Institut
Lektion 7, Klassens forberedelsesmateriale: Favn Guds retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed


»Lektion 7, Klassens forberedelsesmateriale: Favn Guds retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte, 2023

»Lektion 7, Klassens forberedelsesmateriale«, Jesus Kristus og hans evigtvarende evangelium – Lærerens hæfte

Billede
Hans hånd er stadig rakt frem, af Elizabeth Thayer

Lektion 7, Klassens forberedelsesmateriale

Favn Guds retfærdighed, barmhjertighed og kærlighed

Moses belærte om, at Jahve er »retfærdig og retskaffen« (5 Mos 32:4). Han sagde også, at Herren er »barmhjertig og nådig« (se 2 Mos 34:6). Har I nogensinde tænkt over, hvordan vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan være både retfærdige og barmhjertige? Disse guddommelige egenskaber lærer os ikke blot om Guds kærlighed til jer, men de er også et eksempel på, hvordan I kan vise andre kærlighed.

Bemærk: I skrifterne kan betegnelsen Gud henvise til enten vor himmelske Fader eller Jesus Kristus. Begge betegnelser legemliggør alle guddommelige egenskaber. Hvad end vi lærer om den ene, er lige så sandt som om den anden (se Joh 14:9; 17:21).

Afsnit 1

Hvad kan Guds retfærdighed lære mig om hans kærlighed?

Nogle mennesker mener, at »Det Gamle Testamentes Gud« er anderledes end »Det Nye Testamentes Gud«. De ser Det Gamle Testamentes Gud, Jahve, som hævngerrig, krævende og barsk. Og de ser Det Nye Testamentes Gud, Jesus Kristus, som venlig, tilgivende og barmhjertig. Men som I lærte i en tidligere lektion: »[Jesus Kristus] var Det Gamle Testamentes store Jahve og Det Nye Testamentes Messias« (»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, JesuKristiKirke.org). Hvordan kan den samme Gud være både krævende og venlig, vred og langmodig, retfærdig og barmhjertig?

Disse tilsyneladende modsætningsfyldte egenskaber er eksempler på dybden og bredden af Guds karakter. En forståelse af, hvordan han legemliggør alle disse egenskaber, giver os bedre mulighed for at stole på ham. Tænk på de problemer, vi kan komme ud for i vores liv, hvis vi ser på Guds guddommelige egenskaber – at han enten er retfærdig, nøjeregnende eller medfølende og tilgivende. Når I studerer skrifterne, så tænk over, hvordan alle Guds egenskaber relaterer til hans fuldkomne kærlighed.

Lad os begynde med retfærdighedens egenskab. Hvilke tanker får dette ord jer til at tænke på? Sommetider kan Guds retfærdighed lyde barsk i skrifterne. Nogle beretninger i Det Gamle Testamente bruger ord som harme og vrede til at beskrive Guds retfærdighed mod de ulydige og ugudelige (se Es 1:4; Jer 32:30). På grund af folkets ulydighed blev Sodoma og Gomorra for eksempel ødelagt af ild fra himlen (se 1 Mos 19:15-25), og Israels hus blev spredt af Assyrien (se 2 Kong 15:27-31), og folket Juda blev taget til fange af babylonierne (se 2 Kong 24:10-16). Kort sagt oplevede de ugudelige ofte Guds retfærdigheds vægt.

Billede
Jerusalems ødelæggelse, af Gary L. Kapp

Når vi læser om Guds vrede, bør vi ikke antage, at vores følelser og udtryk for vrede, som faldne mennesker, er de samme som Guds retfærdige vrede. Som profeten Esajas minder os om: »For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren« (Es 55:8).

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har følgende perspektiv:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Vi læser igen og igen i Biblen og nyere skrifter om Guds vrede mod de ugudelige og om, at han handler i harme mod dem, der bryder hans love. Hvordan er vrede og harme bevis på hans kærlighed? Guds kærlighed er så fuldkommen, at han i kærlighed beder os om at adlyde sine bud, for han ved, at vi kun ved lydighed mod hans love kan blive fuldkomne, som han er. Af denne årsag er Guds vrede og hans harme ikke en modsigelse af hans kærlighed, men et bevis på hans kærlighed. (»Kærlighed og lov«, Liahona, nov. 2009, s. 27)

Tidspunktet for Guds retfærdighed er også et tegn på hans kærlighed til sine børn. Tag for eksempel historien om Noa og vandfloden. På Noas tid var »Jorden … fordærvet i Guds øjne« (Moses 8:28). Vold var udbredt, og folk var konstant involveret i ondskab. I omkring 120 år advarede Noa folket om, at hvis de ikke omvendte sig, ville de blive udryddet af en oversvømmelse (se Moses 8:17-30). De ignorerede Guds kærlige henstilling, og alle med undtagelse af Noa og hans familie omkom i vandfloden (se 1 Mos 8:15-21).

Billede
ark på havet

Ved første øjekast kan denne begivenhed ganske enkelt synes at være håndteringen af sen og krævende retfærdighed. Men af et syn, som profeten Enok modtog på Noas tid, får vi bemærkelsesværdig indsigt i forholdet mellem Guds retfærdighed og hans kærlighed.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Moses 7:28-29, 32-33, 37 og se efter tegn på Guds dybe kærlighed, selv til dem, der ikke ville lytte til hans befalinger.

