Tjenestemissionær
1. Din missionsoplevelse


»1. Din missionsoplevelse«, Missionærstandarder for Jesu Kristi disciple – tjenestemissioner (2021)

»1. Din missionsoplevelse«, Missionærstandarder for Jesu Kristi disciple – tjenestemissioner

Billede
Kristus og fiskerne af J. Kirk Richards

1

Din missionsoplevelse

1.0

Indledning

Din mission startede ikke den dag, du blev indsat. Og den slutter ikke den dag, du bliver afløst. En tjenestemission er mere end at tage en uniform på om morgenen for blot at tage den af igen, når dagen er omme.

Din tjenestemissionsoplevelse viser dit engagement i Jesus Kristus og dit ønske om at tjene andre i hans navn. Siden din dåb har du været på pagtens vej, der fører til evig lykke, glæde og fred. Din missionsoplevelse kan ændre dig, og du bør tage disse ændringer med dig resten af dit liv.

Set fra et evigt perspektiv er din mission mere end et afkrydsningsfelt, der skal markeres. Det er en hjælp i din søgen efter at blive en livslang discipel af Jesus Kristus. Præsident Marion G. Romney sagde: »Tjeneste er ikke noget, vi udholder her på jorden, således at vi kan gøre os fortjent til at leve i det celestiale rige. Tjeneste er selve det stof, som et ophøjet liv i det celestiale rige er lavet af« (»The Celestial Nature of Self-relianceEnsign, nov. 1982, s. 93).

Herren sagde: »Hvis I nærer ønske om at tjene Gud, er I derfor kaldet til arbejdet« (Lære og Pagter 4:3). Uanset om du oprindeligt blev udpeget til at være tjenestemissionær, blev overført til at blive tjenestemissionær eller blev genindsat som tjenestemissionær, har du det privilegium at vie denne periode af dit liv til at tjene Herren ved at tjene andre i hans navn. I denne kaldelse vil du have mulighed for at yde tjenester, som vil velsigne andre mennesker, dit eget liv, din familie, Kirken og de organisationer, hvor du tjener.

Hver af os er sendt til jorden med forskellige evner og talenter. Med dine unikke talenter og evner kan du yde et meningsfuldt bidrag til Guds værk på jorden. Din trofaste tjeneste som missionær er et acceptabelt offer for Herren.

Når du elsker Gud og din næste, vil du nyde din missionsoplevelse. Det er en tid til glæde og til at opleve varig lykke og fred gennem Jesus Kristus.

1.1

Lydighed

Jesu Kristi sande disciple er lydige. Frelseren har sagt: »Elsker I mig, så hold mine bud« (Joh 14:15). At holde buddene betyder, at du villigt og trofast gør, hvad Herren beder om, fordi du elsker ham. Lydighed betyder også, at du holder buddene med »glæde« (Kol 1:11) og i »hjertets glæde og ensomhed« (ApG 2:46).

Jesus Kristus er det bedste eksempel på fuldkommen lydighed. Alt, hvad han gjorde, var Faderens vilje. Følg ham ved at gøre dit bedste for at holde alle hans bud og efterleve tjenestemissionærstandarderne. At være lydig og trofast betyder også, at du forsøger at lære, udvikle og forbedre dig. Ret fejl hurtigt. Vis, at du er trofast og lydig, ved at tage personligt ansvar for dine handlinger.

Du vil blive velsignet, når du følger befalingerne og missionærstandarderne og bruger god dømmekraft. Men du er også nødt til at forstå, at selv om man holder buddene, kan man opleve problemer, sygdom eller udfordringer (se Joh 16:33). Frelseren oplevede alle disse ting (se Alma 7:11-12; L&P 122:8). Han lover: »Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer« (Joh 14:18).

Gud elsker dig. Vælg at holde buddene, fordi du elsker Gud. Forsøg ikke at indgå aftaler med Herren eller behandle din lydighed som en transaktion for at opnå specifikke velsignelser.

1.2

Handlefrihed

Handlefrihed, eller evnen til at vælge, er en af Guds største gaver til sine børn. Vores evige udvikling afhænger af, hvordan vi anvender denne gave. Vi må vælge, om vi vil følge Jesus Kristus og hans lærdomme. Handlefrihed giver dig mulighed for at lære, gøre fremskridt og følge Frelseren. »Derfor er menneskene frie … til at vælge frihed og evigt liv ved alle menneskers store formidler« (2 Nefi 2:27).

Du er ansvarlig for de beslutninger, du træffer. Du er et Guds barn med stor styrke. Du har evnen til at vælge retfærdighed og lykke uanset, hvad dine omstændigheder er.

Du er også ansvarlig for at udvikle de evner og talenter, Gud har givet dig. Din mission er en tid til at lære, at du står til regnskab over for ham for, hvad du gør med dine evner, og hvordan du bruger din tid. Spild ikke tiden ved at være uvirksom. Vær villig til at arbejde hårdt. Vælg at være konsekvent og pålidelig, og gør mange gode ting af egen fri vilje.

1.3

Tjenestemissionsformål

Frelserens tjenestegerning er et eksempel på de to store bud: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind« og »Du skal elske din næste som dig selv« (Matt 22:37, 39). Vi udtrykker vores kærlighed til vores næste, når vi tjener vores næste. Når vi tjener andre, viser vi også vores kærlighed til Gud: »Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I kun i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17).

Det Første Præsidentskab sørgede for et tjenestemissionærformål for at vejlede dig i din hellige kaldelse til at tjene:

»Vores formål er at hjælpe andre med at komme til Kristus ved at tjene, som Frelseren ville gøre det. Vi tjener frivilligt i velgørenhedsorganisationer, funktioner i Kirken og i lokalsamfundet. Vi forkynder i hans navn til den enkelte, ligesom han gjorde, og udtrykker hans kærlige venlighed.«

Husk, at måden, hvorpå I tjener Frelseren, er vigtigere, end hvor I tjener, eller hvad I gør. Præsident Russell M. Nelson har erklæret: »Gennem et helt liv i tjeneste i denne kirke har jeg lært, at det virkelig ikke betyder noget, hvor man gør tjeneste. Det, Herren bekymrer sig om, er, hvordan man tjener« (»Vis omsorg med Guds kraft og myndighed«, Liahona, maj 2018, s. 68). Din tjeneste er for Mesteren, og du er inviteret til at tjene som ham!

1.4

Missionærmål

Det Første Præsidentskab leverede også følgende mål for tjenestemissionen:

  • Giv alle villige unge kvinder og unge mænd mulighed for at tjene Herren og øge deres vidnesbyrd om ham.

  • Hjælp hver tjenestemissionær med at forberede sig til et helt livs tjeneste.

  • Yd nødvendig og værdifuld tjeneste for Herren ved at tjene i Kirken og samfundsorganisationer.

Når du trofast tjener Frelseren i hans navn og på hans måde både under og efter din mission, vil du udvikle kristuslignende træk. Disse træk eller egenskaber vil hjælpe dig til at nå dine missionsmål.

Du har mulighed for at opbygge nye åndelige, sociale, fysiske og intellektuelle færdigheder, som vil velsigne og påvirke dig i alle aspekter af dit liv.

1.5

Standarder for livet

Gud indbyder dig til at vie dig til ham hele livet. Missionærstandarder såsom personligt studie, målsætning og retfærdig brug af teknologi vil være en velsignelse på din mission i resten af dit liv.

Lad befalingerne i skrifterne og disse missionærstandarder blive livslange vejledende principper. Når du følger Guds bud og standarder, vil han lede, velsigne og vejlede dig hele livet.

Udskriv