Bibliotek
Adams och Evas fall


”Adams och Evas fall”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
Adam och Eva

Vägledning för evangeliestudier

Adams och Evas fall

På grund av Adams och Evas överträdelse kom synd och död in i världen

Bibelns berättelse om Adam och Eva är bekant för många människor, men den missförstås ofta. Sanningar i skrifterna som återställts i vår tid hjälper oss att bättre förstå förutsättningarna i Edens lustgård och det val som våra första föräldrar gjorde som ledde till att de drevs ut ur lustgården. Den upplevelsen kallas fallet och har lett till följder som har påverkat alla Guds barn.

Adams och Evas fall kom inte som en överraskning för vår himmelske Fader. Fallet är en nödvändig del av Guds plan för sina barns frälsning och upphöjelse. Efter fallet blev Adam och Eva dödliga och fick förmågan att få barn, men de blev också underkastade synd och död.

På grund av fallet är allt levande underkastat svårigheter, sjukdom och död. Dessa motgångar är en del av Guds plan för oss, och de bidrar till vårt lärande, vår tillväxt och vår förmåga att uppleva glädje. För att återlösa oss från fallets följder gav vår himmelske Fader oss en Frälsare – Jesus Kristus. Kristus har makt att återlösa världen och alla i den från fallets följder.

Vad är Adams och Evas fall?

Adams och Evas fall syftar på valet de gjorde att överträda Guds lag, vilket gjorde att de underkastades döden och åtskildes från hans närhet. Genom fallet kom fysisk och andlig död in i världen. Det var en nödvändig del av vår himmelske Faders plan, för det var först efter fallet som Adam och Eva kunde få barn. Fallet gjorde det därför möjligt för Gud att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39).

Ämnesöversikt: Adams och Evas fall

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Handlingsfrihet, Jesu Kristi försoning, Skapelsen, Jordelivet, Frälsningsplanen

Del 1

Adam och Eva utövade handlingsfrihet

Bild
Adam och Eva ser oroliga ut

Adam och Eva var de första av vår himmelske Faders barn som kom till jorden. De levde i ett oskuldsfullt tillstånd i Edens lustgård, vilket innebär att de inte fick några barn och inte upplevde glädje eller elände (se 2 Nephi 2:23). Två träd i lustgården var särskilt betydelsefulla – livets träd och trädet med kunskap om gott och ont (se Mose 3:9). Gud befallde Adam och Eva att inte äta av frukten från trädet med kunskap om gott och ont (se Mose 3:17). Om de lydde denna befallning skulle de få stanna kvar i lustgården. Om de åt av frukten skulle de få uppleva döden.

Gud betonade också att de hade moralisk handlingsfrihet, eller förmågan att välja (se Mose 3:16–17). Satan kom och frestade Adam och Eva att äta av frukten. Han sa till dem att de inte skulle dö, utan få kunskap som vår himmelske Fader (se Mose 4:10–11). När Adam och Eva valde att äta av frukten öppnades deras ögon och de fick kunskap, men de upplevde också andlig död, och drevs slutligen ut från Herrens närhet (se Läran och förbunden 29:40–41). De blev också dödliga, underkastade smärta, sjukdom, död och andra upplevelser i denna fallna värld.

Att fundera över

  • Läs 2 Nephi 2:15–16. Vad lär du dig om handlingsfrihet genom att få mer kunskap om omständigheterna kring fallet? Vad lär du dig om vikten av vårt behov av att själva välja gott som motsats till ont? Lägg märke till hur Lehi använde ordet ”lockades” i de här verserna. Hur lockas vi av både gott och ont i dag? Vad lär det här dig om vårt behov av en Frälsare?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • President Dallin H. Oaks har sagt:

    ”Fader Lehi lärde att om inte fallet hade ägt rum, skulle Adam och Eva ’ha förblivit i ett oskuldsfullt tillstånd: Utan glädje eftersom de inte kände till sorg’ (2 Nephi 2:23). Utan erfarenheten av motsatser under jordelivet måste ’allting nödvändigtvis vara en sammansatt helhet’ där det varken skulle finnas lycka eller elände (v. 11) …

    ’Adam föll för att människorna skulle kunna bli till, och människorna är till för att de ska kunna ha glädje’ [v. 25].”

    Vad lär ni er av president Oaks och av Lehis undervisning i Mormons bok om behovet av motsatser?

Lär dig mer

Del 2

Jesus Kristus övervann fallets följder

Bild
Adam och Eva med lamm

Adams och Evas fall orsakade en separation mellan dem och Gud, känd som andlig död. Eftersom deras kroppar blev dödliga underkastades de också fysisk död och sattes i ett tillstånd av motsatser i den här världen, där det skulle vara möjligt att synda. Andlig och fysisk död och så småningom synd skulle alla hindra Adam och Eva och deras efterkommande från att återvända till Guds närhet.

I sin oändliga kärlek till sina barn gav vår himmelske Fader oss en Frälsare som gjorde det möjligt för Adam och Eva – och oss alla – att omvända oss från synd. Jesus Kristus skulle betala priset för våra synder. Han skulle också lida varje mans, kvinnas och barns smärta som någonsin skulle leva, vilket innefattar smärtan av våra synder, skador, sjukdomar och förluster. Han skulle dö och uppstå så att vi kan leva igen. Genom den ojämförliga gåva som Jesus Kristus är, gjorde Gud det möjligt för oss att omvända oss från synder, lära, utvecklas och så småningom återvända för att bo hos honom.

