] [5:36] visar ett bra exempel.) Det här kan leda till en diskussion om varför vi alla behöver Jesus Kristus att frälsa oss.

Lär dig mer

Del 2

Jesus Kristus övervann döden för oss

Bild
Han har uppstått

Det finns åtminstone en sak som alla människor på jorden har gemensamt: vi kommer alla till slut att dö. Av sin mor Maria ärvde Jesus förmågan att dö. Men som Guds Son hade han också makt över döden. Han uppstod från de döda, och genom att göra det krossade han dödens bojor som höll oss alla fångna. Eftersom han uppstod kommer vi alla också att uppstå och bli odödliga (se 1 Korintierbrevet 15:20–22). Det är ett sätt för oss att bli mer som vår himmelske Fader, som har en förhärligad, odödlig kropp.

Att fundera över

  • I Mormons bok förändrades Zeezroms liv av Amuleks undervisning om uppståndelsen. Läs Alma 11:42–46 för att få veta vad Amulek sa till honom, och begrunda hur ditt liv kan påverkas av att du förstår de här sanningarna.

  • Evangeliebiblioteket [med engelska som förvalt språk] har en samling påskvideor som undervisar om Jesu Kristi uppståndelse och det hopp och den glädje han erbjuder oss. Se gärna på en eller flera av de här videorna. Vilka känslor får du för Jesus Kristus när du tittar på de här videorna?

Aktivitet för gemensamt lärande

Lär dig mer

Del 3

Jesus Kristus övervann synden för oss

Bild
korset

De flesta av oss försöker vara goda människor. Men hur mycket vi än försöker gör vi alla sådant som vi vet att vi inte borde göra. Alla syndar vi, och det hindrar oss från att leva i helighet och renhet i Guds närhet – det skulle inte vara rättvist (se Alma 42:12–15). Men Gud vill att vi ska leva för evigt i hans närhet, så han beredde barmhärtigt ett sätt för oss att övervinna syndens följder: Han sände Jesus Kristus att ta på sig dessa synder. Därför kan alla som uppriktigt omvänder sig få förlåtelse och återvända för att bo hos vår himmelske Fader.

Att fundera över

  • Hur gör Guds plan det möjligt för Jesus att betala priset för våra synder? Studera gärna Alma 42:9–27 med tanke på den frågan. Vilka tankar och andliga intryck får du?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Flera psalmer vittnar om Jesu Kristi makt att frälsa oss från våra synder. Sakramentspsalmer är särskilt bra på det (se t.ex. ”Andaktsfullt ditt huvud böj eller ”Oändlig är kärleken). Ni kan kanske sjunga eller lyssna på några av era favoritpsalmer tillsammans. Finns det fraser i de här psalmerna som stärker er tro på Frälsaren och hans försoning?

Lär dig mer

Del 4

Jesus Kristus förstår och kan hjälpa oss

Bild
flicka i djupa tankar

Dina upplevelser – inklusive dina svåraste upplevelser – är dina. Andra har kanske gått igenom liknande saker, men det finns bara en person som vet precis hur du känner dig. Frälsaren led ”smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag”. Han tog på sig ”sitt folks smärta och sjukdomar” (Alma 7:11). Varför gjorde han det? ”Så att han i köttet kan veta hur han ska bistå [eller hjälpa] sitt folk i enlighet med deras skröpligheter” (Alma 7:12). Han gjorde det så att du skulle ha någon att vända dig till, någon som förstår, någon som har förmågan och styrkan att hjälpa, vad du än genomlider (se Hebreerbrevet 4:14–16).

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Har du någonsin undrat vad det innebar för Frälsaren att lida ”varje levande varelses smärta, både mäns, kvinnors och barns”? (2 Nephi 9:21.) Kanske kan du tillsammans med andra brainstorma smärtor som det här kan innefatta – till exempel de fysiska och känslomässiga smärtor som du har känt, som dina nära och kära har känt och som du kanske har hört andra berätta om. Din lista blir aldrig fullständig, men hur påverkar din ofullständiga lista ditt sätt att läsa Alma 7:11–13? Hur påverkas dina känslor för Jesus Kristus av vetskapen om vad han fick genomlida?

Lär dig mer

Skriv ut