Seminar
Evangelisk mesterlære: Lukas 22:19-20


Evangelisk mesterlære: Lukas 22:19-20

»Gør dette til ihukommelse af mig«

Billede
Sacrament trays with bread and water.

I dit studium af Matthæus 26:26-30 lærte du om Frelseren, der introducerede nadverordinancen for sine disciple ved sit sidste måltid. Denne lektion giver dig mulighed for at øge din beherskelse af læren om nadveren. Det gør du ved at lære henvisningen og nøgleskriftstedet, der hører til mesterlæreskriftstedet Lukas 22:19-20, udenad, samt ved at forklare læresætningen og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab.

Hjælp eleverne med at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab. Giv eleverne regelmæssige muligheder for at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab: Handl i tro, undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv og søg yderligere kundskab gennem guddommeligt angivne kilder (Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022, »Opnå åndelig kundskab«). Eleverne kommer til at øve sig i at anvende disse principper i hver anvendelsesøvelse. Gennemgå principperne tilstrækkeligt, så eleverne kan huske dem og bruge dem i deres liv.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke over, hvad der hjælper dem til at huske på Frelseren, når de deltager i nadveren, og være forberedt på at anvende eller fortælle om denne oplevelse i denne lektion.

Mulige læringsaktiviteter

Lær udenad og forklar

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive undervist efter »Matthæus 26:26-30; Lukas 22:19-20«, som er det kontekstuelle grundlag for det evangeliske mesterlæreskriftsted Lukas 22:19-20 . Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, så sørg for også at undervise i den tilsvarende kontekstuelle lektion i den uge.

Overvej at bede eleverne om at udføre et rollespil over følgende situation parvis, eller bed to elever om at vise scenariet for hele klassen.

Forestil dig at tage en ven med i kirke, der intet ved om organiseret religion eller Jesus Kristus. Efter nadvermødet spørger hun: »Hvad var formålet med at omdele brødet og vandet til alle?«

  • Hvordan ville du forklare nadverordinancen for din ven?

Giv eleverne mulighed for at lære henvisningen til mesterlæreskriftstedet Lukas 22:19-20 udenad og det tilhørende nøgleskriftsted. Følgende aktivitet er en måde at gøre det på. Overvej at tilpasse denne aktivitet ved at lade eleverne arbejde parvist eller i små grupper eller ved at engagere hele klassen og ved at skrive skriftstedshenvisningen og nøglesætningen på tavlen.

Skriv i din studiebog, med en blyant og med let hånd, følgende skriftstedshenvisning og nøgleskriftsted: » Lukas 22:19-20 : Jesus Kristus befalede: Deltag i nadveren ›til ihukommelse af mig.‹«

Gentag skriftstedshenvisningen og nøgleskriftstedet højt. Visk derefter to ord eller tal ud, og øv dig på at sige skriftstedshenvisningen og sætningen igen. Gentag det samme mønster, visk ord eller tal ud og fremsig skriftstedshenvisningen og nøglesætningen, indtil alle ord og tal er visket ud. Skriv derefter så meget af denne skriftstedshenvisning og nøglesætning, som du kan huske.

Øvelse i anvendelse

Hvis det er nødvendigt, så hjælp eleverne med at gennemgå principperne for at opnå åndelig kundskab. En måde at gøre det på er at få eleverne til at udføre følgende aktivitet. Denne gennemgang bør ikke tage mere end tre til fem minutter.

Gennemgå kort principperne for at opnå åndelig kundskab (se Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022, »Opnå åndelig kundskab«). Vælg et af de tre principper for at opnå åndelig kundskab og tegn et enkelt symbol eller billede, som du føler repræsenterer det.

Øv dig nu på at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab og læresætningen i Lukas 22:19-20 ved at læse følgende scenarie og besvare de efterfølgende spørgsmål.

Følgende scenarie har til hensigt at hjælpe eleverne til at komme videre end blot at lave en liste over ting, de kan gøre under nadveren, samt til at tænke dybere over, hvordan de gør nadveren til en meningsfuld oplevelse.

Overvej at tilpasse scenariet, så det er mest relevant for eleverne.