Efter att ha lämnat Edens lustgård lydde Adam och Eva Herrens befallningar, bland annat genom att offra de förstfödda i sina hjordar till Herren som ett offer. De fick senare veta att syftet med det här offret var att hjälpa dem minnas att Jesus Kristus skulle ge sitt liv som ett offer för oss alla. (Se Mose 5:4–8.)

Att fundera över

  • Läs Mose 5:11. I den här versen sammanfattade Eva vad hon lärde sig av deras upplevelse av fallet. Vi ser ofta fallet som händelsen som införde smärta och lidande på jorden, men hon nämner anmärkningsvärt nog inte de förhållandena. Varför tror du att Eva valde att tala om fallet som hon gjorde? Vad kan vi lära oss av Eva om meningen med våra liv?

    President Russell M. Nelson har sagt:

    ”Tack vare att Jesus Kristus övervann denna fallna värld, och eftersom han försonade för var och en av oss, kan ni också övervinna denna av synd genomdränkta, egocentriska och ofta utmattande värld.

    Eftersom Frälsaren genom sin oändliga försoning återlöste var och en av oss från svaghet, misstag och synder, och eftersom han upplevde varje smärta, oro och börda ni någonsin har haft så kan ni, när ni verkligen omvänder er och söker hans hjälp, resa er över nutidens farliga värld.”

    Hur kan vi övervinna den här fallna jordiska världen? När har du upplevt Frälsarens hjälp med att övervinna världen?

Aktiviteter för gemensamt lärande

  • Läs Johannes 3:16 som grupp och be sedan gruppmedlemmarna berätta vad de tror att den här versen betyder. Läs sedan Mose 5:9, som beskriver Jesu Kristi roll som vår Återlösare. Be gruppmedlemmarna berätta vad de lär sig av de här verserna om Guds kärlek och gåvan av Kristi offer och uppståndelse, som gör att vi kan övervinna fallets följder.

  • Läs Alma 7:11–13 tillsammans och lägg märke till varje ord som beskriver något vi upplever i den här fallna världen. Ni kan till exempel lägga märke till orden ”frestelser” och ”sjukdomar”. Gör en lista över de här orden så att gruppmedlemmarna kan se dem. Läs sedan skriftstället igen och var den här gången uppmärksamma på ord som beskriver vad Kristus har gjort för oss. Skriv de här orden i en andra lista bredvid den första listan. Vad lär den här övningen er om förhållandet mellan Adams och Evas fall och Jesu Kristi roll som vår Frälsare?

Lär dig mer

Del 3

Adams och Evas fall var nödvändigt för Guds plan

Bild
Adam och Eva med barn

Tack vare Adams och Evas fall har vi alla möjlighet att få en fysisk kropp och uppleva jordelivets glädje och svårigheter. Vi har också möjligheter varje dag att utöva vår moraliska handlingsfrihet. Eftersom vi är åtskilda från Gud utan att minnas vårt förjordiska liv, måste vi lära och växa genom tro på Jesus Kristus och genom egna upplevelser.

Allt detta är nödvändigt för Guds plan för vår eviga lycka. För att återvända till honom och bli som han är, ska vi använda vår handlingsfrihet till att välja gott framför ont. Under den här lärandeprocessen begår vi misstag. Men Jesus Kristus och hans försoning gör det möjligt för oss att övervinna våra synder och bli förlåtna och renade, så att vi en dag kan återvända till Guds närhet och bli som han.

Att fundera över

  • Läs 2 Nephi 2:11, 15 och lägg märke till motsatsernas roll i Guds plan. Vad lär du dig av de här verserna om varför motsatser behövs? Hur påverkas ditt sätt att se på dina prövningar när du förstår syftet med motsatser?

  • Genom fallet kom både lidande och glädje in i världen. Läs 1 Korintierbrevet 15:21–22 och 2 Nephi 2:19–25 och titta efter de välsignelser som blev tillgängliga för alla människor efter fallet. Vad lär du dig av dessa skriftställen om meningen med livet?

Aktiviteter för gemensamt lärande

  • Tack vare nutida skrifter vet vi hur Adam och Eva kände för sin överträdelse. Läs Mose 5:10–11 tillsammans. Det kan vara effektfullt att välja en man att läsa vers 10 och en kvinna att läsa vers 11, vilket hjälper gruppmedlemmarna att föreställa sig att Adam och Eva talar. Dela med er av era känslor för de här verserna i gruppen. Hur kan Adams och Evas tro på Jesus Kristus ha hjälpt dem att se på sin överträdelse så som de gjorde?

  • Vad ger er glädje? Be gruppmedlemmarna dela med sig av sina svar på den här frågan. Läs sedan 2 Nephi 2:25 tillsammans. Varför tror ni Lehi lärde sin son att ”människorna är till för att de ska kunna ha glädje”? Vad har Adams och Evas fall med glädje att göra? Be flera gruppmedlemmar dela med sig av sina tankar.

Lär dig mer

Ytterligare resurser om Adams och Evas fall

Skriv ut