2021
Det handler om tid
Juli 2021


Gå ikke glip af dette foredrag

Det handler om tid

Fra foredraget »Be Still, and Know That I Am God«, der blev holdt for studerende på Ensign College i Salt Lake City i Utah i USA den 3. november 2020. Læs hele talen på ensign.edu.

Hvor meget tid, I bruger, og hvad I bruger den på, har stor betydning.

Billede
ung kvinde, der ser på sin telefon

Fra Adam og Evas dage og til Joseph og Emma Smiths tid har verden ændret sig ganske langsomt fra en generation til den næste. Da der ikke var gadelygter, forlygter og lysforurening var der en overdådighed af naturligt lys fra himlen. I nutidens byer er det dog næsten umuligt at se nattehimlen som Abraham, Moses, Ruth, Elisabeth, Jesus og de første sidste dages hellige gjorde.

Folk kunne i tidligere tider også glæde sig over naturlig stilhed. Men i dag har støj fra biler, fly og musik fuldstændigt overdøvet den naturlige verden. Selv i fjerne skove brydes stilheden ofte af et jetfly, som flyver forbi på himlen ovenover.

Og folk oplevede i tidligere tider ensomhed på måder, vi ikke kan forestille os. I dag kan vi, selv når vi er alene, blive forbundet ved hjælp af mobile enheder, bærbare computere og fjernsyn. Den hurtigt forandrende verden, vi lever i, er overfyldt med ting, som skal underholde og beskæftige os.

Har I tid?

Som apostel stiller jeg dig nu et spørgsmål: Har I nogensinde alenetid i stilhed? Jeg har tænkt på, om de folk, som levede i fortiden, havde større mulighed for at se, mærke og opleve Åndens tilstedeværelse, end vi har i dag. Hvis jeres liv er tømt for tid i stilhed, vil I så begynde at søge den i dag?

Det er vigtigt at være stille og lytte og følge Ånden. Alle har brug for tid til at meditere og tænke over tingene. Selv verdens Frelser havde under sin jordiske tjeneste tid til at gøre det: »Da han havde sendt skarerne bort, gik han ene op på bjerget for at bede. Og da det var blevet aften, var han alene dér« (Matt 14:23).

Vi har alle sammen brug for tid til at stille os selv spørgsmål eller tage et dissideret personligt interview med os selv. Vi har ofte så travlt, og verden er så højlydt, at det er svært at høre de himmelske ord »Vær rolig og vid, at jeg er Gud« (se L&P 101:16; se også Sl 46:11). Vi har brug for denne beroligelse.

Mobile elektroniske enheder er en velsignelse, men de kan også aflede os fra at høre den »sagte susen«. De er nødt til at være vores tjenere, ikke vores herrer. Hvis I for eksempel senere i aften deler inspirerende tanker fra dette foredrag på sociale medier, er jeres smartphone jeres tjener. Hvis I surfer vilkårligt rundt på internettet – særligt hvis I søger efter upassende indhold – er jeres smartphone jeres herre.

Husk det, som Elias sagde: »Herren var ikke i stormen: … Herren var ikke i jordskælvet: … Herren var ikke i ilden«, men Herren talte med en »sagte susen« (1 Kong 19:11-12).

Hvordan bruger I jeres tid?

Hvor meget tid bruger I helt ærligt hver dag på jeres smartphone eller tablet, hvor vi ikke taler om til job, skole eller arbejde for Kirken?

Brug af dem dertil er passende, og de er en velsignelse. Men når en smartphone begynder at gribe ind i vores forhold til familie og venner – og endnu vigtigere til Gud – så må vi ændre det. For nogle af jer vil justeringen være lille; for andre vil den være signifikant.

Jeg er også bekymret for, at overdreven brug af sms-beskeder, Facebook, Tweeter og Instagram er ved at erstatte tale. Jeg mener oprigtig tale, direkte til hinanden. Jeg mener at tale i bøn med vor himmelske Fader. Jeg mener at tale om det, der betyder mest livet.

Alt for ofte befinder folk sig i samme lokale som familie eller venner, men har travlt med at kommunikere med nogen, som ikke er der. De går glip af en mulighed for at besøge folk i nærheden. Når I ser det ske, har I måske brug for at sende dem en sms-besked for at fange deres opmærksomhed.

Noget af det vigtigste, jeg har lært i mit liv, er kommet af at lytte til folk med stor erfaring. Dem, der har levet længere og lært mange vigtige ting, som jeg havde brug for at vide. Brug mulighederne for at besøge og tale med jeres forældre, mostre, fastre, tanter, morbrødre, farbrødre, onkler og bedsteforældre, mens I stadig har dem.

Respekterer I hellig tid?

Jeg er også bekymret for, at nogle af jer tjekker jeres e-mail, Facebook, Twitter eller Instagram eller sender sms-beskeder under nogle af de vigtigste møder i den genoprettede Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige – vores hellige nadvermøde. Under dette vigtige møde bør vi fokusere på Herren gennem bøn, at synge salmer og tage imod symbolerne på hans legeme og blod

Nadvermødet er ikke et tidspunkt, hvor man bør tjekke sociale medier, nyheder eller stillingen i en sportsbegivenhed. Man kan ikke forbinde sig med Ånden under nadveren, mens man ser på eller sender en besked på sin smartphone eller tablet. Man har brug for en åndelig forbindelse, der kræver, at Kristi lys strømmer fra jeres sind ind i jeres hjerte med brændende kærlighed og hengivenhed.

