Bibliotek
Omvändelse


”Omvändelse”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
flicka tittar ut genom fönstret

Vägledning för evangeliestudier

Omvändelse

Tillväxt och utveckling genom Jesu Kristi kärlek och barmhärtighet

Vår himmelske Fader älskar oss. Han vill inget hellre än att vi ska återvända till honom. Men våra synder och ofullkomligheter skiljer oss från Gud. De hindrar oss från att återvända för att leva i hans närhet och från att bli som han. Men det finns hopp. Eftersom vår Himmelske Fader älskar oss så mycket sände han sin Son Jesus Kristus att frälsa oss. Kristus tog villigt på sig våra synder och ofullkomligheter så att vi kan bli förlåtna, fortsätta växa och så småningom återvända för att bo hos vår Fader i himlen. Denna storslagna gåva kallas Jesu Kristi försoning. Vi börjar ta emot välsignelserna av Kristi försoning genom att utöva tro på honom och omvända oss från våra synder.

Vad är omvändelse?

Omvändelse är en förändring av sinne och hjärta – att vända sig bort från synd och återvända till Gud. Omvändelse föranleds av att vi upplever sorg efter Guds vilja för att vi syndat (se 2 Korintierbrevet 7:9–11). När vi omvänder oss erkänner vi ärligt våra fel och våra synder, vi gör vad vi kan för att rätta till dem, vi strävar efter att göra alla nödvändiga förändringar vi kan, och vi förlitar oss ödmjukt på Frälsarens kraft att förändra det vi själva inte kan förändra. Uppriktig omvändelse kan äga rum när vi utövar tro på Jesus Kristus och hans förmåga att göra oss rena.

Ämnesöversikt: Omvändelse

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Tro på Jesus Kristus, Jesu Kristi försoning, Sakramentet, Lydnad

Del 1

Renad genom omvändelse: ”Hur går det till?”

Bild
man som ber

I Mormons bok beskrev profeten Enos den ”kamp [han] hade inför Gud” när han sökte förlåtelse för sina synder. När hans ”skuld” till slut ”var utplånad” frågade han något som du kanske har undrat: ”Herre, hur kan det ske?” Läs om hans upplevelse i Enos 1:1–8. Hur förändrades Enos? Vad lär du dig av hans sätt att beskriva sin omvändelse?

Det enda sättet att helt förstå omvändelse är naturligtvis att uppleva den. När du omvänder dig och känner förlåtelsens frid och glädje kan du gärna skriva ner din upplevelse. Kanske känner du dig till och med inspirerad att berätta om det för en familjemedlem eller vän.

Att fundera över

  • Hur får vi tillgång till Frälsarens renande kraft i våra liv? Du kan hitta svar på den här frågan i president Dallin H. Oaks tal ”Renad genom omvändelse”. Tänk särskilt på lärdomarna i den första delen med rubriken ”Omvändelse”. Begrunda vad Herren vill att du ska göra för att få förlåtelse för dina synder.

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Profeten Jesaja talade om att tvätta sig och göra sig ren i sin undervisning om omvändelse. Ni kan läsa Jesaja 1:16–18 som familj medan ni rengör något tillsammans, till exempel kläder eller disk. Vad gör det möjligt för de här sakerna att bli rena? Vad gör det möjligt för oss att bli andligt rena – eller renade från våra synder? (Se 3 Nephi 27:19–20.)

    Du kan också jämföra hur det känns att bli fysiskt ren med hur det känns att få förlåtelse för sina synder.

Lär dig mer

Del 2

Omvändelse innebär förändring – och den är till för alla

Bild
kvinna tittar ut genom ett fönster

Skrifterna ger många exempel på människor som verkade vara osannolika kandidater för förändring men som genom Jesu Kristi kraft omvände sig och blev rättfärdiga. Aposteln Paulus, många lamaniter och Alma den yngre upplevde alla en dramatisk, förbluffande förändring i hjärtat. De vände sig bort från synden och till Frälsaren och lät honom förvandla deras liv. Ibland verkar den här förändringen ske plötsligt, men oftare är den en gradvis förvandling. I båda fallen är den ett mirakel som Jesus Kristus erbjuder alla som omvänder sig. Och den är ett mirakel som vi alla behöver, för ”alla har syndat och saknar härligheten från Gud” (Romarbrevet 3:23).

Att fundera över

Aktiviteter för gemensamt lärande

  • Världen är full av exempel på imponerande förändringar – ett litet frö som blir ett stort träd, en larv som blir en fjäril, ett ägg som blir en örn. Du eller din familj kan undersöka några av dessa exempel och läsa 2 Korintierbrevet 5:17. Det kan leda till ett samtal om den förändring som är möjlig genom Jesus Kristus.

  • Det kan vara roligt för små barn att lära sig om omvändelse genom Berättelser ur Mormons bok, som i exemplen i ”Kapitel 18: Alma den yngre omvänder sig och ”Kapitel 26: Ammons folk”. Hur hjälpte Frälsaren de här människorna att förändras?

  • Ni kan också göra en lista över några av vår himmelske Faders och Jesu Kristi egenskaper (i psalmen ”Mer helighet giv mig nämns flera). På vilka sätt kan vi förändras för att bli mer som de är? Hur hjälper de oss att förändras?

Lär dig mer

Del 3

Omvändelse är en glädje

Bild
leende ung man

Eftersom förändring kan vara svårt kan vi ibland känna oss rädda för omvändelse. Vi tror kanske att det är något eländigt, deprimerande eller omöjligt svårt. Men vår himmelske Faders plan är en plan för lycka. Genom omvändelse kan vi bli vänligare, mer kärleksfulla, tålmodiga, ödmjukare och gladare.

Synd leder till elände – omvändelse är det sätt på vilket vi undflyr detta elände.

Att fundera över

Aktiviteter för gemensamt lärande

Lär dig mer

Skriv ut