Bibliotek
Gudomen


”Gudomen”, Ämnen och frågor (2023)

Bild
Vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Vägledning för evangeliestudier

Gudomen

Tro på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden

När människor säger ”jag tror på Gud”, vad menar de då? De kan mena många olika saker.

Som sista dagars heliga ”tror [vi] på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden” (Trosartiklarna 1:1). Vi kallar det här uttalandet den första trosartikeln – den första för att kunskapen om dessa tre gudomliga väsen är ett första steg mot att förstå vilka vi är, varför vi finns och vad vi kan bli.

Vad är gudomen?

Gudomen utgörs av tre gudomliga väsen: vår himmelske Fader, Jesus Kristus och den Helige Anden. Även om de är åtskilda personer arbetar de tillsammans i fullkomlig enighet för att välsigna och upphöja vår himmelske Faders barn.

Ämnesöversikt: Gudomen

Relaterade vägledningar för evangeliestudier: Gud Fadern, Jesus Kristus, Den Helige Anden

Del 1

Hur gudomen beskrivs i skrifterna

Bild
Johannes Döparen döper Jesus Kristus

Gud Fadern, Jesus Kristus och den Helige Anden vill att du ska ha kunskap om dem. De vill inte verka avlägsna eller gåtfulla. De har uppenbarat viktiga sanningar genom skrifterna och nutida profeters lärdomar för att hjälpa dig att lära känna dem bättre. Dessutom uppmanar Gud oss att närma oss honom personligen och lära känna honom genom personliga upplevelser med honom. Som Jesus sa i en bön till Gud Fadern för sina efterföljare: ”Detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus” (Johannes 17:3).

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Läs gärna Läran och förbunden 130:22 tillsammans med andra och titta på en bild av Joseph Smiths första syn. Prata om vad versen lär och vad alla ser på bilden. Uppmärksamma det faktum att vår himmelske Fader och Jesus Kristus har kroppar som våra – vi är skapade till deras avbild!

Bild
Jesus Kristus och vår himmelske Fader visar sig för Joseph Smith

Lär dig mer

Del 2

Förenade i det att de välsignar oss

Även om det finns tre olika medlemmar i gudomen är de ”en enda Gud” i den bemärkelsen att de är fullkomligt förenade i sin avsikt. Och vad är den avsikten? Vår himmelske Fader har sagt: ”För se, detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39). Med andra ord arbetar vår himmelske Fader, Jesus Kristus och den Helige Anden tillsammans med att genomföra frälsningens och upphöjelsens plan. Var och en av dem har en särskild roll i den planen, men deras mål är detsamma – att hjälpa dig återvända och bo hos Gud igen.

Att fundera över

Aktivitet för gemensamt lärande

  • Ni kan illustrera gudomens enighet med en trebent pall, ett stativ eller något annat som är stabilt och funktionellt eftersom det har tre ben. Eller så kan ni fundera över hur medlemmar i ett lag eller en orkester samarbetar för att uppnå ett gemensamt mål. Vi kan tänka på dem som en enda pall, ett enda lag eller en enda orkester – precis som gudomen är en enda Gud – där varje person uppfyller en egen roll och arbetar tillsammans med de andra i enighet.

Lär dig mer

Skriv ut