Bibliotek
Lydnad


”Lydnad”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
leende ung kvinna

Vägledning för evangeliestudier

Lydnad

Att följa Gud med ett villigt hjärta

Föräldrar inser vikten av att lära små barn att undvika att röra vid en het spis eller springa ut på gatan framför bilar. Om barnen lyder, oavsett om de förstår varför lydnad är nödvändig eller inte, får de större trygghet och beskydd.

I vårt förjordiska liv förkunnade Herren att det var nödvändigt att ge Guds barn en jordisk upplevelse för att ”pröva dem … för att se om de kommer att göra allt vad Herren deras Gud befaller dem” (Abraham 3:25). Gud vill att vi alla ska lära oss att följa honom och lyda hans bud. När vi gör det får vi välsignelsen att leva med honom i ”ett tillstånd av oändlig lycka” (Mosiah 2:41). Genom att använda vår moraliska handlingsfrihet och Andens vägledning kan vi börja förstå varför Gud har gett oss lagar att lyda. Vår himmelske Fader lovar lycka och välsignelser till alla som hörsammar hans ord och villigt håller hans bud.

Vad är lydnad?

I Jesu Kristi evangelium förstås lydnad som att göra Guds vilja och hålla hans bud. Det innefattar att utöva vår handlingsfrihet, eller valfrihet, att följa Gud med ett villigt hjärta. Vi visar vår kärlek till Gud när vi väljer att lita på och underkasta oss hans vilja.

Ämnesöversikt: Lydnad

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Buden, Omvändelse, Förbund och förrättningar, Leva efter Jesu Kristi evangelium

Del 1

Jesus Kristus lydde Gud Fadern i allting

Bild
Jesus i Getsemane

Jesus Kristus förkunnade: ”Jag har inte kommit ner från himlen för att göra min egen vilja, utan hans vilja som har sänt mig” (Johannes 6:38). Under hela sitt jordeliv visade Jesus lydnad mot alla sin Faders lagar och bud. Jesus sa: ”Jag gör alltid det som behagar honom” (Johannes 8:29).

I Getsemanes trädgård bad Jesus: ”Far! Om du vill, så ta den här bägaren ifrån mig! Men ske inte min vilja, utan din” (Lukas 22:42). Efter att ha lidit i Getsemane underkastade han sig ödmjukt sin Faders vilja och korsfästes och gjorde sig själv till ett offer för att återlösa oss alla (se Mosiah 15:7). Eftersom Jesus Kristus lydde sin Fader i allt gjorde han frälsning och upphöjelse möjlig för Guds barn.

I vår tid ber Herren oss att följa i hans fotspår och leva ”av varje ord som utgår från Guds mun” (Läran och förbunden 98:11, se även 5 Moseboken 8:3). Jesus Kristus klargjorde den viktigaste anledningen till att vi ska lyda Gud när han gav oss den direkta och enkla uppmaningen: ”Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud” (Johannes 14:15).

Att fundera över

  • Jesus Kristus levde ett syndfritt och heligt liv. Han bjuder oss att följa honom. Läs 2 Nephi 31:7–10. Vad krävs av dem som vill följa Jesus Kristus?

  • Gud förkunnade att hans verk och härlighet är att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Läs Läran och förbunden 11:20 och fundera över vad Herren säger är ”ditt verk”.

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Äldste Robert D. Hales lärde: ”Eftersom vår Frälsare var lydig sonade han våra synder och gjorde det möjligt för oss att uppstå. Han beredde vägen för oss att återvända till vår himmelske Fader.” Diskutera vilka välsignelser vi har tack vare att Jesus Kristus var fullkomligt lydig mot Gud Fadern. Vad vill Gud att vi ska göra för att visa vår tacksamhet för de många välsignelser vi får?

Lär dig mer

Del 2

Din lydnad mot Gud leder till lycka och välsignelser

Bild
ung familj som skrattar

Vi lär oss i Mormons bok att alla som hörde kung Benjamins viktiga predikan blev djupt omvända till Jesus Kristus. Till följd av det uttryckte de en villighet att ingå förbund att hålla Guds bud (se Mosiah 5:1–7). Ett av ansvaren som medlemmarna i Kristi kyrka har i vår tid är att hålla alla Guds bud (se Läran och förbunden 42:78). Profeten Joseph Smith förklarade hur viktig den här plikten var för honom när han sa: ”Jag gjorde detta till min regel: När Herren befaller, gör det.

Vår kärleksfulle himmelske Fader har uppenbarat den eviga principen som styr hur välsignelser ges: ”När vi får någon välsignelse från Gud, så sker detta genom lydnad mot den lag på vilken den är baserad” (se Läran och förbunden 130:20–21). Det finns olika anledningar till att vi kan välja att lyda Guds bud. Ibland kan vi göra det av rädsla för straff. Ibland kanske vi bara söker den utlovade belöningen. Men den viktigaste anledningen till att vara lydig är att vi älskar vår himmelske Fader och Jesus Kristus och vill tjäna dem. ”Herren fordrar hjärtat och ett villigt sinne” (Läran och förbunden 64:34).

Att fundera över

  • Tänk på alla sätt som vår himmelske Fader har visat sin kärlek till dig på. Läs Mosiah 2:20–24. Varför är vår lydnad allt som Gud kräver av oss? Läs nu Mosiah 2:41. Hur skulle du kunna beskriva för en annan person hur generös Gud är mot dem som uppriktigt strävar efter att lyda hans bud?

  • Lehis familj upplevde stora svårigheter när de färdades i vildmarken i flera år. Eftersom de försökte hålla Guds bud välsignade Herren dem. Läs 1 Nephi 17:1–4. Vad är Gud beredd att göra för dem som håller hans bud, enligt vers 3?

  • Vi förstår inte alltid varför Gud har gett vissa bud. Men när vi utövar vår handlingsfrihet och väljer att lita på och lyda Gud kan vi vara säkra på att allt samverkar till vårt bästa (se Läran och förbunden 100:15). Frälsaren lovade oss: ”Om du håller mina bud och håller ut intill änden ska du få evigt liv, vilken gåva är den största av alla Guds gåvor” (Läran och förbunden 14:7).

Aktivitet för gemensamt lärande

  • President Ezra Taft Benson förkunnade: ”När vi sätter Gud främst faller allt annat på plats eller försvinner ur våra liv.” Vad innebär det för er att ”sätta Gud främst”? Be gruppmedlemmarna berätta om tillfällen när de har sett att ”allt annat faller på plats eller försvinner ur våra liv” när vi sätter Gud främst.

Lär dig mer

Skriv ut