Institut
Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale: Find håb i Jesu Kristi sejr over døden


»Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale: Find håb i Jesu Kristi sejr over døden«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Jesu Kristi tomme grav

Lektion 17, Klassens forberedelsesmateriale

Find håb i Jesu Kristi sejr over døden

Vores legeme er en velsignelse! Det er i hvert fald let at føle sådan, når vi er raske. Men hvad så, når vi oplever ting som sult, sygdom, skader eller handicap? Har du oplevet alderens til tider invaliderende virkninger på et familiemedlem eller endda oplevet, at en af dine nærmeste er gået bort? Når du tænker på fysisk lidelse og død, så overvej, hvordan en dybere tro på Jesus Kristus og hans opstandelse kan give dig håb og fred.

Afsnit 1

Hvordan kan studiet af beretningerne om Frelserens opstandelse styrke min tro?

Efter Jesus Kristus var blevet korsfæstet, blev hans legeme lagt i en grav. Om morgenen den tredje dag opdagede Maria Magdalene, at graven var tom, og hun græd. To engle spurgte hende, hvorfor hun græd. Hun svarede: »De har flyttet min Herre, og jeg ved ikke, hvor de har lagt ham« (Joh 20:13).

Billede
Maria græder uden for graven
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Johannes 20:14-18 og tænk over, hvordan det må have føltes at være det første øjenvidne til den opstandne Frelser. (Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum foreslog, at Herren måske sagde til Maria: »Du kan ikke holde på mig her, for jeg skal stige op til min Fader« (The Mortal Messiah: From Betlehem to Calvary, 1981, 4:264).

Som en del af sin forsoning var Frelseren den første person på denne jord, der opstod. Hans ånd blev genforenet med hans fuldkomne, udødelige legeme. Sidste dages profeter har bevidnet: »Som den opstandne Herre besøgte han dem, han havde elsket i dette liv. Han virkede også blandt sine ›andre får‹ (Joh 10:16) i oldtidens Amerika. I vore dage viste han og hans Fader sig for drengen Joseph Smith« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org).

Jesu Kristi opstandelse er en af de mest omhyggeligt dokumenterede begivenheder i skrifterne (se Russell M. Nelson, »Livet efter livet«, Stjernen, juli 1987, s. 8-10). Læs en eller flere af følgende øjenvidneberetninger for at styrke dit vidnesbyrd om Frelserens opstandelse:

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Brug et par minutter på at nedskrive, hvad du tænkte og følte, da du studerede en eller flere af disse beretninger.

Afsnit 2

Hvordan kan en dybere forståelse af opstandelsen øge min tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Dit legeme har evig betydning og er nøglen til din lykke i dette liv og det næste. Herren sagde til profeten Joseph Smith, at »ånd og element, uadskilleligt forbundet, modtager en fylde af glæde; og når de er adskilt, kan mennesket ikke modtage en fylde af glæde« (L&P 93:33-34). Præsident Joseph F. Smith fortalte, at han i et syn om åndeverdenen så, at de døde »havde betragtet deres ånds lange fravær fra deres legeme som trældom« (L&P 138:50). Tænk over, hvor vigtig opstandelsen er for Guds plan for sine børn.

I sit brev til de korinthiske hellige skrev apostlen Paulus, at hvis Jesus Kristus ikke er opstået fra de døde, »er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom« (1 Kor 15:14).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 1 Korinther 15:17-22 og 2 Nefi 9:8-9 og overvej, hvad der ville være sket med os, hvis Jesus Kristus ikke var opstået.

Billede
Jesus viser sig for de fem hundrede, af Grant Romney Clawson

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum hjælper os til at forstå nogle andre doktrinære implikationer ved opstandelsen:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Overvej et øjeblik den betydning, som opstandelsen en gang for alle har for at afgøre Jesus af Nazarets sande identitet og livets store filosofiske diskussion og spørgsmål. Hvis Jesus helt bogstavelig talt opstod, så følger det deraf nødvendigvis, at han er et guddommeligt væsen. Ingen dødelig har i sig selv kraften til at komme til live igen efter døden. Fordi Jesus opstod, kan han ikke kun have været tømrer, lærer, rabbi eller profet. Eftersom Jesus opstod, må han have været Gud, Faderens enbårne Søn.

Derfor er det, han belærte om, sandt; Gud kan ikke lyve.

Derfor var han jordens Skaber, som han sagde.

Derfor findes himlen og helvede virkelig, som han belærte om.

Derfor er der en åndeverden, som han besøgte efter sin død.

Derfor vil han komme igen, som englene sagde, og »personligt … regere på jorden« (TA 1:10).

Derfor er der en endelig dom og en opstandelse for alle. (Se »Jesu Kristi Opstandelse«, Liahona, maj 2014, s. 113)

Billede
Han lever, af Simon Dewey

Præsident Ezra Taft Benson underviste ved at se på Frelserens opstandelse ud fra et evigt perspektiv:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

De største begivenheder i historien er dem, som påvirker flest mennesker over længst tid. Ud fra den målestok er ingen anden begivenhed vigtigere for hverken enkeltpersoner eller nationer end Mesterens opstandelse. (Se »Påskens betydning«, Stjernen, apr. 1993, s. 3)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Når du tænker på vigtigheden af Jesu Kristi opstandelse, hvad kan du så gøre for at styrke din forståelse og dit vidnesbyrd om den?

Afsnit 3

Hvordan kan et vidnesbyrd om opstandelsen give mig fred og håb?

Tænk på de fysiske udfordringer, du eller mennesker tæt på dig har haft eller står over for. Tænk på familiemedlemmer eller nære venner, der er døde. Ældste Paul V. Johnson fra De Halvfjerds tilbød følgende perspektiv på disse svære jordiske oplevelser:

Billede
Ældste Paul V. Johnson

Vi har hver især fysiske, mentale og følelsesmæssige begrænsninger og svagheder. Disse udfordringer, hvoraf nogle virker så uoverstigelige nu, bliver til sidst løst. Ingen af disse problemer vil plage os, når vi er opstået …

Opstandelsens mirakel, det ypperste middel, kan ikke opnås ved hjælp af nogen moderne medicin. Men det kan opnås ved Guds kraft …

For alle dem, der har lagt et barn i graven eller grædt ved siden af en ægtefælles kiste eller sørget over en forælders eller en af deres kæres død, er opstandelsen en kilde til stort håb. Sikke en storslået oplevelse det vil være at se dem igen, ikke kun som en ånd, men med et opstandent legeme. (»Og døden skal ikke være mere«, Liahona, maj 2016, s. 122, 123)

Billede
Frelserens hænder, der rækker ud til en kvinde

Som øjenvidne til den opstandne Kristus frydede apostlen Paulus sig over Frelserens sejr over døden.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 1 Korinther 15:53-55 og overvej, hvordan tillid til Frelserens opstandelse kan fjerne dødens brod.

Bemærk: Ordet »uforgængelighed« betyder her, at vores legeme ikke længere vil være underlagt forfald eller død.

Billede
ikon, handling

Handling

Hvordan kan du bruge det, du har lært om opstandelsen, til at styrke dit vidnesbyrd? Hvem kender du, der kunne blive velsignet ved at høre om dine tanker og følelser i forhold til Frelserens opstandelse? Overvej at fortælle den person om dine tanker og følelser.

Udskriv