Jeg ved, at mange af jer har jeres skrifter og andre kirkeressourcer på jeres telefoner og tablets, og at nogle forældre og ledere i Kirken er bekymrede over den udvikling, men det er jeg ikke. Kirken har altid taget avanceret teknologi til sig for at hjælpe med at skubbe Herrens værk i den rigtige retning, særligt i missioneringen.

For eksempel bruger missionærerne i 98 procent af missionerne i hele verden deres smartphones, som en del af deres arbejde. Det har været en stor velsignelse, særligt midt i COVID-19-pandemien. Det har gjort dem meget bedre i stand til at skabe forbindelse til andre i deres arbejde for at finde, undervise og døbe. Missionærer er blevet velsignet på mirakuløse måder.

Historien gentager sig selv på de mest interessante måder. Tidligere bevarede Israel profeternes ord på papirruller. På et tidspunkt begynder tidlige kristne at anvende kodekset, den tidlige version af den moderne bog.

Her er vi 2.000 år senere, og folk læser skrifter på smartphones og tablets – læser skrifter på samme måde som Jesus, da han blev givet en papirrulle med Esajas’ ord at læse op fra i Nazaret. I kan også »scrolle« [»scroll« er engelsk for papirrulle] (se Luk 4:17) for at finde skrifter, men »scroll« venligst ikke ned gennem forstyrrende elementer under nadveren. I kan selvfølgelig fokusere på Frelserens forsoning i løbet af de få minutter, mens I søger velsignelsen fra Herrens Ånd til den kommende uge.

Overvej at sætte jeres smartphone eller jeres tablet på flytilstand under hele søndagens møderække. I vil stadig have adgang til skrifter, taler fra generalkonferencen, salmer og manualer i appen Evangelisk Bibliotek. Men I vil ikke blive forstyrret af sms-beskeder eller andre notifikationer.

Kan I finde tid til tilflugt?

Ud over at finde tid til at tænke over tingene og meditere, har vi også brug for at finde et sted, som nævnt i Lære og Pagter, der vil være som »forsvar og som tilflugt fra uvejret« (L&P 115:6).

Vi har brug for et særligt tidspunkt og et tilflugtssted, hvor vi kan slukke for vores elektroniske enheder, så vi kan forbinde os med Guds Ånd.

Et af de bedste steder at få forbindelse til Ånden er i templet – Herrens hus. Man kan selvfølgelig sige det samme om vores andre indviede kirkebygninger, blandt andet seminar- og institutlokaler. Vi kan finde tilflugt i vores hjem, når vi ganske enkelt vælger at slukke for ting, være stille og tænke på det, der vedrører Gud.

Jeg inviterer jer til at tage til templet for at få hjælp til at opdage den verden, hvor Adam og Eva, Abraham og Sara, Josef og Maria fandt Gud, og for at få hjælp til at finde et sted at føle og høre Herrens stemme i dag. Vi ser frem til det tidspunkt, hvor templerne igen kan åbne for alle stedfortrædende ordinancer. Når det sker, inviterer jeg jer til så ofte som muligt at slukke jeres smartphones og lægge dem væk, før I kommer ind på en tempelgrund.

I alle ordinancer i Herrens hus vil I høre et smukt sprog, ord og løfter, som gives af Herren til hans børn. Det er det eneste sted, hvor I kan høre de smukke, inspirerende ord.

Hvis I ikke lige nu er værdige til en tempelanbefaling, så opfordrer jeg jer til at gøre jer klar til at blive værdig til en tempelanbefaling og komme til templet, så ofte I kan. Jeg håber, I har et ønske om at få en anbefaling og tage ofte i templet.

Jeg forsikrer hver en af jer om, at I kommer til at gå på hellig jord, når I besøger templet eller tempelgrunden. I vil høre Åndens sagte susen i templet eller på dets hellige grund på måder, I aldrig vil komme til at opleve det i indkøbscentre, på restauranter eller på offentlige steder. Faktisk er templet et fantastisk sted at modtage svar på sine bønner.

Kan I tage den nødvendige tid i dag?

Den verden, vi lever i nu, bevæger sig meget hurtigt væk fra Kristi lærdomme i sine love og skikke. Satan arbejder på overtid for at forvirre Guds sønner og døtre og for at bortlede selv de udvalgte fra at opfylde deres pligt og modtage en fylde af Herrens velsignelser.

Satan ønsker, at I ikke længere skal have tid til at praktisere de gode vaner, I har lært derhjemme, til seminar og institut og på jeres mission – så som dagligt skriftstudium, daglig bøn, værdig deltagelse i nadveren hver uge og at yde ægte, hjertevarm tjeneste. Han ønsker jer også ude på sidelinjen i vore dages vigtige og afgørende kampe, og ikke at I er ivrigt engagerede.

Men husk, at vi er i krig – en fortsættelse af den krig, der begyndte i den førjordiske tilværelse. Stå ikke bare på sidelinjen. Tag jer tid til disse vigtige vaner hver dag. »Ifør jer Guds fulde rustning«, som Paulus opfordrede os til at gøre. »Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet« (Ef 6:11-12).

Som Herren Jesu Kristi apostel opfordrer jeg jer til at tage tiden til at deltage i kampen. Ifør jer Guds rustning, og gør det i dag (se Alma 34:32). Vent ikke til I bliver gift, begynder jeres livslange karriere eller bliver ældre. Herren har brug for jer nu!

Udskriv