Om denne bevægende scene har ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Denne enkle, betagende scene lærer os mere om Guds sande natur end nogen teologisk afhandling nogen sinde kunne bibringe …

Hvilket uudsletteligt billede af Guds engagement i vores liv! … Hvor er det let at elske en, som elsker os så overordentligt! (»Guds storhed«, Liahona, nov. 2003, s. 72-73)

Når I tænker over, hvad Guds kærlighed betyder for jer, så tænk på, hvordan I bedst kan beskrive den for andre. Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har udtalt:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Der er mange måder at beskrive og tale om guddommelig kærlighed på. Et af de udtryk, vi ofte hører i dag, er, at Guds kærlighed er »betingelsesløs«. Selv om det på en måde er sandt, så forekommer beskrivelsen betingelsesløs intet sted i skrifterne. I stedet beskrives hans kærlighed i skriften som »stor og vidunderlig kærlighed« (L&P 138:3), »fuldkommen kærlighed« (1 Joh 4:18; Moro 8:16, »forløsende kærlighed« (Alma 5:26) og »evig kærlighed« (Jer 31:3). Disse er bedre udtryk, fordi ordet betingelsesløs kan give en fejlagtig opfattelse af den guddommelige kærlighed, nemlig at Gud tolererer alt og ikke dømmer os, fordi hans kærlighed er betingelsesløs, eller at Gud ikke stiller nogen krav til os, fordi hans kærlighed er betingelsesløs, eller at alle bliver frelst i Guds rige, fordi hans kærlighed er betingelsesløs. Guds kærlighed er uendelig, og den vil vare ved for evigt, men hvilken betydning den har for os afhænger af, hvordan vi reagerer på hans kærlighed (»Bliv i min kærlighed«, Liahona, nov. 2016, s. 48)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvordan vil I forklare forbindelsen mellem Guds retfærdighed og hans kærlighed til hans børn?

Afsnit 2

Hvad kan Herrens barmhjertighed lære mig om hans kærlighed?

Det føles godt, at Gud velsigner os, når vi adlyder. Men det er svært at opleve konsekvenserne af vores egne dårlige valg. Og når konsekvenserne er alvorlige, kan det være skræmmende. I sådanne tider kan vi bønfalde Herren om barmhjertighed.

I mange andre tilfælde indser de, der synder, dog ikke behovet for Guds barmhjertighed. Overvej tilfældet med Corianton, Alma den Yngres søn. Efter Corianton havde forladt sin mission og begået nogle alvorlige synder, følte han, at det var »uretfærdigt« for en synder at blive straffet og opleve elendighed (se Alma 42:1).

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Alma 42:15, 22, 24-25 og se efter, hvad Alma belærte om retfærdighed, barmhjertighed og Jesu Kristi forsoning. (Bemærk: Et angrende menneske er »et menneske, der omvender sig fra synd; en sorgfuld som følge af sine overtrædelser« (Webster’s Dictionary, 1828, »Penitent«)).

Billede
Kristus i Getsemane, af Harry Anderson

Jesus Kristus står, med dyb personlig kærlighed til jer alle, mellem os og den retfærdighed, der venter os (se Mosi 15:9). Han har allerede betalt den smertefulde pris for vores synder. Og han ønsker at vise den angrende barmhjertighed (se L&P 19:16-18). Præsident Dieter F. Uchtdorf, tidligere rådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Vi kan ikke tjene os vej ind i himlen; retfærdighedens krav står som en barriere, som vi ikke er i stand til selv at overvinde.

Men alt er ikke tabt …

Vore synder kan, selvom de er som skarlagen, blive hvide som sne. Fordi vor elskede Frelser »gav sig selv som løsesum for alle« (1 Tim 2:6), har vi fået en indgang til hans evige rige (»Nådens gave«, Liahona, maj 2015, s. 108).

Tænk igen på Enoks syn om vandfloden. Enok lærte, at selv de ulydige, som døde i vandfloden, i sidste ende kan komme frem og stå »ved Guds højre hånd«, hvis de udøver tro på Jesus Kristus og omvender sig fra deres synder (Moses 7:57; se også Moses 7:38, 55-56; L&P 138:6-8, 28-37).

Ældste Lynn G. Robbins fra De Halvfjerds har forklaret, hvordan Herrens nåde giver os mange muligheder for at forandre os:

Billede
Ældste Lynn G. Robbins

Vi forbløffes alle over Frelserens nåde ved at give os endnu en chance for at overvinde synd eller hjertets fejl.

Ingen er mere på vores side end Frelseren …

Vel vidende, at den snævre og trange sti ville være strøet med prøvelser, og at nederlag ville være en dagligdags foreteelse for os, betalte Frelseren en uvurderlig pris for at give os så mange chancer, det kræver, før det lykkes os at bestå vores jordiske prøvestand …

Eftersom vi ikke ønsker, det er slut, før vi bliver, som vor Frelser er, er vi nødt til fortsat at rejse os, hver gang vi falder, med et ønske om at blive ved med at vokse og gå fremad trods vores svagheder (»Op til syvoghalvfjerds gange, Liahona, maj 2018, s. 22-23)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvilke tanker eller følelser giver det jer for Jesus Kristus at vide, at han tilfredsstillede retfærdighedens krav, så I kunne omvende jer og modtage barmhjertighed? Hvad kan I gøre for at vise jeres taknemlighed for det sonoffer, han ydede på jeres vegne?

Udskriv