Bibliotek
Underverk


”Underverk”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
Jesus Kristus botar en man

Vägledning för evangeliestudier

Underverk

Manifestationer av Guds kraft och kärlek

Varför tror du att Gud är verklig och att han är medveten om dig? Kan du komma på tillfällen när du visste att han visade sin kärlek till dig? President Russell M. Nelson har lärt: ”Be om att ha ögon att se Guds hand i ditt liv och i världen omkring dig.” Underverk är ögonblick då Gud handlar med sin kraft för sina barns räkning.

I skrifterna lär vi oss om mäktiga underverk som den store Jehova utförde för sitt folk i Gamla testamentet. Vi får också höra om underverk som Jesus Kristus utförde under sitt jordeliv i Nya testamentet och som den uppståndne Herren i Mormons bok. Men det största av alla underverk var hans försoning, när han återlöste världen från synd och uppstod från de döda. I dag kan vi se hans gärningar och underverk, både stora och små, i våra egna liv och lära oss att ”Herren är god mot alla och förbarmar sig över alla sina verk” (Psaltaren 145:9).

Vad är ett underverk?

Ett underverk är en manifestation av gudomlig kraft. Underverk är en viktig del av Jesu Kristi verk, både i forna tider och i dag.

Ämnesöversikt: Underverk

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Jesu Kristi jordiska verksamhet, Bön, Tro på Jesus Kristus, Prästadömsvälsignelser

Del 1

Jesus är en underverkens Gud

Bild
Jesus Kristus stillar stormen

Underverk har alltid varit en del av Guds verk bland hans barn. Gamla och Nya testamentet innehåller många berättelser om hur Jesus Kristus visade gudomlig kraft till förmån för vår himmelske Faders barn. Jesu Kristi efterföljare i dag inser att Guds hand fortsätter att uppenbaras på mirakulösa sätt i hans kyrka och i enskildas och familjers liv. Gud förkunnade: ”För se, jag är Gud, och jag är en undrens Gud. Och jag vill visa världen att jag är densamme i går, i dag och i evighet. Och jag verkar inte bland människobarnen utom i enlighet med deras tro” (2 Nephi 27:23).

Att fundera över

  • När två av Johannes Döparens lärjungar frågade Jesus: ”Är du den som skulle komma? Eller ska vi vänta på någon annan?” gav Jesus exempel för att visa vem han var (se Matteus 11:3–6). Varför visade de här exemplen vem han var? Fundera också över vad Jesus sa i Johannes 5:36. Vad var syftet med ”de verk” som Jesus utförde?

  • Äldste Ronald A. Rasband har lärt: ”Herren utför underverk för att påminna oss om sin makt, sin kärlek till oss, sitt räckhåll från himlen till vår jordiska upplevelse och sin önskan att lära oss det som är av störst värde.” Vilka är dina favoriter bland underverken du läst om i skrifterna? Vad har de här underverken lärt dig om Gud?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Be gruppmedlemmarna att välja var sin redogörelse för Frälsarens underverk i Nya testamentet nedan. Hitta ”vem, vad, var, när och varför” för underverket som beskrivs i det utvalda skriftstället. Diskutera likheterna och skillnaderna mellan de här händelserna. Hur kan de här redogörelserna användas för att stärka tron hos människor du känner?

Lär dig mer

Del 2

Underverk sker genom tro på Jesus Kristus

Bild
Jesus Kristus botar en kvinna

I Nya testamentet lovade Jesus sina lärjungar att mirakulösa ”tecken ska följa dem som tror” (Markus 16:17–18). I de sista dagarna har han sagt: ”Därför säger jag åter till er som jag sa till mina apostlar, att varje själ som tror på era ord och döps med vatten till syndernas förlåtelse, ska få den Helige Anden. Och … tecken ska följa dem som tror” (Läran och förbunden 84:64–65). För dem som tror på Gud och Jesus Kristus är underverk en mycket verklig möjlighet, men de måste ha tro först (se Ether 12:12–18).

