Institutet
Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen: Uppnå lycka i familjelivet genom Jesus Kristus


”Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen: Uppnå lycka i familjelivet genom Jesus Kristus”, Den eviga familjen – Lärarmaterial (2022)

”Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen”, Den eviga familjen – Lärarmaterial

Bild
Jesus hälsar på ett barn

Lektion 16 – Förberedelsematerial till lektionen

Uppnå lycka i familjelivet genom Jesus Kristus

Fundera en stund över tillfällen när du har känt glädje och frid i ditt liv. När äldste Richard J. Maynes verkade som medlem i de sjuttios presidentskap sa han: ”Den glädje vi upplever i det här livet står i direkt proportion till hur väl våra liv centreras i Kristi lärdomar, exempel och försoningsoffer” (”Glädjen i ett liv med Kristus i centrum”, Liahona, nov. 2015, s. 28). När du studerar som förberedelse för lektionen, fundera då på hur du, oavsett dina omständigheter, kan få större glädje, frid och stabilitet genom att grunda ditt personliga liv och familjeliv på Jesus Kristus och hans lärdomar.

Del 1

Hur kan min familj och jag bygga en andlig grundval på Jesus Kristus?

När en byggnad uppförs läggs stor vikt vid grunden och den typ av mark den ska stå på. En stadig grund stabiliserar byggnaden och skyddar den mot naturens krafter och påfrestningarna från dagligt användande. Hur kan detta jämföras med dig när du bygger ditt personliga liv och familjeliv?

Bild
byggare förbereder grunden till en byggnad

Profeten Helaman undervisade sina söner om behovet av att bygga sin andliga grundval på Jesus Kristus.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Helaman 5:12 och titta efter hur vi, genom att bygga på ”klippan, vår Återlösare”, kan stärkas mot inflytanden som hotar vårt personliga liv och familjeliv.

När du läser följande citat av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum, titta då efter hur vi kan bygga grunden för vårt personliga liv och familjeliv på Jesus Kristus:

Bild
Äldste David A. Bednar

Förrättningar och förbund är byggstenarna vi använder för att bygga våra liv på Kristi och hans försonings grundval. Vi är fast förankrade till och med Frälsaren när vi värdigt tar emot förrättningar och ingår förbund, troget minns och hedrar dessa heliga löften och gör vårt bästa för att leva efter de förpliktelser vi tagit på oss. Och det bandet är källan till andlig styrka och förmåga i livets alla skiften. (”Därför stillade de sin fruktan”, Liahona, maj 2015, s. 48)

När äldste Donald L. Hallstrom verkade i presidentskapet för de sjuttios kvorum lärde han följande om att bygga på Jesu Kristi grundval:

Bild
Äldste Donald L. Hallstrom

Alla verktyg du behöver för att bygga, reparera eller stärka din grund är tillgängliga för dig. … De innefattar ständig bön av hög kvalitet, dagliga evangeliestudier genom skrifterna, aktivt deltagande i kyrkans möten, särskilt genom deltagande i sakramentet med ärligt uppsåt, ständigt osjälviskt tjänande och hängivenhet till förbund.

Ett annat viktigt redskap är de levande profeternas råd. (”Jesus Christ: Our Firm Foundation”, Ensign, april 2016, s. 61)

Bild
en familj studerar skrifterna tillsammans
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Tänk på några av de effektivaste sätten som du eller din familj har byggt på Jesu Kristi grundval. Gör en lista i en anteckningsbok eller anteckningsapp över några vanor eller tillvägagångssätt som du kan berätta om under lektionen.

Del 2

Vilka välsignelser är tillgängliga för mig och min familj om vi väljer att bygga vår grundval på Jesus Kristus och hans lärdomar?

Nutida profeter har sagt: ”Största förutsättningarna för lycka i familjelivet finns då det byggs på Herren Jesu Kristi lärdomar” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, JesuKristiKyrka.org).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Tänk på en av Jesu Kristi lärdomar som har gett dig glädje i ditt personliga liv eller familjeliv när du har tillämpat den. Hitta ett skriftställe som innehåller den här lärdomen. Kom till lektionen redo att berätta vad du har hittat.

