Institutet
Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Det nya och eviga äktenskapsförbundet


”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen: Det nya och eviga äktenskapsförbundet”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – lärarmaterial

Bild
ett gift par utanför Manilas tempel, Filippinerna

Lektion 10 – Förberedelsematerial till lektionen

Det nya och eviga äktenskapsförbundet

Under lektion 6 lärde vi oss att äktenskapet är instiftat av Gud. President Russell M. Nelson har också sagt att det celestiala äktenskapet är ”den högsta och mest varaktiga formen av äktenskap som vår Skapare erbjuder sina barn” och att det ”ger större möjligheter till lycka än någon annan … relation” (”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 92, 93). När du studerar det här materialet kan du fundera över dina egna känslor för det eviga äktenskapet och vad du kan göra för att leva så att du är värdig det.

Del 1

Varför ska jag sträva efter ett evigt äktenskap?

När du tänker på gifta personer som du känner undrar du kanske hur äktenskap som ingåtts i templet skiljer sig från äktenskap som ingåtts genom borgerlig vigsel.

Vi tror att ”den gudomliga lycksalighetsplanen möjliggör att familjebanden fortsätter bortom graven” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org). Eviga familjerelationer möjliggörs av Jesus Kristus. President Nelson lärde: ”Jesu Kristi försoning … gjorde uppståndelsen möjlig för alla och gjorde evigt liv möjligt för dem som omvänder sig från sina synder och tar emot och håller nödvändiga förrättningar och förbund” (”Föra in Jesu Kristi kraft i våra liv”, Liahona, maj 2017, s. 40). I de sista dagarna har Herren återställt den myndighet, de förrättningar och de förbund som gör det möjligt att upprätta eviga äktenskap.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbundet 131:1–4 och se vad Joseph Smith lärde ut om det eviga äktenskapsförbundet. (Obs: Den högsta graden i det celestiala riket är evigt liv eller upphöjelse.)

Som det används i vers 2 betyder ordet nya att förbundet nyligen återställts i vår tidsutdelning. Förbundet varar också för evigt eftersom det är evigt och har funnits sedan ”före världens grundläggning” (L&F 132:5). Det var en del av det förbund som Gud slöt med Abraham och hans hustru Sara i forna tider.

I Bible Dictionary kan vi läsa att ”Abraham tog först emot evangeliet genom dopet (som är frälsningens förbund). Sedan förlänades han det högre prästadömet, och han ingick celestialt äktenskap (vilket är upphöjelsens förbund), och fick därigenom en försäkran om att han skulle få evig avkomma [otaliga efterkommande]” (Bible Dictionary, ”Abraham, covenant of”).

Herren lovade Abraham: Jag ska ”göra dina efterkommande talrika som stjärnorna på himlen och som sanden på havets strand” (1 Mos. 22:17). Celestialt äktenskap innefattar välsignelsen att ”få barn i … celestial härlighet” (Joseph Smith, i History, 1838–1856 [Manuscript History of the Church], vol. D-1, 1551 [josephsmithpapers.org]).

Herren lovade vidare Abraham att alla dessa välsignelser skulle erbjudas hans jordiska avkomlingar (se L&F 132:29–31; Abr. 2:6–11). Den del av Abrahams förbund som gäller evigt äktenskap och evig avkomma förnyas med varje individ som ingår ”det nya och eviga äktenskapsförbundet” (L&F 131:2). Med andra ord får vi genom vigselbeseglingens förrättningar löfte om samma välsignelser som Abraham.

Bild
beseglingsrum i Roms tempel, Italien

När en man och en kvinna beseglas i templet ingår de heliga förbund med Gud och med varandra. Dessa inkluderar förbund om att förbli trogna mot varandra och mot Gud, att leva på ett kristuslikt sätt, att hedra alla evangeliets förbund som de har ingått samt att föröka sig och uppfylla jorden.

