Institut
Lektion 26 – Klassens forberedelsesmateriale: At blive mere som Jesus Kristus


»Lektion 26 – Klassens forberedelsesmateriale: At blive mere som Jesus Kristus«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 26 – Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Jesus Kristus hjælper en person i nød

Lektion 26 – Klassens forberedelsesmateriale

At blive mere som Jesus Kristus

Under Frelserens jordiske tjenestegerning »opfordrede [han] alle til at følge sit eksempel« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org). At stræbe efter at følge Jesu Kristi eksempel og blive mere som ham er en livslang rejse. Vi opnår det gradvist og kun med Frelserens hjælp (se Moro 10:32). Når I studerer materialet i denne lektion, så overvej, hvad I kan gøre for at blive mere bevidste omkring jeres bestræbelser på at blive som Frelseren.

Afsnit 1

Hvilken slags person ønsker Herren, at jeg bliver?

Kort tid efter Frelserens tjenestegerning blandt nefitterne og lamanitterne viste Jesus Kristus sig for sine nykaldede tolv disciple. Han underviste dem mere om sit evangelium og instruerede dem om deres ansvar (se 3 Ne 27:13-26). Frelseren sagde så: »Hvad slags mænd burde I derfor være? Sandelig siger jeg til jer: Ligesom jeg er« (3 Ne 27:27).

Billede
Kristus med de tre nefitiske disciple, af Gary L. Kapp

Denne opfordring til at »være« som Frelseren gives til alle disciple. Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Dale G. Renlund

Når vi vælger at blive døbt, begynder vi at påtage os Jesu Kristi navn og vælger at identificere os med ham. Vi lover at blive som ham og at udvikle hans egenskaber (»Urokkelig forpligtelse over for Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2019, s. 23).

Brug et minut på at tænke over nogle af Frelserens egenskaber. Det kan være nyttigt at se videoen »Kristuslignende egenskaber« (2:53).

Løftet om at blive som Frelseren fører os videre end at kende til ham. Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har sagt:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

I modsætning til verdens institutioner, som lærer os at vide noget, så udfordrer Jesu Kristi evangelium os til at blive noget …

Jesu Kristi evangelium er en plan, der viser os, hvordan vi bliver det, som vor himmelske Fader ønsker, at vi skal blive (»En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 40).

Præsident Ezra Taft Benson sagde om vores stræben efter at blive som Frelseren:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

Den, som lever tættest på Kristi anvisning, vil være det største, mest velsignede og glade menneske. Det har intet at gøre med jordisk rigdom, magt eller prestige. Det eneste sande bevis på vores storhed, hvor velsignede vi er, og hvor glade vi er, ses i, hvor meget vi er kommet til at ligne Mesteren, Jesus Kristus. Han er den sande vej, den fulde sandhed og livet i overflod (Se »Jesus Kristus – Gaver og forventninger«, Stjernen, dec. 1987, s. 3).

Billede
missionærer taler med en ældre person
Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse i forberedelse til klassen

Tænk på nogen, I kender, der er et eksempel på at være kristuslignende. Overvej at række ud til eleverne og spørge dem, hvordan de er blevet velsignet ved at stræbe efter at bruge Frelseren som forbillede i deres liv.

Afsnit 2

Hvad kan jeg gøre for at blive mere som Jesus Kristus?

Ældste Scott D. Whiting fra De Halvfjerds har talt om processen med at blive mere som Jesus Kristus:

Billede
Ældste Scott D. Whiting

Det er godt at forstå formaningen om at blive som ham, men den forståelse må sammenkobles med en længsel efter at forvandle os selv, et trin ad gangen, udover det naturlige menneske. Vi må vide, hvem Jesus Kristus er, for at udvikle det ønske. Vi må kende noget til hans karakter, og vi må lede efter hans egenskaber i skrifterne, gudstjenester og andre hellige steder. Når vi lærer ham bedre at kende, vil vi se hans egenskaber blive genspejlet i andre. Dette vil opmuntre os på vores egen færd, for hvis andre i nogen grad kan opnå hans egenskaber, så kan vi også (Se »At blive som ham«, Liahona, nov. 2020, s. 13).

