2020
Fire sandheder jeg som kirkehistoriker har lært ved at studere Joseph Smith
Februar 2020


Fire sandheder jeg som kirkehistoriker har lært ved at studere Joseph Smith

Unge voksne behøver ikke at frygte Kirkens historie. I bør faktisk granske den.

Da jeg var lille, elskede jeg, når min mor fortalte mig om Joseph Smith og historien bag Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Jeg er vokset op i det vestlige Oregon i USA, et område med nøddeplantager og landbrug. Om sommeren samledes familien på verandaen og lyttede til min mor, der fortalte disse historier, mens fårekyllingerne kvidrede blidt i baggrunden.

Måske var det fordi, jeg var så ung, men jeg blev særligt betaget af historierne om Joseph Smiths ungdom, som den operation i sit ben, han måtte undergå på grund af betændelse, da han kun var syv år gammel. Eller da familien Smith flyttede til New York, da den unge Joseph stadig brugte krykker tre år efter. Jeg lærte så meget om Joseph Smith, at jeg kendte flere historiske fakta bedre end mine lærere i Søndagsskolen og Primary!

Forståelse af evangeliske principper gennem historien

Da jeg vedblev med at uddanne mig, indledte jeg et seriøst studium af amerikansk historie og Kirkens historie. Jeg lærte meget om den kultur, som Joseph Smith levede i, og den kontekst, som Kirken blev grundlagt i. Den information gav de historier, jeg havde hørt som barn, dybere mening. Min uddannelse hjalp mig til at se, at studiet af det gengivne evangelium kan føre til en dybere forståelse af vigtige evangeliske principper. Jeg opdagede, at denne proces bør påskønnes frem for at frygte den.

I juli 2018 blev jeg i stand til at forene min passion for Kirkens historie med min uddannelse i historie, da jeg blev en del af Joseph Smith Papers-projektet i Kirkens historiske afdeling som redaktør på et bind. I min stilling skulle jeg verificere transskriptioner af historiske dokumenter og forsyne læserne med information, der gjorde det lettere at forstå teksten.

Med andre ord blev det mit arbejde at tænke på Joseph Smiths liv hver dag.

Studér historien med troens øje

Den Joseph Smith, jeg er bedst bekendt med som historiker, er en helt unik og kompleks amerikansk figur, der forsøgte at skabe et Zion i det, der engang var USA’s vestlige grænseområde. Der er nogle aspekter af Joseph Smiths liv, som historikerne ikke har meget indsigt i, fordi han ikke skrev om sine oplevelser eller diskurser.

Men uagtet, hvad vi ved og ikke ved, må tro nødvendigvis spille en rolle i udforskningen af de sidste dages helliges historie. Tro på Gud og princippet om fortsat åbenbaring – at Gud ikke vil ophøre med at tale med og lede sine børn – er og bliver grundlaget for min tro og giver mig rodfæste i det evangelium, jeg elsker så højt.

Min dybdegående, daglige oplevelse med at studere Joseph Smiths liv og Kirkens historie har lært mig flere ting:

  1. Profeten Joseph Smith blev kaldet af Gud. Han blev i sandhed et redskab i Herrens hænder til at genoprette hans evangelium på jorden igen. Og det er op til os at fortsætte med den genoprettelse.

  2. Gud bruger ufuldkomne redskaber – som Joseph Smith – til at udføre store ting. Enhver af os vil komme til kort, og sandheden er den, at vi ikke er alene, selv profeter gør brug af Jesu Kristi forsoning til at omvende sig, akkurat som vi gør.

  3. Vor himmelske Fader er opmærksom på hver eneste af os – og alle vores forskellige kampe og spørgsmål. Den lære, som Gud gengav gennem Joseph Smith, lærer os, at hvert eneste menneske, der nogensinde er blevet og bliver født, er af uvurderlig værdi og rummer endeløst evigt potentiale til at blive som sine himmelske Forældre.

  4. Personlig udvikling og åbenbaring vil udfolde sig i livets løb. Joseph Smith forstod sandsynligvis sit første syn bedre, efterhånden som han blev ældre, på grund af de erfaringer han gjorde sig med åbenbaringer resten af sit liv. Vi kan på tilsvarende vis se på de erfaringer, vi har gjort os i livet, og vide, at vi kan fortsætte med at søge åbenbaring, når vi bygger på den sandhed, vi har lært.

Som unge voksne kan det at finde svar på sine spørgsmål om Kirken sommetider virke skræmmende, men det er en proces, der er prisen værd. Jeres tro vil blive stærkere, når I lærer om dem, der har hjulpet med at få Kirken til at vokse over hele verden. Det er min blevet.

Udskriv