Dragning till personer av samma kön
Hör jag hemma som medlem i kyrkan?


”Hör jag hemma som medlem i kyrkan?” Dragning till personer av samma kön: Individen (2020)

”Hör jag hemma som medlem i kyrkan?” Dragning till personer av samma kön: Individen

Hör jag hemma som medlem i kyrkan?

Du har en plast där

Se äldste Christoffersons video ”Finns det en plats för mig?” [Is There a Place for Me?]

Vi vill ha dig här

”Vi har ägnat mycket tanke och omsorg åt att bättre förstå hur det är att känna dragning till personer av samma kön. Och att se till att de som känner sådan dragning, och deras familjer, känner sig välkomna och inkluderade i den stora världsomfattande familj som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är.

Jag talar nu direkt till medlemmar som känner dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som gay, lesbiska eller bisexuella. Vi vill att ni ska veta att vi älskar er. Ni är välkomna. Vi vill att ni ska vara en del av våra församlingar. Ni har storslagna talanger och förmågor att erbjuda Guds rike på jorden, och vi uppskattar de många värdefulla insatser som ni gör. Om någon av er är osäker på var kyrkan står i dessa frågor uppmanar vi dig att ta dig tid att titta igenom det material som finns utgett i [Hjälp i livet och Oberoende på JesuKristiKyrka.org eller i appen Evangeliebiblioteket]. Sök Andens hjälp i bön med att hitta de svar du söker. Och var förvissad om att Gud älskar sina barn” (se L. Whitney Clayton, ”God Loveth His Children”, ChurchofJesusChrist.org).

Hur kan jag vara delaktig?

Gud lovar att om vi lyder hans lagar får vi evig glädje, och han håller alltid sina löften. De som upplever dragning till personer av samma kön eller identifierar sig som homosexuella kan ge och hålla löften till Gud. De kan vandra i hans ljus. De kan helt och fullt delta i kyrkan.

”Om medlemmar som känner dragning till personer av samma kön strävar efter att följa kyskhetslagen stöder och uppmuntrar ledarna dem i deras föresats. Dessa medlemmar får ges ämbeten i kyrkan, ha en tempelrekommendation och ta emot tempelförrättningar om de är värdiga. Manliga medlemmar får ta emot och utöva prästadömet” (”Dragning till personer av samma kön och homosexuellt beteende”, Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 38.6.12).

President Gordon B. Hinckley sa:

”Vi älskar dem såsom söner och döttrar till Gud. De kan ha vissa böjelser som är kraftfulla och svårkontrollerbara. De flesta människor har böjelser av ett eller annat slag. Om de inte agerar enligt dessa böjelser går de framåt på samma sätt som alla andra medlemmar i kyrkan. Om de bryter mot kyskhetslagen och kyrkans moralnormer, underkastas de kyrkans disciplinära regler på samma sätt som alla andra” (”Vad frågar människor oss om?Liahona, jan. 1999, s. 83).

Lyft andra

Se Carol F. McConkies video ”Att lyfta andra” [Lifting Others].

Alla har gåvor

Oavsett omständigheter kan var och en bidra till Herrens verk just nu och se fram emot att hans eller hennes trofasthet ska medföra samma välsignelser, nu och härefter, som Gud har lovat alla som är lika trofasta. Äldste D. Todd Christofferson har sagt:

”Alla [har] gåvor. Alla har talanger, alla kan bidra till att utveckla den gudomliga planen i varje generation. Mycket som är bra och viktigt – ja, ibland till och med allt som behövs just nu – kan uppnås under mindre idealiska omständigheter. Så många av er gör ert allra bästa. Och när ni som bär de tyngsta bördorna här på jorden står upp och försvarar Guds plan att upphöja sina barn, är vi alla redo att stödja er. Vi vittnar med tillförsikt om att Jesu Kristi försoning har förutsetts och till slut ska uppväga alla försakelser och förluster för dem som vänder sig till honom. Ingen är förutbestämd att få mindre än allt vad Fadern har för sina barn” (”Varför gifta sig? Varför bilda familj?Liahona, maj 2015, s. 52).

Skriv ut