Bibliotek
Frälsningsplanen


”Frälsningsplanen”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
person som går i vågor på stranden

Vägledning för evangeliestudier

Frälsningsplanen

Vår himmelske Faders plan för vår säkra och glädjefyllda hemkomst till honom

Har du någonsin undrat varför du är på jorden eller vad meningen med ditt liv är? Undrar du ibland varför livet är så svårt? Oroar du dig för vad som ska hända när du eller någon du älskar dör? När du ställs inför sådana svåra frågor – och det gör vi alla – hjälper det att veta att vår himmelske Fader har en plan för dig, för oss alla. Genom att förstå den planen kan du få svar på de här frågorna och finna sann lycka, oavsett vad som händer i ditt liv.

Vad är frälsningsplanen?

Frälsningsplanen, eller lycksalighetsplanen, är vår himmelske Faders plan för att hjälpa oss bli som han och återvända till honom. Jordens skapelse, Adams och Evas fall, vår födelse och död, Jesu Kristi försoning, vår uppståndelse och slutliga dom och alla Guds lagar, bud och gåvor är en del av hans plan. Jesus Kristus har huvudrollen i att åstadkomma frälsning för vår himmelske Faders barn. Genom sin försoning gör han planen möjlig så att vi kan uppfylla planens syfte – att få evigt liv med Gud.

Ämnesöversikt: Frälsningsplanen

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Det förjordiska livet, Jordelivet, Evigt liv

Del 1

Vår himmelske Fader förberedde sin plan så att du skulle kunna bli som han

Var och en av oss – alla som någonsin har levt eller någonsin kommer att leva på jorden – bodde med våra himmelska föräldrar innan vi föddes. Vi var deras andesöner och andedöttrar, men det fanns mycket vi behövde uppleva för att bli som de är. Vår himmelske Fader älskar oss och vill att vi alla ska leva som han: i evig härlighet tillsammans med våra nära och kära. Det var därför han förberedde frälsningsplanen.

Bild
kvinna som ber

Guds verk och härlighet är ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Med andra ord är hela meningen med planen att vi ska bli som Gud och leva för evigt med honom. Kunskap om planen kan hjälpa dig att förstå din gudomliga identitet och eviga potential.

Att fundera över

  • Läs eller titta på president Dieter F. Uchtdorfs tal ”Herren bryr sig om dig”. Vad innebär det för dig att veta att Gud ”ser dig som den varelse du kan och är avsedd att bli”? Hur kan denna kunskap förändra ditt sätt att tänka på och behandla dig själv och andra?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Genom sitt exempel visade Jesus Kristus oss hur vi kan bli som Gud. Gör en lista över några egenskaper som ni kommer att tänka på när ni tänker på honom. (Ni kan titta efter förslag i kapitel 6 i Predika mitt evangelium.) Berätta hur ni ser några av de här egenskaperna hos varandra. Be var och en att välja en av de egenskaper som han eller hon skulle vilja utveckla och att göra en plan för att stärka den egenskapen. Berätta om era planer för varandra och uppmuntra varandra i er strävan att uppnå era mål.

Lär dig mer

Del 2

Din kunskap om planen hjälper dig igenom svåra situationer

När du förstår att det här livet bara är en liten del av din tillvaro kan du hålla fast vid hoppet när du upplever prövningar. Det betyder inte att du alltid kommer att kunna besvara frågor som: ”Varför hände det här?” Men även när din förståelse är begränsad kan du vara säker på att Gud älskar dig (se 1 Nephi 11:17) och att dina utmaningar inte varar för evigt. Du kan också veta att döden, tack vare Jesus Kristus, inte är slutet – det är bara ett steg på vägen mot att bli som Gud.

Bild
kvinna knäböjer vid gravsten på kyrkogård

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Hur kan du fokusera på din himmelske Faders plan i din strävan framåt genom livet? President Russell M. Nelson har lärt: ”När vårt fokus i livet är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet.” Prata om hur ni kan göra Kristus och hans evangelium till ert fokus i livet. Ni kan turas om att ta bilder av ett rum. Låt sedan varje person välja vilken del av rummet han eller hon ska fokusera på. Titta på bilderna tillsammans och prata om hur rummet ser annorlunda ut från olika perspektiv. Prata om hur ett fokus på Kristus kan hjälpa oss att se våra liv ur ett evigt perspektiv.

Lär dig mer

Del 3

Jesus Kristus gör planen möjlig för alla

Kanske känner du att du har begått alltför många misstag eller att du aldrig blir bra nog att ta emot alla Guds utlovade välsignelser. Om framgången i Guds plan enbart berodde på dina personliga ansträngningar skulle det vara sant. Men Jesus Kristus gör Guds eviga plan möjlig för alla. Tack vare hans försoningsoffer behöver vi inte göra allt själva. Han erbjuder alla att lära sig om planen, omvända sig, ingå och hålla förbund med honom och åtnjuta planens utlovade välsignelser. När vi gör allt vi kan för att utöva tro på honom, omvända oss och hålla våra förbund, kompenserar han för skillnaden och stärker oss längs vägen. Vi kan finna glädje i planen eftersom vi vet att hans löften är säkra.

Att fundera över

  • Läs eller titta på äldste Adrián Ochoas tal ”Fungerar planen?” från generalkonferensen i april 2022. Äldste Ochoa beskriver tre principer som kan vara till hjälp om du känner att frälsningsplanen inte fungerar i ditt liv. Lägg märke till hur Jesus Kristus utgör kärnan i var och en av de här principerna. Sätt upp ett mål att fokusera mer på honom. Skriv ner dina känslor för hur du ser lycksalighetsplanen verka i ditt liv medan du arbetar på ditt mål.

Lär dig mer

Ytterligare resurser om frälsningsplanen.

Skriv ut