Bibliotek
Sabbatsdagen


”Sabbatsdagen”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
unga kvinnor i kyrkan

Vägledning för evangeliestudier

Sabbatsdagen

”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den” (2 Moseboken 20:8).

Hur ser sabbatsdagen vanligtvis ut för dig? När du strävar efter att helga sabbaten på Herrens sätt börjar du se sabbaten som en glädje (se Jesaja 58:13–14). Att tillbe Gud tillsammans med andra i kyrkan, ta sakramentet och hålla dagen helig hemma ger andlig kraft i ditt liv och för dig närmare Gud. Att avsätta en dag varje vecka till vila från arbete och fritidsaktiviteter är ett sätt för oss att visa vår kärlek till Gud och vår önskan att lyda honom och hålla våra förbund. President M. Russell Ballard förklarade: ”Sabbatsdagens kraft är att i kyrkan och hemmet uppleva fröjden, glädjen och värmen av Herrens Ande utan något som distraherar.”

Vad menas med sabbatsdagen?

Sabbatsdagen är en helig dag som Gud har avskilt åt oss till att vila från våra sysslor och dyrka honom. Efter världens skapelse välsignade Gud den sjunde dagen och gjorde den helig (se 1 Moseboken 2:2–3). Han befallde israeliterna: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den” (2 Moseboken 20:8). Efter Jesu Kristi uppståndelse började hans lärjungar helga sabbaten på söndagen, eller första dagen i veckan (se Markus 16:2; Apostlagärningarna 20:7; 1 Korintierbrevet 16:1–2). I de sista dagarna förnyade Gud sin befallning att helga sabbatsdagen (se Läran och förbunden 59:9–13; 68:29).

Ämnesöversikt: Sabbatsdagen

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Tillbe Gud Fadern, Sakramentet, Fasta, Leva efter Jesu Kristi evangelium

Del 1

Hur du helgar sabbatsdagen är ett tecken på din hängivenhet mot Gud

Bild
församling

President Russell M. Nelson sa: ”Hur kan vi helga sabbatsdagen? När jag var mycket yngre än i dag studerade jag andras texter där de hade listat saker man skulle göra och saker man inte skulle göra på sabbaten. Det var inte förrän senare som jag lärde mig genom skrifterna att det jag valde att göra och min inställning till sabbaten var ett tecken mellan mig och min himmelske Fader [se 2 Moseboken 31:13]. Med den insikten behövde jag inte längre listor med ’gör’ och ’gör inte’. När jag behövde bestämma mig för om en aktivitet var lämplig att göra på sabbatsdagen eller inte, ställde jag helt enkelt frågan: ’Vilket tecken vill jag ge Gud?’ Den frågan gjorde de val jag fattade om sabbatsdagen kristallklara.” Vilket slags tecken ger du till Gud genom ditt sätt att helga sabbatsdagen?

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

Lär dig mer

Del 2

Jesus Kristus helgade sabbatsdagen

Bild
Jesus Kristus botar en blind man

På Nya testamentets tid hade obefogade regler och traditioner införts i den judiska kulturen om vad man skulle göra och inte göra på sabbatsdagen. Jesus kritiserades ofta av de religiösa ledarna på sin tid för hur han och hans lärjungar iakttog sabbaten. Jesus lärde att ”sabbaten skapades för människan” och att han är ”Herre också över sabbaten” (Markus 2:27, 28). För att fira minnet av den dag då Herren uppstod, firade Jesu Kristi lärjungar sabbaten på veckans första dag (se Markus 16:2; Apostlagärningarna 20:7; 1 Korintierbrevet 16:1–2).

Som en viktig del av vårt sabbatsfirande tar vi del av sakramentet till minne av Kristi försoningsoffer, död och uppståndelse. När vi tar del av sakramentet sluter vi ett förbund att ta på oss Jesu Kristi namn, att hålla hans bud och att alltid minnas honom. Gud lovar oss i sin tur att vi alltid kan ha den Helige Anden hos oss. Att ha Anden innebär bland annat att vi blir heliggjorda och får förlåtelse för våra synder. Det innebär också att ha den Helige Andens ständiga sällskap och vägledning. Sabbatsdagen är ett tillfälle att reflektera över de välsignelser du har fått som en Jesu Kristi efterföljare.

Att fundera över

  • Läs följande redogörelser om hur Frälsaren helgade sabbatsdagen: Johannes 5:2–15; Lukas 13:11–17; 14:1–6. Hur välsignades människorna i de här exemplen genom Frälsarens tjänande? I ett annat skriftställe sa Frälsaren: ”Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten” (Matteus 12:12). Vad tror du det betyder att ”göra gott” på sabbatsdagen?

    Hur kan du följa Jesu exempel på att tjäna andra på sabbatsdagen?

Aktivitet för gemensamt lärande

Lär dig mer

Del 3

Genom att hålla sabbatsdagen helig håller vi oss ”obefläckade av världen”

Bild
familj som läser

Han sa: ”Och för att du mera fullständigt ska kunna hålla dig obefläckad av världen ska du gå till bönehuset och offra dina sakrament på min heliga dag” (Läran och förbunden 59:9). Vår gudsdyrkan med andra på sabbatsdagen innefattar inte bara att ta del av sakramentet utan också att be, sjunga psalmer, ge och ta emot prästadömsvälsignelser, bära vittnesbörd, studera skrifterna och tjäna andra.

Att fundera över

  • Att delta i sakramentsmötet är ett meningsfullt sätt att fokusera ditt liv på Jesus Kristus och få större andlig styrka. När vi är andligt starka är vi bättre förberedda för att undvika och övervinna frestelser. Hur har du, i dina ansträngningar att vara ”obefläckad av världen”, fått hjälp genom att hålla sabbatsdagen helig och delta i sakramentsmötet?

  • Gå igenom Herrens undervisning om sabbatsdagen i Läran och förbunden 59:9–15. Angående de här verserna sa president M. Russell Ballard: ”Lägg märke till några av nyckelorden i den här uppenbarelsen: glädje, glada, tacksägelse, glada hjärtan, glatt hjärta och ett glatt ansikte. För mig låter det som om helgandet av sabbaten borde locka fram leenden i våra ansikten.” När har du upplevt sådana känslor på sabbaten? Vad kan du göra för att din gudsdyrkan på sabbatsdagen ska bli en glädjerik upplevelse?

Aktivitet för gemensamt lärande

Lär dig mer

Skriv ut