Bibliotek
Sakramentet


”Sakramentet”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
Jesus Kristus välsignar sakramentet med sina lärjungar

Vägledning för evangeliestudier

Sakramentet

En helig förrättning som för oss närmare Jesus Kristus

Vad betyder sakramentet för dig? Deltagandet i den här heliga förrättningen varje vecka kan bli en andlig höjdpunkt i ditt liv i det att du försöker förstå dess innebörd. Strax före korsfästelsen samlade Jesus sina lärjungar till en måltid för att fira påskhögtiden. Han visste att hans jordeliv snart skulle ta slut och att han skulle lämna sina lärjungar. Han ville att de skulle minnas hans lärdomar. I det sammanhanget gav Jesus bröd och vin till sina lärjungar och förklarade att de skulle äta och dricka till minne av hans kropp och blod.

Dina ansträngningar att studera sakramentets innebörd och syfte kan hjälpa dig att känna djup tacksamhet för allt han har gjort för dig.

Vad är sakramentet?

Sakramentet är en prästadömsförrättning i vilken kyrkans medlemmar tar del av bröd och vatten varje vecka till minne av Jesu Kristi försoningsoffer. Det brutna brödet är en påminnelse om hans kropp och hans fysiska lidande. Vattnet symboliserar Jesu blod, som utgöts i svår ångest. När vi värdigt tar del av sakramentet förnyar vi våra förbund med Herren, behåller våra synders förlåtelse och lovar på nytt att följa Jesus Kristus.

Ämnesöversikt: Sakramentet

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Jesus Kristus, Jesu Kristi jordiska verksamhet, Jesu Kristi försoning, Förbund och förrättningar, Sabbatsdagen

Del 1

Sakramentet hjälper dig att minnas Jesus Kristus

Bild
församlingsmedlemmar tar emot sakramentsbrickan

Dagen efter att Jesus mirakulöst hade mättat fem tusen män, predikade han och lärde att ”den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag ska låta honom uppstå på den yttersta dagen” (Johannes 6:54). Just då var de här orden troligen förvirrande för hans lärjungar. Men deras innebörd klargjordes senare när Herren instiftade sakramentet för sina lärjungar under den sista måltiden.

Som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har du möjlighet att ta del av sakramentsförrättningen varje vecka. Att ta del av brödet och vattnet hjälper dig minnas Jesu Kristi kött och blod, som han frivilligt gav för alla Guds barn.

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

Lär dig mer

Del 2

Värdiga förberedelser för sakramentet ger välsignelser

Bild
riven bit bröd och liten vattenmugg

Ibland har du kanske insett att du bara sitter av tiden under sakramentet och glömmer att verkligen ta emot och uppleva denna heliga förrättning på det sätt som Herren avsett. Men dina ansträngningar att förbereda dig för och värdigt ta del av sakramentet kan berättiga dig till rikliga välsignelser.

Äldste David A. Bednar har förklarat att ”sakramentsförrättningen är en helig och återkommande uppmaning till uppriktig omvändelse och andlig förnyelse. Handlingen att ta del av sakramentet leder inte i sig till syndernas förlåtelse. Men om vi samvetsgrant förbereder oss och tar del av den här heliga förrättningen med förkrossat hjärta och botfärdig ande, gäller löftet att vi alltid kan ha Herrens Ande hos oss. Och med den Helige Andens heliggörande kraft som ständigt sällskap kan vi alltid behålla våra synders förlåtelse.”

Att fundera över

  • Läs 1 Korintierbrevet 11:23–29. Vad innebär det för en person att ”pröva sig själv” när han eller hon tar del av sakramentet? Varför är det viktigt att förbereda sig för att värdigt ta emot sakramentet?

  • Lyssna på eller läs orden i en sakramentspsalm, till exempel ”Jag ser långt bort en kulle grön” eller ”Herre, sänd till oss din Ande”. Hur kan din begrundan av budskapet i en sakramentspsalm fördjupa din tacksamhet för sakramentsförrättningen?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Läs sakramentsbönerna i Läran och förbunden 20:75–79. Be några i din grupp att titta efter vad vi lovar när vi tar del av sakramentet medan andra tittar efter vad Herren å sin sida lovar att göra. Du kan också låta gruppen läsa Läran och förbunden 20:37 och diskutera likheterna mellan löftena som ges under sakramentet och i samband med dopets förbund.

Lär dig mer

Ytterligare resurser om sakramentet

Skriv ut