När en grupp människor, till exempel en familj, bestämmer sig för att bygga sina liv på Frälsaren och hans lärdomar, kan de få stora välsignelser. Det här är en av anledningarna till att begreppet Sion, ett folk som är ”av ett hjärta och ett sinne och [lever] i rättfärdighet” (Mose 7:18) är så vackert och kraftfullt. Ett exempel på sådana människor finns i Mormons bok. När Frälsaren hade besökt invånarna i Amerika bestämde sig folket gemensamt för att leva efter hans lärdomar.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Studera 4 Nephi 1:1, 11–13, 15–18 och titta efter vilka lärdomar folket valde att leva efter och hur de påverkades av att leva efter de här lärdomarna.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Var har du sett exempel på de slags välsignelser som beskrivs i det här skriftstället? Hur skulle det kunna se ut om en familj arbetade tillsammans på att bygga sina liv på Jesus Kristus och hans lärdomar? Hur kan du börja söka efter det här idealet nu, eller hur kan du fortsätta söka efter det här idealet?

Bild
familj som promenerar tillsammans

Del 3

Vilka hinder kan hålla mig och min familj tillbaka från att bygga en grundval på Jesus Kristus?

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum talade om motståndarens försök att hindra oss från att bygga våra liv på Frälsaren och hans lärdomar:

Bild
Äldste Richard G. Scott

Satan och hans härskaror gör allt som står i deras makt för att hindra dig från att få de förrättningar som idealfamiljen kräver. Han kommer att försöka distrahera dig, så att du inte kan koncentrera dina tankar och ditt hjärta på att uppfostra en stark familj på det sätt som Herren fordrar. …

Satan har ett kraftfullt medel att använda mot goda människor. Han distraherar dem. Han vill att goda människor ska fylla sitt liv med ”bra saker” så att det inte finns något utrymme för viktiga saker. (”Det viktigaste först”, Liahona, juli 2001, s. 7)

Tänk på några ”bra saker” som du har sett distrahera människor från att fokusera på det väsentliga i deras personliga liv eller familjeliv.

En del av oss kan ha kulturella traditioner eller familjetraditioner som hindrar oss från att stadigt bygga vår grundval på Jesus Kristus och hans evangelium (se Läran och förbunden 93:39). President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har sagt:

Bild
President Dallin H. Oaks

För att hjälpa sina medlemmar världen över lär kyrkan oss att överge alla personliga traditioner, familjetraditioner och sedvänjor som strider mot Jesu Kristi kyrkas lärdomar och denna evangeliekultur. (Se ”Evangeliets kultur”, Liahona, mars 2012, s. 22)

Fundera över vilka andra hinder som kan hålla dig eller din familj tillbaka från att mer fullständigt bygga er grundval på Frälsaren.

Bild
Salt Lake-templets grund

När äldste Gary E. Stevenson i de tolv apostlarnas kvorum hade diskuterat det arbete som byggjobbarna utförde för att förstärka och renovera Salt Lake-templets grund och konstruktion, föreslog han följande:

Bild
Äldste Gary E. Stevenson

En introspektiv titt kan visa att vi och våra familjer också skulle gagnas av behövligt underhåll och renoveringsarbete, ja, till och med av att jordbävningssäkras! Vi kan börja processen genom att fråga:

”Hur ser min grund ut?

Av vad består de tjocka väggar och stabila, starka hörnstenar som utgör min grund, på vilken mitt vittnesbörd vilar?

Vilka är de grundläggande delarna i min andliga och känslomässiga karaktär som gör mig och min familj ståndaktiga och orubbliga, så att vi kan stå emot de skakande och tumultartade seismiska händelser som säkert sker i våra liv?” (”En god grund för den kommande tidsåldern”, Liahona, maj 2020, s. 50)

Bild
ikon, handla

Handling

Fundera över frågorna som äldste Stevenson ställde. Hur kan du mer fullständigt bygga din grundval – dina prioriteringar, värderingar, ditt beslutsfattande, din användning av tid och så vidare – på Jesus Kristus och hans evangelium? Skriv ner ett mål eller en plan som du kan arbeta med den här veckan.

Skriv ut