Bild
äktenskapsförbundet illustrerat som en triangel

Tänk på innebörden av denna bild i förhållande till det eviga äktenskapets förbund. Angående denna förbundsrelation har äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum sagt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Herren Jesus Kristus är i centrum för relationen i ett förbundsäktenskap. Lägg märke till hur Frälsaren placerats överst i triangeln med kvinnan i det ena lägre hörnet och mannen i det andra. Tänk nu på vad som händer i relationen mellan mannen och kvinnan då de var för sig stadigt ’kommer till Kristus’ och strävar att bli ’fullkomnade i honom’ (Moro. 10:32). Tack vare och genom Återlösaren kommer mannen och kvinnan närmare varandra. (”Äktenskapet är väsentligt för Guds eviga plan”, Liahona, juni 2006, s. 54)

Bild
ett ungt par håller varandra i handen utanför templet
Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Om möjligt kan du samtala om följande frågor med någon som har beseglats till sin make eller maka i templet, till exempel en förälder, mor- eller farförälder, en ledare i kyrkan eller en vän. Om du är gift kan du ha det här samtalet med din make eller maka. Kom till lektionen redo att berätta om något som du lärde dig.

  • Hur kändes det att bli beseglad i templet?

  • Hur har du och din make eller maka hittills välsignats av att ingå det nya och eviga äktenskapsförbundet?

  • Hur har dina personliga ansträngningar att komma närmare Gud hjälpt dig och din make eller maka att komma närmare varandra?

Del 2

Vilka val måste jag göra för att mitt äktenskap ska bli evigt?

Herren uppenbarade att om en man och en kvinna inte gifter sig enligt hans lag (genom att ingå det nya och eviga äktenskapsförbundet) och med hans myndighet, så är deras äktenskap ”inte i kraft när de är döda” (L&F 132:15). Men enbart att ha beseglats i templet är inte i sig en garanti för ett evigt äktenskap.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 132:19–20 och markera gärna det som krävs utöver en beseglingsceremoni i templet för att få ett evigt äktenskap.

Bild
ett lyckligt gift par som håller varandra i handen

Du lade kanske märke till att vers 19 uppger att tempeläktenskap måste ”beseglas … genom löftets Helige Ande” för att vara eviga. I Handledning för skriftstudier står det att ”den Helige Anden är löftets Helige Ande. Han bekräftar människornas rättfärdiga handlingar, förordningar och förbund så som antagliga inför Gud. Löftets Helige Ande betygar för Fadern att de frälsande förrättningarna vederbörligen utförts och att tillhörande förbund hållits (”Löftets Helige Ande”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

När makarna ”förblir i förbundet” (se L&F 132:19) bekräftar den Helige Anden, i sin roll som Löftets helige Ande, för Gud att de har hållit sina förbund och deras äktenskap blir evigt. För att ”förbli i förbundet” måste båda makarna troget hedra villkoren i sina beseglingsförbund. Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om vikten av att hedra dessa förbund:

Bild
Äldste Robert D. Hales

Som detta skriftställe lär [L&F 132:19] uppstår inte en evig förening automatiskt som en följd av de beseglingsförbund vi ingår i templet. Hur vi lever i detta liv är avgörande för vad vi kommer att bli i den kommande evigheten. För att erhålla välsignelserna av den besegling som vår himmelske Fader har gett oss måste vi lyda buden och leva på ett sådant sätt att vår familj vill leva med oss i evigheten. (Se ”Den eviga familjen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 62)

I vår strävan efter att vara vårt bästa jag och hålla våra förbund kan vi se till Jesu Kristi föredöme. Som äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Ronald A. Rasband

Vår Frälsare Jesus Kristus är vårt stora föredöme i att göra och hålla löften och förbund. Han kom till jorden och lovade att göra Faderns vilja. Han lärde evangeliets principer i ord och handling. Han sonade våra synder så att vi kan få leva igen. Han har hedrat alla sina löften. …

Att hålla löften är inte en vana utan en egenskap hos en Jesu Kristi lärjunge. …

Min fråga i dag är: Står vi fast vid våra löften och förbund eller är de ibland halvhjärtade förpliktelser som ingås lättvindigt och därmed lätt bryts? (”Stå fast vid våra löften och förbund”, Liahona, nov. 2019, s. 53, 54)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan du bli mer som Frälsaren genom att hålla de heliga förbund och löften som du har ingått med Gud? Vad mer kan du göra för att hålla eller förbereda dig för att hålla dina beseglingsförbund?

Skriv ut