2019
Find dagligdagens mirakler
Marts 2019


Find dagligdagens mirakler

Hvis vi ser livet igennem en linse af Jesu Kristi evangelium, vil vores øjne blive åbnet for de mange mirakler omkring os.

Billede
looking through a lens

Hvad er et mirakel?

Vi ved alle, hvad et mirakel er, ikke? Moses deler Det Røde Hav. Frelseren gav en blind mand synet igen. En kvinde bliver helbredt for en dødelig sygdom. Et af de mest ekstraordinære mirakler er Jesu Kristi forsoning – der er intet andet mirakel, der har været så vidtrækkende eller kraftfuldt. Men er det kun den type oplevelser, der kan betragtes som mirakler?

Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt: »Mange mirakler finder sted hver dag i Kirkens værk og medlemmernes liv.«1 Men hvornår flyttede I sidst et bjerg eller så nogle få fisk og lidt brød mætte tusinder? De fleste af os har sandsynligvis aldrig set noget som det. Så hvordan kan præsident Oaks’ udtalelse så være sand?

Ifølge Bible Dictionary er mirakler »manifestationer af guddommelig eller åndelig kraft.«2 Lad os med den definition åbne vores øjne for de mange mirakler omkring os – mirakler som vi måske ikke engang ænser.

Vi ser definitivt Guds hånd blandt hans folk og deres liv gennem de mirakler, der fortælles om i skrifterne. Men vi kan også se hans åndelige kraft, når vi modtager svar på en bøn, styrker vores vidnesbyrd eller oplever en ændring i hjertet.

Alligevel er der andre mirakler, vi synes at overse: At solen står op og går ned hver dag, små frø der vokser til store træer, at mange dele i vores legeme arbejder sammen og gør os i stand til at trække vejret, løbe, drømme og spise. Inspirerede lægevidenskabelige og teknologiske fremskridt finder sted hver dag, og vi kan nu kommunikere med næsten alle steder i verden. Guds kraft kan ses i enhver detalje i vores liv.

Hvorfor udvirker Gud mirakler?

Mirakler kommer i mange afskygninger, men Gud udfører dem af samme overordnede årsag. Sommetider helbreder, trøster eller beskytter mirakler Guds børn fysisk, men disse udvortes resultater er ikke den eneste årsag til mirakler. Ofte hindrer mirakler ikke lidelse eller tragedier overhovedet. Gud udvirker mirakler af to basale årsager – at styrke tro og afstedkomme godt.

Ofte manifesterer mirakler Guds kraft over for hans børn eller lærer dem om et åndeligt princip. I Bible Dictionary står der, at Jesu Kristi mange mirakler »havde til formål at bevise over for jøderne, at Jesus var Kristus« og belære om principper som ansvarlighed, omvendelse, tro og kærlighed.3

Andre gange kan mirakler bekræfte en tidligere åbenbaring, som tegnene i Amerika omkring Kristi fødsel. Gud kan også bruge mirakler til at fremme sit værk – slægtsforskning, missionering og mere.

Men hvis vi søger mirakler af de forkerte årsager, kan vi løbe ind i problemer. Det mest almindelige problem kommer, hvis vi søger efter tegn som bevis på, at Gud eksisterer. Hvis vi ikke føjer tro til den ligning, vil de tegn aldrig lede til reel og varig omvendelse. Se blot, hvad der skete i Mormons Bog; mange mennesker så tegn og mirakler, men uden tro var deres lydighed kortlivet.

Det ville også være forkert at søge mirakler for popularitetens eller pengenes skyld, for at få hævn eller prøve at ændre Guds vilje.

Præsident Brigham Young (1801-1877) sagde: »Mirakler … er ikke for den ikke-troende, de er til for at trøste de hellige og styrke og bekræfte troen hos dem, der elsker, frygter og tjener Gud.«4 At forstå hvorfor Gud udvirker mirakler kan hjælpe os til at anerkende dem i vores liv.

Hvordan kan jeg anerkende et mirakel?

Mirakler finder kun sted i henhold til Guds vilje og vores tro på ham. Profeten Moroni skrev: »Og der er heller ikke nogen, der på noget tidspunkt har udvirket mirakler, førend de troede; derfor troede de først på Guds Søn« (Eter 12:18). Tro gør os i stand til at se de gode ting, der sker i vores liv, som Guds værk og ikke bare som tilfældigheder eller held. At anerkende et mirakel er en del af selve miraklet! Hvis vi ser livet igennem en linse af Jesu Kristi evangelium, vil vores øjne blive åbnet for de mange mirakler omkring os.

Men størrelsen, timingen og følgen af et mirakel er ikke målestok for vores tro. Lad os sige, at to familier hver modtager nyheden om, at et af deres børn har kræft. Begge familier beder om, at deres kære hurtigt vil blive rask igen. Begge familier udøver tro på Jesu Kristi helbredende kraft.

Barnet i den første familie kommer sig fuldt og helt, trodser lægernes forudsigelser om, at hun kun har måneder tilbage at leve i. Barnet i den anden familie går igennem behandling efter behandling og dør til sidst, men hele familien er snarere overvældet af fred og trøst end af fortvivlelse.

Den første familie var ikke nødvendigvis mere trofast end den anden. Begge familier oplevede mirakler på hver deres måde, og begge mirakler er en del af et mønster af fortsat bekræftelse af, at Gud har en plan for hver enkel af hans børn.

Herren udvirker mirakler, der både kan virke ordinære og ekstraordinære i vore dage. De, der trofast følger Jesus Kristus, har i enhver uddeling kunne opleve dramatiske helbredelser og uforklarlig succes. Men vi bør dog aldrig overse, at dagligdagens begivenheder tjener som påmindelse om Guds hånd i vores liv. Sommetider må vi blot anerkende dem!

Noter

  1. Dallin H. Oaks, »Miracles«, Ensign, juni 2001, s. 6.

  2. Bible Dictionary, »Miracles.«

  3. Bible Dictionary, »Miracles.«

  4. Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 254.

Udskriv