Som ældste Whiting sagde, kan vi se Jesu Kristi egenskaber beskrevet gennem skrifterne (se f.eks. Matt 5:3-11; Alma 13:28; L&P 4:5-7). Apostlen Peter belærte også om, at vi gennem Frelserens »guddommelige kraft« kan modtage Frelserens »guddommelige natur« (2 Pet 1:3, 4).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 2 Peter 1:4-8, og overvej at markere de guddommelige egenskaber, vi kan modtage og udvikle med Frelserens hjælp. (Se flere idéer i afsnittet »Ønsker I at vide mere?«).

I kan sommetider blive overvældet eller modløse, når I sammenligner jer med Frelseren. Husk på sådanne tidspunkter, at selv Frelseren ikke »modtog fylden fra begyndelsen, men modtog nåde for nåde« (L&P 93:12). I kan finde glæde ved gradvis fremgang.

Husk, at I ikke kan gøre det alene. Præsident Dieter F. Uchtdorf har, mens han var rådgiver i Det Første Præsidentskab, sagt:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Kristuslignende egenskaber er gaver fra Gud. De kan ikke udvikles uden hans hjælp.

Den hjælp, vi alle behøver, er frit givet os gennem Jesu Kristi forsoning. At have tro på Jesus Kristus og på hans forsoning vil sige at sætte sin lid fuldstændigt til ham – at stole på hans uendelige magt, intelligens og kærlighed … Når vi stræber efter at blive mere som Frelseren, må vi vurdere vores liv regelmæssigt og på omvendelsens sande sti stole på Jesu Kristi fortjenester og velsignelserne ved hans forsoning (Se »Udvikling af kristuslignende egenskaber«, Liahona, okt. 2008, s. 6-7)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvilke udfordringer har I oplevet, eller kan I opleve, når I stræber efter at udvikle kristuslignende egenskaber? Hvordan kan Herren hjælpe jer, eller hvordan har han hjulpet jer til at blive mere som ham?

Afsnit 3

Hvilken kristuslignende egenskab ønsker Herren, at jeg fokuserer på at udvikle?

Når I tænker på de kristuslignende egenskaber, I gerne vil udvikle, så find jeres styrker og svagheder. I kan bruge følgende læringsaktiviteter til at finde den egenskab, I ønsker at fokusere på lige nu.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

  1. Find en egenskab, der skal udvikles. Overvej bønsomt en kristuslignende egenskab, som Herren ønsker, at I arbejder på at udvikle. I kan finde det nyttigt at udfylde »Mine egenskaber«, der findes i Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2007, s. 126.

  2. Lær af Frelseren. Tænk over, hvordan Jesus Kristus er et eksempel på den egenskab, I har valgt at arbejde på. I kan finde og læse om et eksempel på denne egenskab i skrifterne. Når I reflekterer over Frelserens eksempel, så nedskriv det, I lærer.

  3. Find et nutidigt eksempel. Tænk på en, I kender, der er et eksempel på den egenskab, I har valgt at arbejde med. Overvej at tale med den person og lære, hvad der har hjulpet ham eller hende til at udvikle denne egenskab. Notér jeres tanker og indtryk.

Vær forberedt på at fortælle om noget, I har lært af denne oplevelse i klassen.

Når I fortsætter med at arbejde hen imod at udvikle kristuslignende egenskaber, så gennemgå regelmæssigt jeres fremgang. Sammenlign ikke jer selv med andre. Fryd jer over de små sejre. Lær af jeres fejl. Stol på, at Frelseren vil give jer hjælp og styrke, når I stræber efter at blive mere som ham.

Billede
en ung mand åbner en dør for en kvinde og et barn

Udskriv