2019
Välsignad av att få barn
Juni 2019


Välsignad av att få barn

Författaren bor i Managua, Nicaragua.

Andra ifrågasatte vårt beslut att få fler barn, men genom våra efterkommande kan vi bättre förstå vår himmelske Faders kärlek och utveckla vår gudomliga potential.

Bild
family and data-posterity

Illustration Tausha Coates

”Är det här sista barnet?” När jag var gravid med mitt tredje barn och redan hade två barn under fem år, verkade många ha en åsikt om mina barn. ”Är det här ert sista?” ”Tycker du inte att det går för fort?” ”Vad ska du göra med tre barn?” var ofta frågor jag fick höra. Det var visserligen förståeligt, eftersom människorna i mitt land ofta bara får ett eller två barn av ekonomiska orsaker, men det som de inte visste var att när min man och jag dejtade så pratade vi om hur många barn vi ville ha och när vi skulle få dem. Familjeplanering var viktigt för oss och vi tog det på allvar, så beslutet gjordes av oss två, efter att ha sökt Herrens vägledning. Vi lyssnade på Anden i stället för på rösterna runt omkring oss, och vi välsignades med att få barn.

När Herren ingick ett förbund med Abraham lovade han honom en talrik avkomma (se 1 Mos. 17:5–6; 22:17). Av det skriftstället får vi känslan att för vår himmelske Fader är barn en av de största välsignelserna vi kan få. Genom våra efterkommande kan vi bättre förstå vår himmelske Faders kärlek och utveckla vår gudomliga och eviga potential. När man får barn hjälper man inte bara dessa andar i föruttillvaron att komma till jorden och få en kropp, utan man har också förmånen att undervisa dem om evangeliet. Jag tror att det är få saker i livet som förbereder oss bättre för evigt liv än att få barn. Familjen är den bästa platsen att lära sig tillämpa Herrens egenskaper. Nu när jag är mamma påminns jag dagligen om hur viktigt det är att vi håller oss nära vår himmelske Fader. Jag ber hela tiden om vägledning, styrka och tålamod, och tackar honom för alla de välsignelser som är förenade med att ha barn.

Föräldraskap är en livsförändrande upplevelse fylld av utmaningar, men också av stor glädje. Varje gång jag hör min äldsta dotter sjunga en primärsång, eller ser min tvåårige son försöka blunda när vi har familjebön, eller när jag håller vår sovande minsta pojke i min famn, fylls hjärtat av obeskrivlig glädje. Våra barn är det bränsle som gör att vi härdar ut till änden, oavsett hur många utmaningar vi möter i livet. Jag är så tacksam mot min himmelske Fader för att han gav mig möjligheten att vara mina barns mamma.

Jag vet att vår himmelske Fader älskar oss. Jag har känt hans kärlek under de ljuvliga små stunderna som är fyllda av verklig evig glädje, liksom under prövningarna. Han sände sin Son Jesus Kristus för att visa oss vägen tillbaka till vårt himmelska hem. Jag älskar min familj, och jag vet att familjer kan vara tillsammans för evigt.

Skriv ut