Instituutti
Oppiaihe 13, luokan valmistautumisaineisto: Sukupuolisen kanssakäymisen jumalallinen lahja ja pyhä vastuu


”Oppiaihe 13, luokan valmistautumisaineisto: Sukupuolisen kanssakäymisen jumalallinen lahja ja pyhä vastuu”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto, 2022

”Oppiaihe 13, luokan valmistautumisaineisto”, Iankaikkinen perhe, opettajan aineisto

Kuva
nuoripari istumassa lähekkäin

Oppiaihe 13, luokan valmistautumisaineisto

Sukupuolisen kanssakäymisen jumalallinen lahja ja pyhä vastuu

Ihmisen seksuaalisuus on pyhä lahja, jolla on keskeinen sija pelastussuunnitelmassa. Maailmassa, joka on täynnä seksuaalisia kuvia ja ristiriitaisia viestejä, voi kuitenkin olla helppoa tuntea epävarmuutta tai hämmennystä seksuaalisuuden merkityksestä ja tarkoituksesta. Kun opiskelet, pyri ymmärtämään paremmin, miten pyhä ja tärkeä rooli sukupuolisella kanssakäymisellä on taivaallisen Isän onnensuunnitelmassa, ja mieti, kuinka tämä tieto voi siunata elämääsi.

Osa 1

Kuinka sen ymmärtäminen, että sukupuolinen kanssakäyminen voi olla kaunis ja pyhä osa avioliittoa, voi siunata minua?

Taivaallinen Isämme on antanut meille seksuaalisia haluja ja lisääntymisvoiman. Presidentti Dallin H. Oaks ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt: ”Voima luoda kuolevaista elämää on ylevin voima, mitä Jumala on antanut lapsilleen” (”Suuri autuudensuunnitelma”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 70). Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista ja sisar Ruth Lybbert Renlund ovat opettaneet: ”Kun ilmaisemme seksuaalisuuttamme asianmukaisesti, Jumalan suunnitelman on mahdollista toteutua maan päällä ja iankaikkisuuksissa ja tehdä meistä kelvollisia tulemaan taivaallisen Isämme kaltaisiksi” (”Sukupuolisen kanssakäymisen jumalalliset tarkoitukset”, Liahona, elokuu 2020, s. 15).

Taivaallisen Isän onnensuunnitelmassa ”fyysisen sukupuolisuhteen aviomiehen ja vaimon välillä on tarkoitus olla kaunista ja pyhää. Se on Jumalan säätämä lasten luomiseksi ja rakkauden ilmaisemiseksi aviomiehen ja vaimon välillä.” (Yleiskäsikirja: Palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa, 38.6.5, jeesuksenkristuksenkirkko.org.) Myös vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Sukupuolisuhde on – – yksi jumalallisen luonteemme ja mahdollisuuksiemme tärkeimmistä ilmaisemistavoista sekä keino vahvistaa emotionaalisia ja hengellisiä siteitä aviomiehen ja vaimon välillä” (”Me uskomme, että tulee olla siveellinen”, Liahona, toukokuu 2013, s. 42).

Sukupuolinen läheisyys on tärkeä tapa yhdistää vaimo ja aviomies tiiviimmin yhteen. Läheisyys voi tarkoittaa myös älyllistä, emotionaalista ja hengellistä läheisyyttä.

Eedenin puutarhassa Aadam ja Eeva alkoivat oppia läheisyyden tärkeyttä avioliitossa.

Kuva
Aadam ja Eeva, Jay Bryant Ward
Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue 1. Moos. 2:18, 21–24 ja mieti, kuinka avioliiton tarkoituksena on yhdistää aviomies ja vaimo älyllisesti, emotionaalisesti, hengellisesti ja fyysisesti. (Huom. Tässä yhteydessä kylkiluu voi olla vertauskuvana läheisyydestä ja kumppanuudesta; liittyä tarkoittaa pitää kiinni tai pysyä lähellä; ja ”yhdeksi lihaksi” [jae 24] voi merkitä älyllistä, emotionaalista, hengellistä ja seksuaalista liittoa.)