Men vi ska inte söka underverk som ett sätt att bygga upp eller bevisa vår tro. Herren sa till Joseph Smith: ”Tro kommer inte av tecken, utan tecken följer dem som tror. Ja, tecken kommer av tro och inte enligt människors vilja, inte heller som det behagar dem, utan enligt Guds vilja” (Läran och förbunden 63:9–10). Profeten Moroni skrev: ”Ni får ingen förvissning förrän efter det att er tro har prövats” (Ether 12:6). Ett vittnesbörd som börjar med att bevittna ett underverk varar inte om det inte ges näring med fortsatt tro och lydnad.

En del underverk sker i tysthet, som när en person får ett vittnesbörd om Guds sanning, upplever en mäktig förändring i hjärtat, får förlåtelse av Herren eller välsignas med frid och styrka under en svår tid (se Alma 37:6–7).

Att fundera över

  • Fundera över vad ängeln sa till Maria: ”För ingenting är omöjligt för Gud” (Lukas 1:37). Har du någonsin ställts inför något som verkade omöjligt att åstadkomma eller lösa? Hur kan studier av berättelser i skrifterna om underverk som utförts genom Guds kraft förbereda dig för att vända dig till honom och lita på hans kärlek, barmhärtighet och vilja?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • President Howard W. Hunter talade om de många imponerande underverk som Jesus Kristus utförde. Sedan sa han:

    ”Det är en stor upplevelse att få bevittna hur någon som är döv plötsligt kan höra igen. Men inte är väl denna stora välsignelse mer häpnadsväckande än den förunderliga kombination av ben och hud och nerver som låter våra öron ta emot ljudets underbara värld? Borde vi inte fyllas av vördnad över välsignelsen att höra och ge Gud äran för detta underverk, precis som vi gör när hörseln återställs till någon som mist den?

    Är det inte samma sak för den som får synen eller talförmågan tillbaka, eller det största av alla underverk – livets återställelse? Faderns ursprungliga skapelser utgör verkligen en värld fylld av under. Är inte de allra största underverken dessa att vi ens har liv och lem och syn och talförmåga?”

    Hur kan det här perspektivet på de många underverken i våra liv öka vår tacksamhet för underverkens Gud?

Lär dig mer

Del 3

Sök och förvänta dig underverk i ditt liv

Bild
ung man som går på en strand

Det kommer alltid att ske underverk så länge det finns människor som har tro (se Moroni 7:27–29). President Russell M. Nelson har sagt: ”Sök och förvänta oss underverk … Herren [välsignar] dig med underverk om du har tro på honom, ’utan att tvivla’ [Mormon 9:21]. Gör det andliga arbetet med att söka underverk. Be Gud i bön att hjälpa dig utöva en sådan tro.”

Underverk finns omkring oss varje dag. Äldste Ronald A. Rasband förklarade: ”Många av er har bevittnat underverk, fler än ni inser. De kan ha sett små ut i jämförelse med att Jesus uppväckte döda. Men det är inte storleken som utmärker ett underverk, utan att det kommer från Gud.”

Att fundera över

  • Tänk på president Nelsons råd. Vad innebär det att ”söka” underverk i ditt liv? Vad är det ”andliga arbete” du behöver göra för att ”söka underverk”? Hur kan du välsignas av att vara uppmärksam på hur Gud verkar i ditt liv?

  • Läs Mormon 9:7–21. Om Gud är oföränderlig och i forna dagar förlänade sina barn syner, välsignelser och uppenbarelser, vad innebär då det här för dig? Vem känner du som skulle kunna ha nytta av att bättre förstå att ”Gud inte har upphört att vara en underverkens Gud” (se Mormon 9:15)?

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Be gruppmedlemmarna berätta om ett tillfälle när de såg Guds hand utföra en välsignelse eller ett underverk i sina egna liv, om så är lämpligt. Prata om hur de här underverken inträffade och vilka olika syften de tjänade.

Lär dig mer

Skriv ut