Bibliotek
Tro på Jesus Kristus


”Tro på Jesus Kristus”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
målat porträtt av Jesus Kristus

Vägledning för evangeliestudier

Tro på Jesus Kristus

Tillit till hans kraft, hans visdom och hans kärlek

Det är normalt att ibland känna sig otillräcklig, överväldigad och till och med vilsen. Att vända sig till Jesus Kristus är alltid lösningen på sådana känslor. När vi utövar tro på Jesus Kristus förlitar vi oss på honom - litar på hans oändliga kraft, intelligens och kärlek. Vi tror att även om vi inte förstår allting så gör han det. Eftersom han har upplevt alla våra smärtor och svårigheter vet han hur han ska hjälpa oss att möta våra utmaningar. (Se Alma 7:11–13.)

Vad är tro på Jesus Kristus?

Tro på Herren Jesus Kristus är evangeliets första princip. Det innebär inte bara att tro på honom utan också att förlita sig på honom. Att ha tro innebär bland annat att hoppas på och tro på sådant som är sant, även när man inte kan se det eller helt förstå det. Tro är en princip för handling och kraft som motiverar våra dagliga aktiviteter.

Ämnesöversikt: Tro på Jesus Kristus

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Jesus Kristus, Hopp, Kristi rena kärlek, Omvändelse, Underverk

Del 1

Genom att stärka vår tro på Jesus Kristus får vi hjälp att övervinna svårigheter

Bild
målning av män i en båt och en sjunkande man som sträcker sig efter hjälp

Frälsaren sa: ”Om ni har tro, bara som ett senapskorn … kommer [ingenting] att vara omöjligt för er” (Matteus 17:20). Ett senapskorn är mycket litet, men det växer till ett stort träd.

Så hur kan du stärka din tro på Frälsaren? President Russell M. Nelson har förklarat att detta att ”öka sin tro och lita på [Jesus Kristus] kräver ansträngningar”. Han sa: ”Herren kräver inte fullkomlig tro för att ge oss tillgång till sin fullkomliga kraft. Men han ber oss dock att tro.” Genom att tro på Jesus Kristus får du mer motivation att studera skrifterna och nutida profeters ord och be om gudomlig vägledning. När du lär dig om Jesus Kristus och känner hans kärlek och hans Ande, växer din tro på honom.

Att fundera över

  • Se videon ”Utöva tro på Kristus” [Exercise Faith in Christ] (1:43). Vad lär äldste David A. Bednar om att handla i tro? Vad ska du göra för att utöva din tro på Jesus?

  • Det är inte lätt att utöva tro på Jesus Kristus och du kommer inte alltid att utöva din tro på ett fullkomligt sätt. Tänk på aposteln Petrus upplevelse i Matteus 14:25–33. Hur kan Jesus Kristus hjälpa dig när du utövar om så bara en gnutta tro på honom?

  • Profeten Alma i Mormons bok lärde att om vi sår evangeliets frö i hjärtat och vårdar det med vår tro, kan vi gradvis få ett starkt vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Studera Alma 32:21–43 och fundera över hur du kan utöva tro för att få ditt eget vittnesbörd att växa.

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Ni kan göra några fysiska övningar tillsammans och prata om vad motion gör för kroppen. Läs sedan delar av äldste Juan Pablo Villars tal ”Träning av våra andliga muskler”, från generalkonferensen i april 2019, och prata om vad det innebär att utöva tro på Jesus Kristus.

Lär dig mer

Del 2

Tro är en princip om kraft

Bild
målning av en blind man som sträcker sig efter Jesus

Genom tro på Kristus kan vi dra nytta av Guds kraft, vilket gör det möjligt att göra det som Gud ber oss om. Sann tro kan åstadkomma underverk enligt Guds vilja. Genom tro får vi styrka att göra svåra saker och växa andligen. Vi får också större förmåga att ta itu med våra timliga behov och svåra omständigheter när vi tror på Herren och litar på hans löften. Uppriktig bön är det sätt genom vilket vi får tillgång till Guds kraft – vi ber i tro om den gudomliga hjälp och vägledning vi behöver (se Enos 1:15).

Att fundera över

  • Läs Markus 5:21–42. Vilken roll hade tro i dessa underverk? Hur visar den här redogörelsen hur din tro kan komma att prövas?

  • Läs eller titta på äldste Brent H. Nielsons tal ”Finns det ingen balsam i Gilead? Hur såg äldste Nielson välsignelserna han fick? Fundera över hur du kan titta efter välsignelser även i svåra stunder. Hur kan din tro på Jesus Kristus stärkas när du gör det?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Se videon ”Berg att bestiga” [Mountains to Climb] (5:05). Sedan kan ni tillsammans göra en lista över hur Jesus och vår himmelske Fader har välsignat er. Hur har utövande av tro på Jesus Kristus hjälpt er att uthärda och övervinna svårigheter?

Lär dig mer

Del 3

Att förvärva tro kräver tid och tålamod

Bild
foto av ung kvinna som knäböjer och tittar ut genom ett fönster

Du har troligen upplevt tillfällen när du känt att dina böner inte blev hörda eller att dina utmaningar var mer än du kunde hantera. En man kom en gång till Jesus Kristus i en sådan situation. Hans son behövde helas, och mannen bad Jesus välsigna honom. När Kristus förklarade att allt är möjligt för dem som tror, utropade mannen: ”Jag tror. Hjälp min otro!” (Se Markus 9:14–27.) Han hade tillräckligt med tro för att fråga, men han visste att hans tro inte var fullkomlig. När du ber om hjälp för att få större tro visar du att du vet att Jesus kan hjälpa dig – och det kommer han att göra.

Varje persons upplevelse av att bygga tro på Jesus Kristus är unik. Om människor du älskar kämpar med sin tro, kom då ihåg att bemöta dem med vänlighet och medkänsla. Om de kommer till dig med frågor kan du kärleksfullt och tålmodigt lyssna på dem och stötta dem i deras sökande efter sanning. Du kan också hjälpa dem att hitta tillförlitliga källor där de kan söka efter svar. Och du kan berätta för dem hur mycket Jesus älskar dem.

Att fundera över

  • Äldste Jeffrey R. Holland har sagt att när du har frågor eller tvivel, ”håll då fast vid det du redan vet och var stark tills du får ytterligare kunskap”. På vilka sätt kan din tro på Jesus Kristus hjälpa dig med obesvarade frågor?

Lär dig mer

Ytterligare resurser om tro

Skriv ut