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa tulemisesta ”yhdeksi lihaksi” avioliitossa:

Kuva
vanhin Jeffrey R. Holland

Sukupuolisuhde on varattu avioparille, koska se on perimmäinen vertauskuva täydellisestä yhtymisestä, sellaisesta täydellisyydestä ja yhdistymisestä, jonka Jumala on asettanut ja määrännyt. Eedenin puutarhasta asti avioliiton oli määrä tarkoittaa miehen ja naisen – heidän sydämensä, toiveidensa, elämänsä, rakkautensa, perheensä, tulevaisuutensa, kaiken – täydellistä yhdistymistä. Aadam sanoi Eevasta, että tämä oli luu hänen luustansa ja liha hänen lihastansa ja että heidän oli määrä olla ”yksi liha” yhteisessä elämässään [ks. 1. Moos. 2:23–24]. (”Henkilökohtainen puhtaus”, Liahona, tammikuu 1999, s. 91)

Kuva
pariskunnan kädet muodostavat sydämen
Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Kuinka aviomiestä ja vaimoa voidaan siunata, kun he pitävät sukupuolista kanssakäymistä vertauskuvana ”heidän sydämensä, toiveidensa, elämänsä, rakkautensa, perheensä, tulevaisuutensa, kaiken” yhdistymisestä?

Osa 2

Kuinka se, että näen fyysisen ruumiin siten kuin Jumala näkee sen, lisää haluani ja sitoutumistani elää siveyden lain mukaan?

Koska Jumala on määrännyt sukupuoliselle kanssakäymiselle kauniin ja pyhän roolin avioliitossa, Hän on käskenyt, ”että pyhiä lisääntymisen voimia tulee käyttää ainoastaan miehen ja naisen kesken, jotka on laillisesti vihitty aviomieheksi ja vaimoksi” (”Perhe – julistus maailmalle”, jeesuksenkristuksenkirkko.org). Herra käskee meitä olemaan moraalisesti puhtaita ajatuksissamme, haluissamme ja teoissamme. Tähän sisältyy pidättäytyminen sukupuolisesta kanssakäymisestä ennen avioliittoa ja täysi uskollisuus avioliitossa (ks. 2. Moos. 20:14; Alma 39:3–5; OL 59:6). Tämä käsky tunnetaan siveyden lakina.

On tärkeää muistaa, että ruumiimme on riippuvainen hengestämme. Herra on opettanut: ”Henki ja ruumis ovat ihmisen sielu” (OL 88:15). Ruumiin ja hengen välisestä yhteydestä vanhin Holland on opettanut:

Kuva
vanhin Jeffrey R. Holland

Ruumis on olennainen osa sielua. Tämä selväpiirteinen ja erittäin tärkeä myöhempien aikojen pyhien oppi korostaa sitä, miksi sukupuolisynti on niin vakava. Me julistamme, että se, joka käyttää toisen Jumalalta saamaa ruumista ilman jumalallista lupaa, käyttää väärin tuon yksilön sielua, käyttää väärin elämän keskeistä tarkoitusta ja tapahtumaa. (”Henkilökohtainen puhtaus”, s. 90–91)

Apostoli Paavali antoi lisäselityksen ruumiin ja hengen välisestä pyhästä yhteydestä, kun hän opetti, että ”ruumis ei ole siveettömyyttä [avioliiton ulkopuolista seksuaalista toimintaa] vaan Herraa varten, ja Herra on ruumiinkin valtias” (1. Kor. 6:13).

Kuva
tutki-kuvake

Valmistaudu oppitunnille tutkimalla

Lue 1. Kor. 6:19–20 ja pane merkille, millaisena Herra näkee fyysisen ruumiimme.

Kuva
pohdi-kuvake

Valmistaudu oppitunnille pohtimalla

Miksi on harhaanjohtavaa pitää sukupuolista kanssakäymistä pelkästään fyysisenä kokemuksena, jonka tarkoituksena on tarjota fyysistä nautintoa?

Osa 3

Mitä voin tehdä lisätäkseni kykyäni elää siveyden lain mukaan?