Jytte er 15 år gammel, har været medlem af Kirken hele sit liv og har altid deltaget regelmæssigt i kirkemøderne. Hun bor sammen med sin mor og mormor, som er gode eksempler for hende. Den forgangne søndag var Jytte særligt interesseret i de emner, som talerne havde valgt til nadvermødet. Hver taler delte stærke og oprigtige personlige oplevelser om at tage nadveren, og hvordan den hjælper med at øge Frelserens indflydelse i deres liv. Det fik hende til at tænke over, at hun ikke selv har haft mange af den slags oplevelser. Hun er klar over, at hun under nadveren ofte bliver distraheret af sin telefon eller af det, andre gør, eller hun tænker på, hvor hurtigt hun kan komme hjem og tage en lur.

  • Har du nogensinde haft det sådan?

  • Hvorfor tror du, at folk har det sådan?

Giv eleverne mulighed for at øve sig på at bruge principperne for at opnå åndelig kundskab til at hjælpe Jytte i denne situation. Følgende er en måde at gøre det på.

Hvis eleverne har brug for mere hjælp til at anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i denne situation, kan du overveje at bruge spørgsmålene under overskrifterne med fed skrift til at tage en drøftelse.

Når eleverne har besvaret disse spørgsmål, så mind dem om de tre principper fra Opnå åndelig kundskab: Handl i tro, undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv og søg yderligere kundskab gennem guddommeligt angivne kilder.

Skriv under hver overskrift specifikke måder, hvorpå princippet om at opnå åndelig kundskab kan hjælpe Jytte i hendes situation. Du kan for eksempel foreslå specifikke måder, hvorpå hun kan handle i tro, fortælle, hvordan det kan være nyttigt at bevare et evigt perspektiv i hendes situation og foreslå nogle guddommeligt angivne kilder, som hun kan bruge til hjælp og vejledning.

  • Hvad vil du råde Jytte til at begynde med at gøre for at løse sine problemer?

  • Hvordan kan du bruge hvert af de tre principper for at opnå åndelig kundskab til at hjælpe Jytte?

Hjælp eleverne til at tænke over, hvordan de kan komme i kontakt med og huske på Jesus Kristus under nadverordinancen. Når eleverne svarer, kan du overveje at stille spørgsmål som følgende: Hvordan vil det hjælpe dig til at huske på Frelseren? Hvordan kan du forbinde dig med og huske på Frelseren i stedet for at køre på autopilot i hverdagen?

Handl i tro

  • Hvilket råd ville du give Jytte, som kunne hjælpe hende med at få en bedre oplevelse med at tage nadveren?

  • Hvad kan komme i vejen for, at hun foretager disse ændringer? Hvordan kan hun overvinde disse forhindringer?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

  • Hvilke spørgsmål kan du stille Jytte for at hjælpe hende til at se sin situation ud fra et evigt perspektiv? Hvorfor ville du vælge de spørgsmål?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvad undervises der om i Lukas 22 og i andre skrifter, eller af kirkeledere, der kan hjælpe Jytte?

  • Hvor kunne Jytte ellers henvende sig for at få hjælp til at forbedre sin oplevelse med at deltage i nadveren?

Gennemgå

Følgende gennemgangsaktivitet bør anvendes til en lektion, der vil blive givet i den nærmeste fremtid.

Giv hver elev et notekort eller en gul seddel. Bed dem om at skrive » Lukas 22:19-20: Jesus Kristus befalede: Deltag i nadveren ›til ihukommelse af mig‹« på deres kort eller de gule sedler og derpå slette nogle af ordene og tallene fra denne skriftstedshenvisning og nøglesætning. Bed eleverne om at bytte kort eller noter og se, om de kan udfylde de manglende ord eller tal. Bed dem derefter om at prøve at fremsige henvisningen og sætningen efter hukommelsen.

Supplerende læringsaktiviteter

Alternativt scenario

Hjælp eleverne til at forstå den centrale rolle, som nadveren spiller for vores kirkegang, ved at overveje at bruge følgende alternative scenarie:

Michael fik for nylig et job, der kræver, at han arbejder om søndagen. Han syntes ikke, at det ville betyde noget særligt at gå glip af at gå i kirke en eller to søndage om måneden. Men Michael har nu fundet ud af, at selv om han ikke arbejder om søndagen, er det svært at føle nogen motivation til at deltage. Han keder sig i kirken, og han har ikke rigtig noget forhold til eller forbindelse med nogen der.

Når I har delt scenariet, så tal om, hvordan principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe Michael i hans situation. Bed som en del af jeres drøftelse eleverne om at tænke over, hvilke velsignelser Michael måske går glip af ved ikke regelmæssigt at deltage i nadveren.

Udskriv