2020
Covid-19: En anledning til igjen å rette fokus mot evangeliets hjerte
November 2020


Covid-19: En anledning til igjen å rette fokus mot evangeliets hjerte

Gjennom hele historien har det alltid vært vanskelige tider. I dag står vi kollektivt overfor alvorlig motgang forårsaket av covid-19. Vi har hørt det om og om igjen: Dette er en ekstraordinær tid. Mange av oss er bekymret for vår helse og våre kjæres velbefinnende. Vi har alle følt de økonomiske og følelsesmessige virkningene forårsaket av dette viruset. Det virker som om ingenting er normalt. Og misjonærtjeneste og tempelarbeid er blitt vanskeliggjort. Mange føler seg overveldet av oppgaven med å endre rutiner hjemme.

Å møte en usikker fremtid kan føre til angst eller til og med panikk – du har sannsynligvis følt dette. Men midt i alt dette kaoset finnes det håp! Til tross for usikkerhet og forandringer, har ikke evangeliets viktige og grunnleggende prinsipper forandret seg:

  • Formelle møter i kirken og sammenkomster kan ha blitt midlertidig avlyst eller begrenset, men etterlevelse av evangeliet har det ikke! Vi kan fortsette å tilbe, yte omsorgstjeneste og praktisere evangeliet i vårt hjem.

  • Gud er fortsatt i sin himmel.

  • Hans Sønn Jesus Kristus står fortsatt i spissen for sitt verk. Han forstår verdens kamp, så vel som vår egen personlige kamp. Han har lovet: “Jeg skal ikke etterlate dere farløse” (Johannes 14:18). Han sender Den hellige ånd til å være med oss.1

  • Gud har kalt profeter, seere og åpenbarere. Og gjennom dem har han iverksatt nøyaktig det vi trenger for å utholde denne stormen.2 Tenk på det nye hjemme-sentrerte pensumet, sammen med andre justeringer, som har hjulpet oss å forberede oss til denne tiden og leve og tjene på høyere og helligere måter.3 Disse nylige endringene er ikke tilfeldigheter – de ble iverksatt av en allvitende og kjærlig Gud.

Til tross for kaoset, og med disse tingene i tankene, kan vi igjen rette fokuset mot evangeliets hjerte, som innbefatter tro på Herren Jesus Kristus.

Men hvordan kan vi utøve denne troen? Fra begynnelsen av har Herren latt sine disipler utholde utfordringer uten å ha alle svarene. Vår tros røtter går dypere når vi må utøve handlefrihet og gå fremover i møte med usikkerhet. Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum gjentok dette da han sa: “Du vet ikke alt, men du vet nok!”4

Historien om Nephi og brødrene hans som prøvde å få tak i messingplatene er et stort eksempel på dette. De visste hva de måtte gjøre: Hente platene! De hadde også en god forståelse av hvorfor. De visste bare ikke hvordan de skulle gjøre det. Etter å ha mislykkes to ganger (se 1 Nephi 3:10–27), kunne ikke Nephi lenger stole på sine egne evner. Istedenfor å gi opp, prøvde han en gang til. Legg merke til den direkte anvendelse av Nephis ord i vår situasjon i dag:

“Jeg ble ledet av Ånden, for jeg visste ikke på forhånd hva jeg skulle gjøre.

Likevel gikk jeg videre” (1 Nephi 4:6–7).

Til tross for de mange spørsmålstegn i vårt liv, hvis vi “går videre” som Nephi, stoler på Gud og følger hans profeter og fokuserer på tro, vil han veilede og forme oss. På et eller annet tidspunkt i denne prosessen vil våre problematiske spørsmålstegn bli til grunnleggende utropstegn.

La oss øke vår tro på Jesus Kristus, vår tillit til hans tjenere og vår kjærlighet til hverandre når vi går fremtiden i møte. Denne tiden med verdensomspennende trengsel og vanskeligheter kan bli hellig grunn for oss der vi kan komme nærmere ham. Når vi gjør det, vil hans milde fred fylle vår sjel, selv i uroligheter, og vi vil finne den styrke og de svar vi trenger.

Noter

  1. Se også Johannes 14:1, 26–27; 15:26; 16:13–14, 33.

  2. Se M. Russell Ballard, “Gud står ved roret”, Ensign eller Liahona, nov. 2015, 24–27.

  3. Se Russell M. Nelson, “Avslutningsord”, Ensign eller Liahona, nov. 2019, 121.

  4. Neil L. Andersen, “Du vet tilstrekkelig”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 13.

Skriv ut