Kuten kaikkien Jumalan käskyjen kohdalla, siveyden lain tarkoituksena on tuoda meille suurempaa rauhaa ja onnea. Esimerkiksi pyhät kirjoitukset auttavat meitä ymmärtämään, että siveyden lain mukaan eläminen voi vahvistaa luottamustamme Jumalan edessä, suojella meitä emotionaaliselta kärsimykseltä ja vaurioituneilta ihmissuhteilta sekä estää Hengen menettämisen (ks. OL 121:45; MK Jaak. 2:31–35; OL 42:23; 63:16). Siveyden lain noudattaminen voi myös suojella meitä vahingollisilta taudeilta ja varmistaa, että lapset syntyvät avioliittositeiden suojissa.

Seksuaalisten tunteiden kokeminen on normaalia. On tärkeää oppia kanavoimaan nämä tunteet Herran hyväksymillä tavoilla. Vaikka aikeesi olisivatkin mitä parhaita, saattaa tulla hetkiä, jolloin tunnet houkutusta antaa sopimattomasti myöten seksuaalisille haluillesi. Kun tunnet kiusausta, käänny Herran puoleen, niin Hän ”valmistaa pääsyn siitä, niin että [voit] sen kestää” (1. Kor. 10:13, ks. myös Alma 13:28).

Kuva
Kristuksen kuva, Heinrich Hofmann

Muista, että ”Jeesus Kristus – – tuntee ihmisen heikkouden ja tietää, kuinka auttaa niitä, joita koetellaan” (OL 62:1). Kun käännyt Herran puoleen saadaksesi apua, tavoittele Hänen johdatustaan siihen, mitä käytännön askelia voit ottaa niin, että ”hillitset kaikki intohimosi, jotta täyttyisit rakkaudella” (Alma 38:12).

Sisar Wendy W. Nelson, presidentti Russell M. Nelson vaimo, on opettanut:

Kuva
sisar Wendy W. Nelson

Henkilökohtainen puhtaus on avain todelliseen rakkauteen. Mitä puhtaampia ovat ajatuksenne ja tunteenne, sananne ja tekonne, sitä suurempi on kykynne antaa ja vastaanottaa todellista rakkautta. – –

Tehkää kaikki, mikä on tarpeen, pitääksenne ajatuksenne, tunteenne, sananne ja tekonne puhtaina. Kutsukaa Henki oppaaksenne. Hän auttaa teitä! – –

Totuus on, että mitä puhtaampia olette, sitä ihanampi on avioliittonne intiimisuhde. (”Rakkaus ja avioliitto”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 8. tammikuuta 2017, churchofjesuschrist.org)

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on antanut seuraavan neuvon niille, joiden suhde alkaa käydä vakavammaksi:

Kuva
vanhin Neil L. Andersen

Te tiedätte, että teillä on voimakkaita fyysisiä tunteita ja intohimoja, joita täytyy hillitä ja hallita huolellisesti. – – Asettakaa omat rajanne. Juurruttakaa nuo rajat syvälle kaikkeen, mitä teette yhdessä, niin ettei niitä voi ylittää eikä siirtää syrjään, kun tunnette voimakkaita tunteita toisianne kohtaan. (”Complete Honesty, Unselfish Humility”, Brigham Youngin yliopiston Idahon kampuksen hartaustilaisuus, 14. helmikuuta 2017, byui.edu)

Kuva
nuoripari juttelemassa

Jos olet rikkonut siveyden lakia, muista, että kun uskot Jeesukseen Kristukseen ja teet vilpittömän parannuksen, Herra voi antaa sinulle anteeksi ja tehdä sinut jälleen puhtaaksi (ks. Jes. 1:16–18; OL 58:42–43). Sinun täytyy myös keskustella piispasi tai seurakunnanjohtajasi kanssa. Hänellä on valtuus auttaa sinua selvittämään synti Herran kanssa, ja hän voi antaa sinulle lisää apua ja tukea.

Kuva
kirjoita-kuvake

Kirjoita ajatuksiasi

Kirjoita muistikirjaan tai muistiinpanosovellukseen rajat, jotka olet asettanut tai jotka sinun pitää asettaa, jotta voit säilyttää oman sukupuolisen puhtautesi ja niiden sukupuolisen puhtauden, joiden kanssa seurustelet. Jos olet naimisissa, mitä rajoja olet asettanut varmistaaksesi, että pysyt täysin uskollisena puolisollesi?

Tulosta